پكن - ایرنا - چین شمار سربازان و نظامیان خود را كه در روز سوم سپتامبر (12 شهریور) در میدان «تیان آنمن» این كشور اقدام به برگزاری رژه خواهند كرد، 12 هزار نفر اعلام كرد.

به گزارش ایرنا، این رژه به مناسبت هفتادمین سالگرد پیروزی مقاومت چین بر ضد تجاوز نظامیان ژاپن در جنگ جهانی دوم برگزار می شود كه چینی ها از آن به عنوان «روز پیروزی بر فاشیم» نام می برند.
جنگی كه نهایتا در سال 1945، ژاپن تحت فشار آمریكا و متحدانش و پس از انفجار دو بمب اتمی در این كشور تسلیم شد.
بر اساس گزارش ها، مجموعا 50 تیم از نیروهای مختلف نظامی این كشور خود را برای برگزاری رژه آماده كرده اند تا در مقابل جایگاهی كه برای رهبران چین و كشورهای دیگر آماده شده، رژه بروند.
دو گروه از سربازانی كه رژه می روند كهنه سربازانی هستند كه سال های نبرد با ژاپن را تجربه كرده اند.
همچنین 500 گونه سلاح از 40 نوع تجهیزات مختلف در مراسم رژه به نمایش درخواهد آمد و نزدیك به 200 فروند هواپیما و جنگنده از انواع مختلف در این مراسم به پرواز در می آیند.
طول مدت رژه و برگزاری مراسم كه همراه با سخنرانی «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین است 70 دقیقه برآورد شده است.
نزدیك به 85 درصد از تجهیزاتی كه در رژه به نمایش در می آید اولین بار است كه در معرض دید عموم قرار می گیرد و تمامی واحدهای مسلح اعم از زمینی و دریایی و هوایی در چین جدیدترین تجهیزات خود را در میدان بزرگ پایتخت نمایش می دهند.
از سوی دیگر قرار است نیروهای مسلح 10 ارتش جهان از جمله روسیه و قزاقستان در این مراسم در كنار سربازان چینی رژه بروند.
به تازگی نزدیك به 85 نفر از نظامیان روسی كه قرار است در مراسم شركت كرده و رژه بروند وارد چین شده و در كنار نظامیان این كشور در حال انجام تمرین هستند.
در مورد میهمانان شركت كننده در مراسم كه نزدیك به 50 نفر برآورد می شوند، جزییات دقیقی منتشر نشده است اما پیش بینی می شود «پارك گئون هی» رییس جمهور كره جزو آنها باشد.
وی قرار است از 11 شهریور ماه سالجاری به مدت سه روز از چین دیدار و با مقام های ارشد این كشور دیدار و گفت و گو كند.
در همین حال تدابیر امنیتی شدیدی برای برگزاری این مراسم از هم اكنون در این شهر به اجرا گذاشته شده است.
ایجاد ایست های بازرسی در مبادی ورودی و خروجی شهر و نیز بازرسی مسافران در فرودگاه ها و ایستگاه های قطار از جمله تدابیر اتخاذ شده از سوی مسوولان برپایی این مراسم است.
خطوط هوایی در برخی شهرهای چین نیز از جمله شانگهای و پكن به مسافران توصیه كرده اند زودتر از قبل در فرودگاه ها حضور یابند زیرا بازرسی ها با تشریفات بیشتری انجام خواهد شد.
همچنین از دیروز پنجشنبه طرح زوج و فرد خودروها در پكن آغاز شد و تا پایان مراسم رژه ادامه خواهد یافت.
آساق*231*1597