به گزارش ايرنا از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، جليل اسلامي در خصوص فعاليتهاي بندري و دريايي در دوران پساتحريم، افزود: در حال حاضر در موقعيت گذار و تغيير شرايط قرار داريم كه علاوه بر استفاده از ظرفيت شركتهاي داخلي فعال در حوزه دريايي و بندري، با توجه به گشايش ايجاده شده در حوزه بين المللي علاقمندي شركتهاي بندري و دريايي براي حضور در ايران قابل توجه است به طوري كه اغلب خطوط كشتيراني كه پيش از تحريم در بنادر ايران رفت و آمد داشتند و همزمان با تحريمها فعاليتها آنها متوقف شده بود، مراجعه و مكاتبات خود را براي آغاز فعاليت مجدد خود در آبهاي ايران اعلام كردند.
وي با بيان آنكه تاكنون 12 لاينر براي ورود به بنادر ايران اعلام آمادگي كردند، گفت: تاكنون 7 لاينر بين المللي فعاليت خود را آغاز كرده و تعدادي از اين شركتها نيز در حال برنامه ريزي براي ورود به بنادر جمهوري اسلامي ايران هستند كه ورود خطوط كشتيراني بين المللي موجب رونق و تنوع در صادرات و واردت مي شود.
معاون بندري سازمان بنادر و دريانوردي گفت: براساس طرح هاي توسعهاي مصوب در بنادر شمالي و جنوبي اين طرحها متناسب با شرايط، نيازها، ظرفيتها و بر اساس اهداف طرحهاي جامع اجرا ميشود كه برخي در مرحله انجام است و برخي ديگر در مرحله طراحي قرار دارند و اگر امكان استفاده از سرمايه گذاران خارجي باشد استقبال مي شود كه در اين زمينه نيز مراجعاتي از سوي شركت هاي بين المللي صورت گرفته كه در مرحله مذاكره هستيم.
سرپرست امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي در خصوص برنامههاي اين سازمان براي سياستهاي ايجاد رقابت لاينرهاي داخلي با خطوط كشتيراني بين المللي همزمان با ورود شركت هاي خارجي به بنادر ايران، گفت: سياستهاي رقابتي موضوع بسيار مهمي است و براي رقابت بين بنادر داخلي با حوزه بين الملل بايد مجموعه اي از سياست ها را اتخاذ كرد در همين راستا تعرفه به عنوان يك پارامتر نقش بسيار كمرنگي در بخش ايجاد رقابت پذيري دارد٬ پارامترهايي چون فراهم كردن زيرساخت ها و مجموعه خدمات به كشتي و كالا از پارامترهاي مهم براي افزايش قدرت رقابت است كه اميدواريم با شرايط جديد مجموعه اين موارد فراهم شود.
اسلامي از افزايش ظرفيت بنادر شمال و جنوب كشور به 210 ميليون تن تا پايان امسال با توسعه زيرساختها، اسكلهها، محوطه، ارتقا و توسعه تجهيزات، توسعه پسكرانهها و الحاق اراضي پشتيباني بيشتر به بنادر خبر داد و گفت: در حال حاضر ظرفيت اسمي بنادر كشور 200 ميليون تن است اما حداكثر ظرفيت مورد استفاده در بنادر كشور طي سال هاي اخير حدود 160 ميليون تن بوده است كه حدود50 تا 55 درصد از عملكرد بنادر كشور در بندر شهيد رجايي انجام مي شود.
وي افزود: هر ساله قراردادهاي سرمايه گذاري بخش خصوصي در حوزه پسكرانه و لجستيك بندري انجام ميشود كه سال گذشته 2 هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري صورت گرفت و امسال نيز پيش بيني ميشود كه بيش از اين ميزان براي توسعه زيرساختهاي بندري، پسكرانه و حوزه لجستيك بندري جذب سرمايه گذاري شود كه در 26 آذر ماه امسال همزمان با روز حمل و نقل مراسم آن برگزار خواهد شد.
سرپرست امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي درباره آخرين وضعيت آغاز فعاليت سرمايه گذاران هندي در بندر چابهار، گفت: در اين زمينه پيش از اين تفاهم نامهاي بين وزير راه و شهرسازي كشورمان و وزير حمل ونقل هند انجام شد كه در حال مذاكره براي تبديل اين تفاهم نامه به قرارداد هستيم كه مذاكرات ديپلماتيك آن انجام شده و به زودي اين قرارداد منعقد ميشود، ضمن اينكه رسما از طريق مجاري ديپلماتيك و وزارت امور خارجه كشورمان اعلام كرديم كه هيچ منعي براي اجراي اين تفاهم نامه با طرف هندي وجود ندارد.
اقتصام(1)1108**1558
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴
تهران - ايرنا - معاون بندري و سرپرست امور دريايي سازمان بنادر و دريانوري با بيان اينكه در حال حاضر ظرفيت اسمي بنادر ايران 200 ميليون تن است از افزايش اين ظرفيت به 210 ميليون تن تا پايان سال جاري خبر داد.