سبزوار - ايرنا - بخشدار باشتين داورزن با اشاره به حوادث رانندگي ناشي از خستگي و خواب آلودگي رانندگان در باند جنوبي جاده شاهرود - سبزوار گفت: براي كاهش تصادفات و كاهش واژگوني خودروها در اين مسير تغيير كاربري رباط تاريخي مهر داورزن بسيار ضروري است.

محمد ولي نجفي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: كاروانسراي تاريخي مهر باشتين بايد به يك استراحتگاه و يا يك مجتمع خدماتي و رفاهي بين راهي براي رانندگان و زائران بارگاه منور ثامن الحجج حضرت علي بن موسي الرضا (ع) تبديل شود.
وي اظهار كرد: بيشتر روزها شاهد واژگوني خودروها در جاده داورزن به سبزوار هستيم كه اغلب آنها به خاطر خستگي و خواب آلودگي رانندگان روي مي دهد.
وي با اشاره به لزوم ايجاد مراكز تفريحي و خدماتي براي استفاده مسافران در حاشيه مسير شاهرود به سبزوار گفت: كاروانسراي تاريخي مهر در حاشيه باند جنوبي جاده داورزن -سبزوار در موقعيت بسيار مناسبي قرار گرفته كه قابليت تغيير كاربري به يك مركز گردشگري و يا مجتمع خدماتي و رفاهي براي مسافران را دارد.
وي با اشاره به عبور سالانه ميليون ها مسافر و زائر از كنار اين بناي باستاني افزود: با مرمت و تغيير كاربري اين كاروانسرا بايد زمينه توقف مسافران در اين مكان را فراهم كرد.
وي از مسوولان بويژه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خواست براي تبديل شدن اين اثر تاريخي به يك استراحتگاه و يا يك مجتمع خدماتي بين راهي براي استراحت و استفاده مسافران اقدام نمايند.
وي احياي اين كاروانسراي تاريخي را هم براي اشتغالزايي جوانان منطقه بسيار مفيد دانست و گفت: بخشداري و مردم اين منطقه براي تغيير كاربري اين رباط تاريخي آماده همكاري با مسوولان هستند.
اين كاروانسرا كه با شماره ‎3/1660 در فهرست آثار ملي ثبت شده با استفاده از آجر، ملات گل و گچ با تزيينات آجري نيم دايره، طاقها و قوسهاي جناقي و هلالي و برخوردار از شاه نشين، هشتي، حياط مركزي و اصطبلهاي شرقي و غربي در دوره قاجار بر سر راه كاروانهاي عازم مشهد الرضا (ع) ساخته شده است.
كاروانسراي تاريخي مهر در حاشيه روستايي به همين نام در شهرستان داورزن واقع شده و اين بنا از بهترين و زيباترين كاروانسراهاي بين راهي در مسير شاهرود - سبزوار - مشهد محسوب مي شود كه با شهر سبزوار 50 كيلومتر فاصله دارد.
اين كاروانسراي تاريخي استراحتگاه كاروانيان جاده ابريشم بوده و از نظر بنا و موقعيت قابليت تغيير كاربري به مجتمع رفاهي و خدماتي بين راهي را دارد.
رييس جمعيت هلال احمر سبزوار هم به خبرنگار ايرنا گفت : محور شاهرود به سبزوار يكي از جاده هايي است كه بيشترين سانحه واژگوني خودروها بخاطر طولاني بودن مسير و خواب آلودگي رانندگان در آن رخ مي دهد.
رضا شهرآبادي افزود: ايجاد مجتمع خدماتي و رفاهي بين راهي در اين مسير به منظور استراحتگاه رانندگان و مسافران بسيار ضروري است و رباط مهر در موقعيت بسيار مناسبي براي اين منظور قرار دارد.
سرهنگ علي فتحي فرمانده پليس راه سبزوار هم ايجاد مجتمع هاي خدماتي و رفاهي بين راهي را براي استراحت رانندگان بسيار مفيد دانست.
رباط تاريخي مهر داورزن در 287 كيلومتري غرب مشهد مقدس و در حاشيه جاده تهران - مشهد قرار دارد.
7499 / 6053