تهران- ايرنا- مدير كل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي گفت: آتش سوزي در مراتع حاشيه منطقه حفاظت شده ديزمار با حضور به موقع همكاران حفاظت محيط زيست و نيروهاي انتظامي و امدادي مهار شد.

به گزارش ايرنا از روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي، دكترحميد قاسمي مدير كل حفاظت محيط زيست استان آذربايجان شرقي افزود: آتش سوزي در مراتع حاشيه منطقه حفاظت شده ديزمار و روستاهاي انويق و آستمال در اثر بي احتياطي عوامل انساني رخ داده بود كه با تلاشهاي ماموران يگان حفاظت محيط زيست و همكاري مديريت بحران شهرستان ،اداره منابع طبيعي و آبخيزداري و اهالي منطقه مهار شد .
وي اظهار كرد: به دليل گرماي هوا و زياد بودن تراكم پوشش گياهي در مناطق مرتعي و جنگلي در صورت كمترين بي احتياطي از سوي عوامل انساني امكان آتش سوزي در منطقه و جنگلهاي ارسباران وجود دارد بنابراين از اهالي منطقه و مسافران در خواست مي شود ، از برافروختن آتش در نزديك درختان و گياهان خشك خودداري كنند.
وي اظهاركرد: طبق برآورد اوليه بيش از 120 هكتار ازمراتع ملي كه عمدتا محدوده روستاي انويق و بخشي از اراضي روستاي آستمال كه خارج از مناطق تحت مديريت را در بر مي گرفت، دچار حريق شد كه پوشش گياهي آن اكثرا شامل گونه هاي علفي يك ساله نظير انواع گندميان و برخي گونه هاي چند ساله چون گون بوده و به ندرت درختچه هايي از گونه هاي بنه و سياه تلو به صورت پراكنده در محدوده حريق بود.
قاسمي از اهالي، مسافران و گردشگران در خواست كرد از بر افروختن هر گونه آتش در داخل جنگل و داخل منطقه حفاظت شده جدا خودداري كنند.
وي ادامه داد: از روشن كردن آتش نزديك درختان جدا خودداري شود زيرا وجود گياهان خشك در منطقه و گرماي هوا دو عامل اصلي طبيعي وقوع آتش سوزي در جنگل ها و مراتع است.
مدير كل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي همچنين از اهالي و گردشگران در خواست كرد در صورت مشاهده آتش سوزي در مناطق حفاظت شده و تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست مراتب را با شماره تلفن هاي 1540 و 1812 به اين اداره كل اطلاع دهند.
علمي (1) ** 9340**1581