تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲

تهران - ایرنا - بنیاد دیسك های بلو-ری (BDA) از آغاز مجوزدهی برای تولید دیسك های بلو-ری مبتنی بر فناوری فوق هوشمند 4k Ultra HD خبر داد.

به گزارش ایرنا از سی نت، بنیاد تولید كننده دیسك های بلو-ری (BDA) روز گذشته اعلام كرد: استاندارد 4k مشخصه جدید كیفیت تصاویر تلویزیونی پس از اولین ابداع آن در سال 1930 به طور چشمگیری پیشرفت كرد. بعد از تلویزیون های
(720) HD و (1080) Full HD ، ایده ساخت تلویزیون هایی با كیفیت نمایش 4k مطرح شد.
كیفیت تصویر در آن ها حداقل 3840x2160 پیكسل در هر فریم است و تلویزیون هایی كه از این كیفیت برخوردار هستند با نام HD:Ultra High Definition به بازار عرضه می شوند. 4k نشان دهنده این است كه در عرض تصویر حدوداً 4000 پیكسل وجود دارد و با مفهوم Full HD یا 2k كه به 1080p شناخته می شود و در ارتفاع آن 1080 پیكسل جای دارد، متفاوت است. در 720p هم 720 پیكسل در ارتفاع فریم وجود دارد. از آن جا كه كیفیت بهتر به معنی پیكسل بیشتر است و پیكسل بیشتر، دقت بالاتری ایجاد می كند؛ تلویزیون های 4k با 8.3 میلیون پیكسل در یك تصویر با ابعاد مشخص، وضوح بیشتری نسبت به تلویزیزیون های Full HD با 2 میلیون پیكسل با همان ابعاد دارند. كیفیت 4k در بازار رسماً به نام UHD (اولترا اچ دی) شناخته می شود. در دیسك های بلوری UHD به سبب پشتیبانی از گستره رنگ وسیع تر می توان تصاویر را با رنگ های واقعی تر مشاهده كرد و نرخ فریم فیلم ها در مقایسه با فرمت (HD(24fps معادل 60 فریم بر ثانیه خواهد بود.
بنیاد BDA سه ماه قبل مشخصات این دیسك ها را اعلام كرده بود. امكان ذخیره 66-100 گیگابایت داده روی انواع دولایه و سه لایه دیسك های 4K خواهد بود. در حالی كه نوع تك لایه دیسك بلو-ری HD قادر است تا 25 گیگابایت و نوع دولایه آن حداكثر تا 50 گیگابایت را در خود جای دهد.
طبق بررسی موسسه پژوهشی IHS Technology انتظار می رود تعداد تلویزیون های اولترا اچ دی تا سال 2019 از 11.7 میلیون به 95.6 میلیون دستگاه برسد. بنا بر آمار ارائه شده از سوی سازمان محصولات الكترونیكی (CEA) اكنون UHD-TV ها 34 درصد بازار را در اختیار دارند.
یكی از چالش های دستگاه های پخش این نوع دیسك جدید این است كه امكان پخش نسل قبلی دیسك ها یعنی HD Blu-ray را هم داشته باشند. همچنین تولیدكنندگان آتی دیسك های UHD با توقع خریداران برای عرضه قریب به 10 هزار عنوان فیلم و انیمیشن موجود در دیسك های بلو-ری كنونی برای بازتولید آنها روی لوح های جدید مواجه خواهند بود.
از جمله امكانات تازه و جالب توجه فرمت Ultra HD Blu-ray كه وعده داده شده «نسل جدید قالب صوتی شی محور و همه جانبه» خواهد بود. قرار است این سیستم صوتی نسبت به سیستم دالبی ساراند فراگیرتر و هوشمندتر باشد و صدا را اطراف افراد شنونده به نحوی سه بعدی بازسازی كند.
علمی **2043**1599