رشت - ايرنا - فرمانده نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: تا پايان سال جاري، دانشگاهي با تجميع مراكز آموزشي نيروي دريايي سپاه با نام امام خامنه اي در زيباكنار رشت راه اندازي مي شود.

به گزارش ايرنا، دريادار پاسدار علي فدوي دوشنبه شب در حاشيه مراسم يادواره 175شهيد غواص كه در مركز عالي تربيت جهادي و تكاوري سيدالشهدا(ع) سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در رشت برگزار شد، در گفت وگو با خبرنگاران بيان كرد: دانشگاه نيروي دريايي سپاه پاسداران كه با نام دانشگاه امام خامنه اي در زيباكنار رشت در حال احداث است، از تمركز اين دانشكده ها از جمله دانشكده هاي شيراز ، چالوس و ساير نقاط كشور به منظور ارايه آموزش هاي بهتر و فراگيرتر در گيلان راه اندازي مي شود و اين دانشكده ها، به يك دانشگاه دريايي بزرگ تبديل مي شوند كه انواع آموزش هاي دريايي در آن ارايه خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه سپاه نه در اين دانشگاه و نه در هيچ جاي ديگري از متخصصان خارجي استفاده نمي كند و تمام كارهاي آن توسط متخصصان داخلي انجام مي گيرد، خاطرنشان كرد: احتمال پذيرش و تدريس دانشجويان خارجي نيز در اين دانشگاه مانند ساير دانشگاه هاي كشور وجود دارد.
دريادار فدوي ادامه داد: بر مبناي يك تئوري جديد كه از زمان جنگ مربوط به نيروي دريايي سپاه بوده و بسياري از تعريف‌هاي روال معمول توان دريايي را به چالش كشيده، دانشگاه نيروي دريايي سپاه طراحي شده و سال هاي طولاني است كه اين مباني در دانشكده هاي نيروي دريايي سپاه تدريس مي شود.
فرمانده نيروي دريايي سپاه اظهار داشت: خود آمريكايي ها اذعان دارند كه در برابر نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، بايد استراتژي نيروي دريايي خود را عوض كنند.
وي گفت: دانشكده هاي دريايي سپاه از سال 63 با يك تفكر جديد به نيروها آموزش ارايه مي كنند و تاكنون ده ها هزار نفر نيرو در مجموعه مركز سيدالشهداي زيباكنار و دانشكده شناوري چالوس آموزش ديده اند.
دريادار فدوي يادآور شد: در دانشكده موشكي سپاه در شيراز نيز آموزش ها بر مباني جديد ارائه مي شود و بر اين اساس، يك مجموعه دانشگاهي در زيباكنار استان گيلان تاسيس خواهد شد.
كلنگ احداث دانشگاه علوم و فنون دريايي سپاه سال 1389 به زمين زده شده و بر اساس برنامه انديشيده شده و در راستاي حمايت از مجموعه هاي دانشگاهي سپاه، چند مركز آموزشي - دانشگاهي در يك مكان به صورت دانشگاه علوم و فنون دريايي سپاه با نام امام خامنه اي در استان گيلان تجميع مي شوند.
مركز تربيت جهادي و تكاوري سيدالشهداي زيباكنار ، در سال 1363 با تشكيل نيروهاي سه گانه سپاه به عنوان يك مركز آموزشي دريايي راه اندازي شد و يك سال بعد به عنوان مركز آموزش درجه داري سپاه نقش مهمي در عمليات دريايي سپاه بر عهده داشت.
اين مركز پس از جنگ، به يك مركز تخصصي دريايي سپاه تبديل شد و هم اكنون نيز به عنوان مركز عالي تربيت جهادي و آموزش هاي تكاوري سپاه انجام وظيفه مي كند.
يادواره 175 شهيد غواص كشور و شهداي گمنام، دوشنبه شب در مركز عالي تربيت جهادي و تكاوري سيدالشهدا(ع) سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در زيباكنار رشت برگزار شد.
در اين مراسم فرمانده نيروي دريايي سپاه و جمعي از فرماندهان ارتش و سپاه پاسداران، فرماندار رشت و حدود پنج هزار نفر از اقشار مختلف مردم گيلان همچون خانواده هاي شهدا، ايثارگران، بسيجيان و بسياري از رزمندگان دوران دفاع مقدس حضور داشتند.
در اين مراسم، رزمايش عمليات آبي و خاكي كربلاي چهار و پنج بصورت زنده طراحي شده بود كه يادآور خاطرات سلحشوري هاي رزمندگان در دوران پرافتخار دفاع مقدس بود.
مركز عالي تربيت جهادي و تكاوري سيدالشهدا(ع) سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در منطقه زيباكنار شهرستان رشت واقع است.
پيكرهاي پاك 270 شهيد تازه تفحص شده دوران دفاع مقدس كه از آن ميان، شهداي غواص نيز بودند، بيست و ششم خردادماه امسال با حضور خيره كننده و وصف ناپذير مردم تهران، از ميدان بهارستان به سمت معراج شهدا تشييع شد.
اين شهداي غواص، شهيدان مظلوم عمليات كربلاي چهار بودند كه با ورود خود ، عطر تازه اي در فضاي سراسر ميهن اسلامي پراكندند.ك/2
6029/2007