ایلام - ایرنا - نخستین پرواز پهباد شناسایی برای مقابله با حوادث طبیعی به ویژه آتش سوزی در عرصه های جنگلی، روز یكشنبه با حضور محمدرضا مروارید استاندار و جمعی از مسوولان محلی در فرودگاه شهدای ایلام انجام شد.

استاندار ایلام در حاشیه این آیین به خبرنگار ایرنا گفت: استفاده از این پهباد هنگام بروز حوادث و آتش سوزی در عرصه های جنگلی استان های دیگر رضایت بخش بوده و تاثیر مثبت آن برای كارشناسان روشن شده است.
محمدرضا مروارید افزود: این پهباد ضمن شناسایی كانون های بحرانی و انتقال اطلاعات منطقه آسیب دیده در سریع ترین زمان ممكن امكان امدادرسانی و انتقال تجهیزات و نیروی انسانی به منطقه را به شكل بسیار بهتری فراهم می كند.
وی یادآور شد: خوشبختانه استفاده از امكانات نوین در مقابله با حوادث و بحران ها روز به روز در كشور گسترش می یابد و معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری نیز فعالیت های تحقیقاتی زیادی را در این زمینه آغاز كرده است.
استاندار ایلام ابراز امیدواری كرد با انعقاد تفاهم نامه با معاونت فناوری رییس جمهوری زمینه استقرار این پهباد در استان برای بكارگیری در مواقع اضطراری فراهم شود.
مروارید با اشاره با استفاده از هواپیمای آب پاش در آتش سوزی های شاه قلندر شهرستان سیروان اضافه كرد: بكارگیری هواپیما در خاموش كردن آتش سوزی و جلوگیری از سرایت آن به مناطق دیگر بسیار تاثیرگذار بود و امیدواریم با برطرف شدن مشكلات هرچه زودتر شاهد خرید یك فروند بالگرد برای مهار آتش سوزی های احتمالی در استان باشیم.
مدیركل بحران استانداری ایلام در آیین پرواز این پهباد به خبرنگار ایرنا گفت: با هماهنگی قبلی و پیگیری مستمر استاندار ایلام در جریان سفر تیرماه معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به این استان، موافقت لازم برای استفاده از پهباد شناسایی در هنگام بروز حوادث احتمالی دریافت شد.
احمد كرمی اظهار كرد: استفاده از امكانات و تجهیزات نوین همچون پهباد با توجه به گستردگی سطح جنگل ها و مراتع این استان در مواقع اضطراری به ویژه هنگام آتش سوزی، می تواند در كسب اطلاعات اولیه به مسوولان و برنامه ریزی برای مهار بحران ها كمك كند.
وی یادآور شد: خوشبختانه تلاش های مستمر مسوولان نتیجه داد و یك فروند پهباد شناسایی از طریق شركت هوایی قدس در اختیار استان ایلام قرار گرفت تا پس از انجام پروازهای آزمایشی و بررسی وضعیت، زمینه استفاده از آن در مواقع حساس و اضطراری فراهم شود.
كرمی با اشاره به وقوع آتش سوزی های متعدد امسال در عرصه های جنگلی استان ایلام افزود: وضعیت جغرافیایی خشن و كوهستانی مناطق مختلف استان امكان حضور به موقع نیروهای امدادی را در شرایط اضطراری و بحرانی كم می كند لذا برای سرعت بخشی و اثرگذاری اقدام ها می توان از امكانات نوینی همچون پهباد در شناسایی دقیق مناطق آسیب دیده و رسیدگی سریع به مشكلات بهره برد.
وی تاكید كرد: ستاد مدیریت بحران كشور در كنار استفاده از این وسایل، تقویت یگان های حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و افزایش تعداد محیط بانان و مجهز كردن آنها به امكانات را نیز در دستور كار دارد.
وی گفت: بدون شك اكتفای تنها به امكانات دولتی برای مقابله با حوادث و بحران ها مثمرثمر نیست و باید گروه های مردمی و به ویژه تشكل های مردم نهاد زیست محیطی، همچون همیشه یار و مددكار مسوولان بوده و با احساس مسوولیت به وظیفه خود در این خصوص عمل كنند.
این پهپاد می تواند تا ارتفاع 18 هزار پایی پرواز كند و 200 كیلومتر مربع را پوشش دهد ضمن اینكه امكان انجام مداوم 6 ساعت پرواز را دارد و تاكنون در سه استان كشور آزمایش شده است.
از ابتدای سال 94 تاكنون بیش از 100 مورد آتش سوزی در عرصه های جنگلی و مرتعی استان ایلام رخ داد كه به نابودی بیش از یك هزار هكتار از مراتع و جنگل های منطقه منجر شد در حالیكه طی سال های 92 و 93 آتش سوزی به تنها 47 هكتار از عرصه های جنگلی و طبیعی استان خسارت زده بود.
استان ایلام دارای 640 هزار هكتار جنگل و مرتع است.
6119/9002