تهران - ايرنا - رييس سازمان شيلات ايران، گفت: مطالعات و بررسي هاي مشترك ايران و نروژ نشان مي دهد كه در سواحل شمالي و جنوبي كشور ظرفيت پرورش ماهي در قفس بيش از 900 هزار تن است.

به گزارش ايرنا از وزارت جهادكشاورزي، حسن صالحي، طرح پرورش ماهي در قفس را با توجه به محدوديت آب شيرين، يكي از محوري‌ترين طرح‌هاي دولت تدبير و اميد در حوزه كشاورزي و شيلات ذكر و پيش بيني كرد: امسال 10 هزار تن ماهي به شيوه «پرورش در قفس»در آب هاي سواحل شمال و جنوب كشور پرورش يابد.
وي با بيان آنكه سال گذشته 3 هزار تن ماهي در قفس در كشور پرورش يافت، تصريح كرد: براي توليد هر تن ماهي در قفس 15 ميليون تومان سرمايه‌گذاري و 15 ميليون تومان هزينه سرمايه در گردش نياز است و نرخ بازگشت سرمايه بيش از 30 درصد مي‌باشد كه نشان مي‌دهد اين فعاليت سودآوري مطلوبي دارد.
صالحي خاطرنشان كرد: سال گذشته براي نخستين بار، صندوق توسعه ملي 300 ميليارد تومان به بخش خصوصي براي پرورش ماهي در قفس با كارمزد 14درصد و براي مناطق محروم با كارمزد 10درصد اختصاص داد و امسال نيز پرداخت تسهيلات به پرورش ماهي در قفس از اولويت هاي بخش كشاورزي به منظور تقويت زيرساخت‌ها از جمله تامين بچه ماهي و ساخت اسكله در سواحل است.
وي به وعده رييس جمهوري كشورمان در سفر استاني به گيلان اشاره كرد و گفت: در اين سفر، رئيس جمهوري وعده اختصاص 10 ميليارد تومان براي كمك به زيرساخت ‌هاي پرورش ماهي در قفس را داده است.
معاون وزير جهادكشاورزي با بيان اينكه بچه ماهي براي توسعه پرورش ماهي در قفس تأمين شده است، افزود: خوشبختانه در شمال كشور به منظور تأمين بچه ماهي مورد نياز، مركز اصلاح نژاد، تكثير و بازسازي ذخاير شيلات، جايگاه ويژه‌اي پيدا كرده است.
وي اظهار داشت: ضمن آنكه براي جنوب كشور هم دو مركز اصلاح نژاد، تكثير و بازسازي ماهي در جزيره قشم، يك مركز در ميناب و دو مركز در استان بوشهر و دو مركز در استان خوزستان فعال شده‌اند.
وي درباره تجهيزات مربوط به پرورش ماهي در قفس، گفت: ظرفيت قفس‌هايي كه دردنيا استفاده مي‌شود از 40 تن تا 700 تن است و قفس‌هايي كه در حال حاضر در كشور ما مورد استفاده قرار مي‌گيرد، بين 40 تا 50 تن است.
صالحي با اشاره به اينكه ظرفيت پرورش ماهي در قفس در كشور مغفول مانده است، افزود: با وجود برخورداري از 5800 كيلومتر سواحل شمالي و جنوبي كشور بايد هر چه سريعتر آن را توسعه دهيم.
وي ادامه داد: بنابراين تا پايان برنامه ششم توسعه براي توليد 200 هزار تن ماهي در قفس هدفگذاري شده است.
رييس سازمان شيلات ايران تصريح كرد: از آنجا كه در روش پرورش ماهي در قفس، گونه‌هايي با ارزش اقتصادي بالا توليد مي‌شود، اين توليدات مي‌تواند بازار صادراتي خوبي داشته باشد.
وي گفت: نروژ در زمينه پرورش ماهي در قفس در سواحل، مقام نخست را در جهان دارد و كشور هايي مانند چين و ايتاليا در رتبه هاي بعدي هستند و ايران با همه اين كشورها به منظور تبادل دانش و تجربيات ارتباط برقرار كرده است.
صالحي اظهار داشت: براساس گزارش سازمان خواروبار جهاني ملل متحد FAO كل توليدات پرورش ماهي در قفس، پنج ميليون تن در سال است كه نزديك به 1.5ميليون تن آن توسط نروژي ها توليد مي شود.
اقتصام(1)9186**1558