سنندج-ايرنا- يادواره زنده ياد خليفه ميرزا آغه غوثي پدر دف ايران يكشنبه شب با حضور مولودي خوانان برتر ايران اسلامي در خانقاي آن مرحوم در سنندج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا خانقاي خليفه ميرزا آغه غوثي پس از نماز عشا شاهد حضور صدها مشتاق و محب اهل بيت(ع) از نقاط مختلف ايران اسلامي بود.
همزمان با برگزاري نخستين جشنواره سراسري مولودي خواني رضوي'هه تاو' از سلسله جشنواره هاي بنياد بين المللي امام رضا(ع) و در قالب يكي از برنامه هاي جنبي اين جشنواره با حضور مولودي خوانان برتر كشور و مريدان خانقاها و تكاياي نقاط مختلف استان كردستان، يادواره زنده ياد خليفه ميرزا آغه غوثي در سنندج برگزار شد.
در اين مراسم امير وزيري محقق و كارشناس ارشد اديان و مذاهب دانشگاه مذاهب اسلامي سنندج در خصوص مولودي خواني، شخصيت و چندين دهه تلاش خليفه ميرزا آغه غوثي مطالبي را عنوان كرد و دكتر مختار هاشمي از مشايخ طريقت قادريه كردستان نيز در باب سماع و ذكر دراويش مطالبي را ارايه كرد و بر حفظ اين اصالت هاي فرهنگي و معنوي تأكيد كرد.
پرده برداري از يادمان خليفه ميرزا آغه غوثي پدر دف ايران توسط مسوولان و مهمانان ويژه اين يادواره و همچنين برپايي ذكر دراويش پايان بخش اين مراسم معنوي بود.
خليفه ميرزا آغه غوثي متولد 1307 در شهر سنندج، محله جورآباد است.
وي در خانواده متدين و مذهبي و عارف به دنيا آمد و از نوجواني نزد پدرش استاد حاج غوثي به سير و سلوك تصوف و فراگيري مداحي و دف نوازي پرداخت و تا پايان عمر به مداحي مذهبي و دف نوازي مشغول بود.
آغه غوثي به همراه فرزندانش در بسياري از جشنواره ‌هاي ملي و بين المللي از جمله در جشنواره ‌هاي ذكر و ذاكرين ، فجر ، هفت اورنگ ، آئينه ، ميراث فرهنگي ، سوره جرگه عشاق ، ايرانگردي و جهانگردي و كيش شركت كرد.
شركت وي در جشنواره معروف آوينيون فرانسه در سال ‎ 70 مورد استقبال بي ‌نظير مردم آن كشور قرار گرفت و از طرف اساتيد لقب « پرنده نادر » به او داده شد.
آغه غوثي همچنين در كشورهاي مختلف از جمله در تركيه ، كلمبيا ، پرو ، پاناما ، اكوادور ، يونسكو (در پاريس) ، مراكش ،امارات، ايتاليا، اسپانيا ، هلند و اسكاتلند برنامه ‌هايي در مدح حضرت رسول (ص) و خاندان ايشان اجرا كرد.
خليفه ميرزا آغه غوثي در سال 1386 به هنگام عزيمت به مكه معظمه دچار سكته مغزي شد و تيرماه همان سال دار فاني را وداع گفت.ك/2
7351/1904