تهران-ایرنا- مدیر كل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت یازدهم در دو سال اخیر سعی كرده با اعتماد و تعامل با هنرمندان و فعالان هنرهای تجسمی و تشكل ها، فضاهای خوبی برای تحرك و پویایی در هنرهای تجسمی فراهم كند.

مجید ملانورزی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا اظهار كرد: تعامل با هنرمندان و فعالان هنرهای تجسمی، شرط ضروری و اصلی برای حركت های موثر و فعالیت های هنرهای تجسمی بود كه در این دوره محقق شد.
وی خاطرنشان كرد: به طور كلی در این دو سال، دولت سعی كرده با اعتماد و تعامل با هنرمندان و فعالان هنرهای تجسمی و تشكل ها، فضاهایی را برای تحرك و پویایی در هنرهای تجسمی فراهم كند و زمینه و رایزنی هایی را برای ارائه موثر و فعالانه هنر معاصر ایران در عرصه بین المللی و جهانی فراهم كرده است كه نتایج و دستاوردهای آن در آینده تحقق می یابد.
ملانوروزی افزود: آنچه در هنرهای تجسمی برنامه ریزی و انجام شد، هماهنگ با سیاست های فرهنگی دولت است، ایجاد زمینه و فضای امن و مناسب برای فعالیت در هنرهای تجسمی بود كه دفتر هنرهای تجسمی در این دو سال سعی كرد با تمركز بر سیاستگذاری، حمایت و نظارت، زمینه فعالیت هنرمندان و بخش خصوصی در هنرهای تجسمی را تقویت كند تا در عین رعایت قوانین، اموری مانند صدور مجوز نگارخانه ها، جشنواره و رویدادها تسریع و تسهیل شود.
وی گفت:‌ بخش خصوصی، هنرمندان و فعالان هنرهای تجسمی با برنامه ریزی مطمئن و با خاطری آرام و آسوده به تولید اثر، برگزاری نمایشگاه و جشنواره و فروش آثار پرداختند.
به گفته ملانوروزی، افزایش متقاضیان دریافت مجوز نگارخانه و تعداد نگارخانه ها در این دو سال، بیانگر تحرك و پویایی هنرهای تجسمی است و بخش خصوصی فعالیت در این زمینه را مناسب و مطمئن می بیند كه به سرمایه گذاری در هنرهای تجسمی روی آورده است.
رییس موزه هنرهای معاصر تهران ادامه داد: یكی از ضرورت های دنیای امروز حضور موثر در عرصه های بین المللی و صحنه جهانی است و در این زمینه كشور ما با ظرفیت های فراوان فرهنگ و هنر امكان تعامل و ارتباط فعالانه را با دیگر كشورها و ملت ها دارد.
ملانورزی افزود: دولت با توجه به ظرفیت ها در این سال ها آثار هنرمندان را در حراج ها و آرت فرهای خارج و داخل كشور مورد توجه قرار داد و موزه هنرهای معاصر تهران توان قابل توجهی برای تعامل بین المللی و حضور در عرصه جهانی دارد و می تواند در دیپلماسی فرهنگی نقش موثری ایفا كند.
وی در ادامه گفت:‌ به این منظور ابتدا موزه هنرهای معاصر تهران باید برنامه حرفه ای را دنبال كندو از برگزاری هر نمایشگاهی در موزه اجتناب شود. بنابراین رویكرد موزه به كاركرد اصلی آن یعنی نمایش آثار گنجینه موزه، هنرمندان جهان و ایران و آثار موثر هنرمندان خارجی و ایرانی تغییر كرد و تعامل و ارتباط با مراكز، موزه و مجموعه های هنری معتبر دنیا تقویت شد.
ملانوروزی گفت:حضور هنر ایران در پنجاه و ششمین بی ینال ونیز با مشاركت بخش خصوصی با توجه به كمبود اعتبار و بودجه، فرصتی فراهم كرد تا با مجموعه و موزه، گالری و آرت فرها ارتباط برقرار شود و مدیران موزه و گالری ها كه در جریان های هنری بین المللی و جهانی تاثیرگذارند، آثار هنرمندان ایران را ببینند.
وی افزود: ایران در دوره قبل در بی ینال ونیز حضور نداشت و در طول بیش از یك قرن از برگزاری این بی ینال فقط چند دوره به صورت محدود در فضایی كوچك آثار هنر ایران به نمایش گذاشته شده بود، اما در این دوره آثار هنرمندان از طیف و نسل های مختلف در فضایی وسیع توجه بسیاری از فعالان هنری را جلب كرد.
ملانوروزی گفت: البته ضرورت دارد كه حضور ایران در این بی ینال با امكانات بسیار بیشتر و از یك سال قبل برنامه ریزی شود تا با توجه به فضا، آثار هنری تولید و ارائه شود و تبلیغات گسترده ای نیز صورت گیرد.
وی افزود: توجه به بن مایه های فرهنگی و بومی و پیشینه هنر ایران از برنامه هایی است كه در دفتر هنرهای تجسمی در این دوره مورد توجه قرار گرفته است تا آثار هنری برگرفته از سنت، تاریخ، فرهنگ و پیشینه بصری ما با نگاه معاصر در دنیا ارائه شود و بتواند در جریان هنر جهانی مورد توجه قرار گیرد.
ملانوروزی گفت: نمایشگاه آثار هنرمندان در رشته های نقاشی، خوشنویسی و نقاشی خط در آنكارا از نمونه هایی است كه برای معرفی بیشتر هنر ایران در تركیه و ایجاد زمینه ارائه آثار هنری در آرت فرهای این كشور برگزار شد.
وی خاطرنشان كرد: اقتصاد هنر نیز از جمله مقوله های مورد توجه در این دوره است كه می تواند در جریان تولید و فعالیت هنری موثر باشد. در این زمینه بخش دولتی یعنی دفتر هنرهای تجسمی مجری و برگزار كننده نیست بلكه سعی می كند شرایط را برای حضور و مشاركت بخش خصوصی فراهم كند.
مدیر كل هنرهای تجسمی گفت: وضعیت هنرهای تجسمی و بازار فروش آن در این سال ها متحول شده و سرمایه گذارانی در این عرصه سرمایه گذاری می كنند كه این به نفع جریان هنر است. ما نیز سعی كردیم شرایط صدور مجوز برای فعالیت گالری و حراج ها را با رعایت قوانین تسریع و تسهیل كنیم و موانعی برای این فعالیت ها سر راه آنها نباشد.
وی افزود: افزایش گالری های در این دو سال و رونق حراج ها بیانگر، وجود ظرفیت هنر ایران برای رونق اقتصاد هنر و افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی در هنر است .
ملانوروزی گفت: البته مشكلات مالی و بودجه و اعتبار اندك هم در هنرهای تجسمی در این دو سال بوده كه اگر این موانع نبود حركت و جریان های موثرتری در هنرهای تجسمی انجام می شد.
فراهنگ**9338**1027