همدان- ایرنا- به مناسبت سالروز تولد ابوعلی سینا مردم و مسوولان استان همدان با حضور در آرامگاه این فیلسوف برجسته با اهدای گل به مقام شامخ حكیم هزاره ها ادای احترام كردند.

امروز یكم شهریور ماه سالروز تولد ابوعلی سینا است كه به نام روز پزشك نامگذاری شده است همچنین این روز مهم و تاریخی برای همدانی ها به نام روز همدان نامگذاری شده است.
به این مناسبت آیینی به همت اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دانشگاه علوم پزشكی در آرامگاه بوعلی سینا برگزار شد.
در این مراسم باشكوه نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان، استاندار همدان، معاون سیاسی و امنیتی استاندار، مدیركل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رییس دانشگاه علوم پزشكی، مدیركل آموزش و پرورش و جمعی از مسوولان استانی و مردم حضور داشتند و با اهدای گل بر آرامگاه این فیلسوف بزرگ به مقام شامخ وی ادای احترام كردند.
در این آیین كه با نواختن مارش نظامی آغاز شد سوگند نامه پزشكی برای جمع زیادی از دانش آموختگان رشته پزشكی قرائت شد.
سپس مسوولان و مردم همدان با اهدای تاج گل و شاخه های گل بر آرامگاه ابوعلی سینا و قرائت فاتحه برای این فیلسوف بزرگ جهان به مقام شامخ وی ادای احترام كردند.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان در این آیین گفت: سالروز تولد ابوعلی سینا كه به نام روز پزشك و روز همدان نامگذاری شده است از اهمیت زیادی برخوردار و روز بسیار بزرگی است.
آیت الله غیاث الدین طه محمدی افزود: دانشجویان رشته پزشكی كه مراحل بالای تحصیلات را سپری كردند موجب افتخار برای ملت، كشور و نظام هستند.
وی ادامه داد: همه باید با رعایت احكام الهی حمایت جانانه ای از رهبر معظم انقلاب، دولت و نظام داشته باشند و برای پیشرفت و توسعه شهر همدان تلاش كنند.
حسین بن عبدالله بن سینا در یك شهریور 359 ه.ش (370 ه.ق) در بخارا متولد شد و در دوم تیر ماه 416 هجری شمسی مصادف با (اول رمضان 428 ه.ق) در همدان وفات یافت.
شیخ‌الرییس، ابوعلی سینا، پورسینا از القاب این فیلسوف بزرگ است و بیش از 130 كتاب از آثار ابن سینا بر جای مانده است و همچنین بیش از 100 كتاب را به او نسبت می دهند.
بیشتر این كتابها به زبان عربی نوشته شده است و حدود 20 كتاب وی نیز به زبان پارسی است و از مشهورترین كتاب های او می توان به اثر 18 جلدی شفا، القانون فی الطب در 18 جلد، مجموعه 10 جلدی لسان العرب فی اللغه و الانصاف در 20 جلد اشاره كرد.
آرامگاه شیخ الرییس بوعلی سینا بنای یادبود فیلسوف، دانشمند و طبیب مشهور ایرانی است كه در میدان بوعلی سینا در مركز شهر همدان واقع شده است.
تالار جنوبی آرامگاه به عنوان موزه به نگهداری سكه، سفال، برنز و سایر اشیای كشف شده مربوط به هزاره های قبل از میلاد و دوران اسلامی اختصاص یافته است و در تالار شمالی، كتابخانه ای مشتمل بر هشت هزار جلد كتاب خطی و چاپی نفیس ایرانی و خارجی و غرفه هایی مربوط به آثار بو علی سینا و شعرا و نویسندگان همدانی نگهداری می شود.
در غرفه آثار بوعلی، عكسی از جمجمه بوعلی نیز در معرض دید گذاشته شده است كه گمان می رود به هنگام تخریب مقبره قدیمی تهیه شده است.
2087/6993