به گزارش خبرنگار ايرنا ، عليرضا دبير روز سه شنبه در يكصد و هفتاد و هفتمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران افزود: در سال 89 در جريان ساماندهي شركت هاي وابسته به شهرداري تهران، شوراي شهر راي به انحلال شركت توسعه مجتمع هاي ايستگاهي مترو داد اما با توجه به خلايي كه در مجتمع هاي ايستگاهي مترو وجود دارد به نظر مي رسد احياي اين شركت ضروري است.
وي گفت: شركت مترو براي اجراي يك پروژه ايستگاهي در شرق تهران مجبور شد از شوراي شهر مصوبه بگيرد و در اين سال ها براي ورود بخش خصوصي به پروژه هاي مجتمع هاي ايستگاهي به مشكل برخورده اند.
رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران يادآور شد: در برنامه پنج ساله دوم شهرداري تهران، دو بند اساسي مربوط به اقتصاد شهري داشته و بر اين اساس معاونت مالي اداري شهرداري را به معاونت مالي اقتصادي تغيير داديم.
وي افزود: شهرداري تهران بايد كار اقتصادي انجام بدهد و بخش خصوصي را وارد پروژه هاي مجتمع هاي ايستگاهي كند.
به گفته دبير اين شركت با نيروي انساني كم و زير نظر معاونت مالي و اقتصادي مي تواند درآمد خوبي براي شركت متروي تهران داشته باشد.
رحمت الله حافظي رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر تهران هم در باره ساماندهي سازمان ها و شركت هاي وابسته به مترو، پيشنهاد ايجاد كميسيوني براي تعيين تكليف اين شركت را ارائه كرد.
احمد دنيامالي رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران موافقت خود را با احياي مجتمع هاي ايستگاهي مترو عنوان كرد.
وي با بيان اينكه در دنيا استفاده از فضاهاي زيرسطحي براي كاركردهاي اداري مرسوم است افزود: معتقديم متولي اين كار بايد معاونت حمل و نقل و ترافيك باشد و مجتمع ايستگاهي بايد توسط مشاورين مترو طراحي شود.
پرويز سروري رييس كميسيون نطارت و حقوقي شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اينكه از موضوع ساماندهي شركت هاي شهرداري تهران زمان زيادي گذشته و گزارش جامعي به شورا داده نشده ،بيان كرد: شوراي شهر نيازمند اين است كه شهرداري گزارش كاملي در باره وضعيت ساماندهي بدهد و اين طور كه مصوبه شورا هر بار اصلاح شود صحيح نيست.
وي عنوان كرد: با توجه به رويكرد اقتصادي شركت مجتمع ايستگاهي شركت مترو تهران، نظر كميسيون بر احياي اين شركت است و توصيه اكيد اين كميسيون چابكي اين شركت و ماندن در مجموعه حمل و نقل و ترافيك است.
محمد سالاري رييس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي اسلامي شهر تهران نيز در ادامه اظهار كرد: احياي اين شركت در اقتصاد شهر و درآمدهاي پايدار بسيار مهم است.
وي گفت: اسناد فرادست آن تصويب شده است و براي اجرا ضرورت انكار ناپذيري وجود دارد كه سرمايه گذارها در فضاي بوروكراسي قرار نگيرند.
وي با بيان اينكه اين كميسيون با احياي شركت توسعه مجتمع هاي ايستگاهي مترو موافق است ، خاطر نشان كرد: كاركرد برخي از مجتمع هاي ايستگاهي فرامنطقه اي است بر اين اساس پروژه ها حداقل بايد در كميسيون تلفيق تصويب شود.
ناصر اماني معاون برنامه ريزي و توسعه شهري شهرداري تهران درباره ضرورت احياي اين شركت توضيح داد: قبل از انحلال اين شركت هزار و صد ميليارد تومان آورده مالي داشتيم اما بعد از انحلال تا پايان سال 93 تنها حدود 480 ميليارد تومان آورده داشته ايم.
وي با بيان اينكه همه سازمان ها و شركت هايي كه كار سرمايه گذاري در شهرداري انجام مي دهند زير نظر معاونت مالي و اقتصادي هستند، گفت: نظر شهرداري تهران اين است كه اين شركت زير نظر معاونت مالي و اقتصادي باشد.
مهدي چمران رييس شوراي اسلامي شهر تهران نيز با اشاره به اينكه اين جلسه تنها در باره احياي شركت است تاكيد كرد: در صورت تصويب احياي اين شركت در مرحله تصويب اساسنامه در باره جزيياتي مثل تعيين هيات مديره و ساير موارد بحث خواهد شد.
وي گفت: اين شركت مي تواند پروژه هاي زيرسطحي را در ايستگاه مترو اجرا كند.
چمران يادآور شد: اگر درآمد اين مجتمع ها به مترو اختصاص يابد انگيزه بيشتري براي مترو خواهد داشت.
بر اساس اين گزارش لايحه حذف بند چهار قسمت ج پيوست شماره دو مصوبه اصلاحي و تنقيحي مرتبط با ساماندهي وضعيت سازمان ها و شركت هاي وابسته به شهرداري تهران با راي اكثريت اعضاي شوراي شهر تصويب شد.
تهرام/7244//1348/ 1257
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳
تهران- ايرنا - رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران گفت: با راي اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران، شركت توسعه مجتمع هاي ايستگاهي مترو احيا شد.