اسلام آباد - ایرنا - سخنگوی وزارت امور خارجه پاكستان روز شنبه گفت كه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در 'آینده نزدیك' برای انجام گفت و گوهای دوجانبه و منطقه ای به اسلام آباد سفر می كند.

'قاضی خلیل الله' روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اسلام آباد گفت: تایید می كنم كه 'محمد جواد ظریف' وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در آینده نزدیك به اسلام آباد خواهد آمد.
سخنگوی وزارت خارجه پاكستان افزود: فعلا نمی توان چیزی درباره زمان دقیق و دستور كار سفر ظریف به اسلام آباد گفت. دستگاه های ذیربط دو كشور در تماس با یكدیگر برای نهایی كردن زمان انجام این سفر هستند.
به نظر می رسد سفر قریب الوقوع ظریف به پاكستان كه سومین سفر وی به این كشور همسایه از زمان آغاز كار دولت تدبیر و امید در جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود، بخشی از سفر دوره ای وی به برخی كشورهای همسایه و منطقه در هفته جاری باشد.
براساس گزارش روز شنبه برخی رسانه های لبنان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه هفته جاری به بیروت سفر خواهد كرد.
همچنین 'مولود چاوش اوغلو' وزیرخارجه تركیه اخیرا اعلام كرده است كه ظریف در هفته جاری به تركیه سفر می كند.
با توجه به شرایط جدید منطقه ای و بین المللی بعد از توافق هسته ای ایران و گروه 1+5، سفر قریب الوقوع ظریف به پاكستان از اهمیتی فوق العاده برخوردار خواهد بود و به نظر می رسد در این سفر، علاوه بر انجام مذاكراتی جامع میان مقامات عالی دو كشور درخصوص راه های توسعه روابط دوجانبه در شرایط جدید، رایزنی با مقامات پاكستان درباره برخی مسایل منطقه ای، از جمله دیگر برنامه های ظریف در سفر به پاكستان باشد.
نخستین سفر ظریف به پاكستان، روز 28 آذرماه سال 1392 و برای شركت در شانزدهمین نشست وزرای امور خارجه كشورهای اسلامی در حال توسعه (دی هشت) انجام شد كه در حاشیه آن با سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاكستان در امور خارجی و امنیت ملی نیز دیدار كرد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین روز 19 فروردین ماه سال جاری و در اوج روزهای درخواست برخی اعراب از پاكستان برای ملحق شدن به جنگ علیه یمن، به اسلام آباد سفر كرد و ضمن دیدار با سرتاج عزیز، ملاقات های بسیار مهمی را با محمد نواز شریف نخست وزیر و ژنرال راحیل شریف فرمانده ارتش این كشور انجام داد.
جمهوری اسلامی ایران و پاكستان به عنوان دو كشور مسلمان و همسایه و دارای مشتركات فراوان فرهنگی و تاریخی، همواره از روابطی دوستانه و مبتنی بر احترام متقابل برخوردار بوده اند.
آساق**1723