همدان - ايرنا - استاندار همدان گفت: پزشكان كه به درجه دكترا نائل شدند و سوگند نامه پزشكي قرائت كردند بايد نام و نشان بوعلي سينا را با عملكرد خوب به اثبات رسانند.

محمد ناصر نيكبخت روز يكشنبه در آيين اداي احترام به مقام شامخ بوعلي سينا افزود: پزشكان بايد با سپري كردن مدارج علمي بالا از پزشكان خوب و مطرح باشند و مدارج بيشتري را كسب كنند.
وي از اينكه مردم همدان با حضور در آرامگاه بوعلي سينا عظمت حكيم هزاره ها را ارج نهادند ابراز خوشحالي كرد و اضافه كرد: اميد است روزي برسد كه مردم از همه ايران براي اداي احترام به همدان سفر كنند و اين روز را گرامي بدارند.
استاندار همدان يادآور شد: امسال هزارمين سالي است كه حكيم هزاره ها وارد همدان شده است و بوعلي سينا در سال 394 هجري شمسي به همدان سفر كرد.
نيكبخت در ادامه با بيان اينكه سوم شهريور ماه استان كهن و تاريخي همدان ميزبان رييس جمهوري است گفت: مردم ولايت مدار و فرهنگ دوست همدان، ميزباني خوب را در استقبال از رييس جمهوري نشان مي دهند.
يكم شهريور ماه سالروز تولد ابوعلي سينا به نام روز پزشك و روز همدان نامگذاري شده است.
حسين بن عبدالله بن سينا در يك شهريور 359 ه.ش (370 ه.ق) در بخارا متولد شد و در دوم تير ماه 416 هجري شمسي مصادف با (اول رمضان 428ه.ق) در همدان وفات يافت.
شيخ‌الرييس، ابوعلي سينا، پورسينا از القاب اين فيلسوف بزرگ است و بيش از 130 كتاب از آثار ابن سينا بر جاي مانده است و همچنين بيش از 100 كتاب را به او نسبت مي دهند.
بيشتر اين كتابها به زبان عربي نوشته شده است و حدود 20 كتاب وي نيز به زبان پارسي است و از مشهورترين كتابهاي او مي توان به اثر 18 جلدي شفا، القانون في الطب در 18 جلد، مجموعه 10 جلدي لسان العرب في اللغه و الانصاف در 20 جلد اشاره كرد.
آرامگاه شيخ الرييس بوعلي سينا بناي يادبود فيلسوف، دانشمند و طبيب مشهور ايراني است كه در ميدان بوعلي سينا در مركز شهر همدان واقع شده است.
2087/6993