تهران - ايرنا - همزمان با سفر هيات دولت به استان همدان وزير نيرو از نيروگاه شهيد مفتح همدان بازديد كرد.

به گزارش ايرنا از پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو (پاون)، حميد چيت‌چيان روز سه‌شنبه پس از ورود به استان همدان از نيروگاه شهيد مفتح همدان و طرح انتقال پساب تصفيه‌خانه همدان به نيروگاه شهيد مفتح و همچنين پروژه تبديل برج تر واحد يك نيروگاه به برج خشك بازديد كرد.
وي در اين بازديد با اشاره به نقش بخش خصوصي در صنعت برق، گفت: 60 درصد نيروگاه‌هاي حرارتي كشور در مالكيت بخش خصوصي قرار دارد و همه فعاليت‌ هاي مربوط به نيروگاه‌ها به وسيله اين بخش انجام مي‌شود.
چيت چيان يادآور شد: علاوه بر اين نزديك به 100 درصد نيروگاه‌هاي تجديدپذير توسط بخش خصوصي ايجاد شده است.
وزير نيرو با بيان آنكه تمام سازندگان، مشاوران و پيمانكاران صنعت برق از بخش خصوصي است، گفت: بخش خصوصي در اجراي طرح‌هاي داخل و خارج از كشور حضور پررنگ دارد.
وي با اشاره به طرح‌هاي انجام شده براي كاهش مصرف آب در نيروگاه شهيد مفتح همدان، افزود: اين نيروگاه در سال‌هاي گذشته به صورت بخار ساخته شده است كه به طور معمول سالانه به 15 ميليون مترمكعب آب نياز داشت.
چيت چيان اظهار داشت: به دليل منفي شدن بيلان آب سفره‌هاي زيرزميني دشت همدان، ميزان توليد برق اين نيروگاه از هزار مگاوات به 300 مگاوات كاهش يافت كه با اجراي دو طرحي كه امروز به وسيله رياست محترم جمهوري افتتاح مي‌شود، قابليت توليد برق در نيروگاه افزايش مي‌يابد.
وي تصريح كرد: براي نخستين بار در كشور با تبديل برج تر واحد يك نيروگاه شهيد مفتح به برج خشك ميزان آب مورد نياز اين واحد از 135 ليتر بر ثانيه به 15 ليتر بر ثانيه كاهش مي‌يابد.
مقام عالي وزارت نيرو افزود: علاوه بر اين، براي نخستين بار در كشور پساب فاضلاب تصفيه شده شهر همدان با احداث خط انتقال 40 كيلومتري به نيروگاه شهيد مفتح همدان منتقل مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: اميدواريم چنين طرح‌هايي در ساير استان‌ها و نيروگاه‌هاي كشور اجرا شود.
بر اساس اين گزارش، بهره‌برداري رسمي از اين طرح‌، عصر امروز توسط رئيس‌جمهور و از طريق ويدئو كنفرانس افتتاح خواهد شد.
اقتصام (1) 3065 **1558