قزوين-ايرنا-مديركل پدافندغيرعامل استانداري قزوين گفت: قزوين بدليل ظرفيت هاي قابل توجه در بخش كشاورزي و صنايع غذايي در حوزه پدافندغيرعامل (دفاع غيرمسلحانه) نيازمند استقرار فيزيكي قرارگاه زيستي است.

محمد افشار روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: پيش از اين شاهد تشكيل قرارگاه زيستي پدافند غيرعامل به شكل ستادي در استان قزوين بوده ايم.
وي اظهار كرد: با توجه به ظرفيت هاي قابل توجه استان در حوزه كشاورزي و صنايع غذايي به مسوولان پدافندغيرعامل كشور پيشنهاد داده ايم تا علاوه بر استان هاي مرزي كه در اولويت قرار دارند، استقرار قرارگاه زيستي در قزوين را نيز مورد توجه قرار دهند.
اين مسوول به كاركرد قرارگاه پدافند غيرعامل در حوزه زيستي اشاره كرد و افزود: اين قرارگاه به رصد و فرماندهي مقابله با تهديدات زيستي انساني كه ممكن است به صورت تعمدي يا غيرتعمدي باشد مي پردازد و در حوزه گياهان و نباتات، آب و خاك، غذا و محيط زيست فعاليت مي كند.
افشار با اشاره به فعاليت قرارگاه پدافندغيرعامل در حوزه سايبري در استان نيز گفت: اين قرارگاه نيز به رصد، پايش و مقابله با تهديدات حوزه سايبر مي پردازد.
وي با بيان اينكه تهديدات حوزه سايبري متنوع، فراوان و بطور مستمر در حال تغيير و روزآمد شدن هستند،افزود: با توجه به گسترش استفاده از شبكه هاي اجتماعي و تلفن هاي هوشمند كه فناوري آنها به كشورهاي بيگانه اختصاص دارد، ضروري است تا اقشار مختلف نسبت به آسيب ها و تهديداتي كه اين دو به همراه دارند آگاهي پيدا كنند.
افشار هشدار داد: سهل انگاري نسبت به رعايت مسايل امنيتي در استفاده از شبكه هاي اجتماعي و تلفن هاي هوشمند، امكان سوء استفاده و ايجاد مشكل براي افرادي كه از اين شبكه ها و تلفن ها بهره مي برند را افزايش مي دهد.
اين مسوول از تعليم 18 مربي پدافندغيرعامل در قزوين خبر داد و گفت: اين مربيان پس از حضور در دوره هاي مختلف، هم اكنون كار آموزش وآگاهي بخشي اقشار مختلف استان نسبت به موضوع پدافندغيرعامل را برعهده دارند.
وي، از دانشجويان، دانش اموزان، كارمندان و اصناف به عنوان گروه هاي هدف براي آموزش در حوزه پدافند غيرعامل در استان نام برد و افزود: با برگزاري دوره هاي آموزشي و همايش هاي توجيهي تلاش داريم تا اين قشر و سپس ساير افراد جامعه را نسبت به اهميت پدافندغيرعامل و ضرورت توجه به اين موضوع آگاه كنيم.
وي در ادامه از پدافند غيرعامل به عنوان موضوعي ياد كرد كه از ابتداي خلقت بشر تاكنون مطرح بوده است و افزود: هرگاه بحث تهديد عليه انسان به ميان آورده شود، موضوع دفاع و مقابله با آن نيز به ميان مي آيد.
اين مسوول از پدافند غيرعامل به عنوان موضوع مهمي كه مقام معظم رهبري به تقويت آن تاكيد دارد، نام برد و اظهار داشت: تلاش داريم تا مردم نسبت به اين حوزه شناخت بيشتري پيدا كنند.
افشار گفت: بي توجهي به پدافندغيرعامل مي تواند دستاوردهاي مادي يك جامعه را به خطر بياندازد و جان افراد را در معرض خطر قرار دهد.
مديركل پدافندغيرعامل با بيان اينكه تهديدات انساني دنياي امروز از پيچيدگي هاي زيادي برخوردار شده است، افزود: به همين تناسب نيز كار دفاع و مقابله با اين تهديدات پيچيده مشكل شده كه اين موضوع اهميت بالا و حساسيت كار در حوزه پدافند غيرعامل را نشان مي دهد.
افشار در پايان با تاكيد بر اينكه توجه به پدافند غيرعامل بايد به يك فرهنگ عمومي تبديل شود، تصريح كرد: توجه به اين مقوله، موجب كاهش آسيب پذيري كشور در برابر تهديدات دشمنان مي شود.
پدافند غيرعامل به مجموعه اقدامات دفاعي غيرمسلحانه گفته مي شود كه موجب افزايش بازدارندگي، كاهش آسيب پذيري، تداوم فعاليت هاي ضروري، ارتقاي پايداري ملي و تسهيل مديريت بحران در مقابل تهديدات و اقدامات نظامي دشمن مي شود.
3013/ 6128