تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶

تهران - ایرنا- دیر زمانی نیست كه وقتی مخاطب لابلای روزنامه ها و نشریات را باز می كرد با داستان های مصور در قالب نقاشی روبرو می شد اما اكنون به نظر می رسد این شیوه كم كم در مطبوعات رو به فراموشی گذاشته شده است.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، داستان مصور در كشور از نقاشی های مینیاتور پس از دوره عباسی شكل گرفت، تصویرگران در آن دوران راوی قصص و حكایت های منظوم شعرگونه بوده اند و ارتباط نزدیكی با مذهب ، دین و ادبیات داشت، اما این رویه ادامه نیافت.
داستان مصور یا كُمیك‌استریپ در تعریف به نقاشی یا مجموعه‌ای از نقاشی‌های دنباله‌دار معنا شده می گویند. این سبك هنری نخستین بار از سده 18 میلادی در اروپا شكل گرفت و تا به امروز ادامه داشته‌ است.
در دهه 40 مجله كیهان بچه‌ها شروع به انتشار داستان‌ مصور كرد اما امروز در كشورمان شاهد تحولاتی كه در اروپا ، آمریكا ، ژاپن و غیره در حوزه تصویرسازی و داستان مصور رخ داده، نبوده‌ایم.
همچنین در سال‌های اخیر، دفتر ادبیات كودك و نوجوان حوزه هنری، انتشارات سوره مهر و مركز انیمیشن حوزه هنری از مراكزی بوده‌اند كه در كنار دیگر سازمان ها و ارگان های مرتبط، بر روی این مهم تاكید داشته و سعی دارند تا با برنامه‌ریزی صحیح و شناخت درست از بازار مخاطبان، به دنیای داستان‌های مصور ورود كنند.

**ناشناخته بودن داستان مصور بین ایرانی ها
محمد علی‌مرادی، كارتونیست ،در این زمینه می گوید:حدود 50 سال است كه داستان مصور یا كمیك و تصویرسازی وارد ایران شده و متاسفانه هنوز در بین مردم جا باز نكرده است.
وی ادامه می دهد: باید توجه داشت كه نشر و كتاب جایگاه خوبی در بین ما ایرانی‌ها ندارد، آمار كتاب‌خوانی بسیار پایین بوده و و در سال‌های اخیر بسیار لطمه خورده است.
مرادی با اشاره به اینكه برای داستان های مصور بر خلاف سایر كشورها ، فرهنگ تصویری نداریم ، اظهار می دارد:برنامه ریزی ها در این زمینه محدود بوده ، در حالیكه امكان رسیدن به استانداردهای جهانی در حوزه داستان مصور و تصویرسازی وجود دارد.

** توجه مدیریت فرهنگی به هنر داستان مصور
این هنرمند با اشاره به آسیب‌هایی كه متوجه مدیریت هنر داستان مصور است ، می گوید:افرادی كه به صورت تخصصی و فنی در زمینه كمیك استریپ و داستان مصور فعالیت می‌كنند، در بدنه مدیریت فرهنگی و هنری كشور وجود ندارند.
مرادی تصریح می كند:بسیاری از افراد این عرصه را به نقد كشیده‌اند و درباره آن نظر داده‌اند، اما مدیران و مسوولان از نقدها، پژوهش‌ها و راهكارهای ارائه شده برای بهتر كردن شرایط داستان های مصور در كشور استفاده نكرده‌اند.

**عقب ماندن در نویسندگی
وی اضافه می كند:در نویسندگی نسبت به تصویر عقب هستیم و باید در این حوزه بیشتر كار كنیم تا داستان‌های خوب و مناسب مصور داشته باشیم.
وی با اشاره به اینكه ورود مركز انیمیشن حوزه هنری به بازار داستان مصور و كمیك باعث ایجاد تحرك در این حوزه می‌شود، اظهار می دارد: متخصصان حوزه داستان های مصور بویژه كودك و نوجوان باید گردهم بیایند و آثاری را مدیریت كنند.
دبیر دفتر ادبیات كودك و نوجوان حوزه هنری نیز با بیان اینكه در آثارمصور می‌توان با دید فرا رئال به ماجراها و وقایع رخ داده در كشورمان همچون دفاع مقدس نگاه كرد، می گوید:دفتر ادبیات كودك و نوجوان حوزه هنری از هر گونه طرح و حركت خوبی در زمینه كمیك و داستان مصور حمایت می‌كند.
عزت الله الوندی ادامه می دهد: وقتی فیلمی قرار است ساخته شود، یك یا چند نفر فیلم‌نامه را می‌نویسند و بعد كارگردان بر اساس آن به تولید اثر مشغول می‌شود. در حوزه كمیك نیز نویسنده داستانی را بر اساس تخیل خود و تجربه‌هایش در فانتزی می‌سازد و پرورش داده و آن را به تصویرگر تحویل می‌دهد و تصویرگر نیز بر اساس داستان ارائه شده و دانش و مهارتش، فریم ها و تصاویر را خلق می‌كند.
وی با بیان اینكه طراحی شخصیت‌ها و حالت‌ها به تنهایی به هیچ وجه گویا نیست، ادامه می دهد: نویسنده و تصویرگر برای تولید داستان های مصور باید با هم گفت‌وگو كنند، در حالیكه در كشور ما این گونه نیست .

**بومی سازی داستان مصور
داستان های مصور می تواند به جذابیت بیشتر مطبوعات كمك كند از این رو گنجاندن و گسترش این صفحه در روزنامه ها و نشریات می تواند به رونق این دسته از رسانه ها بیفزاید.
انتخاب داستان با اولویت قصه های بومی و همچنین نقاشی در خور می تواند بر جذابیت این صفحه در روزنامه ها یاری رساند.
فراهنگ **9022 **1569