پكن - ایرنا - چین در صورتی كه بتواند نظر روسیه را در سفر «ولادیمیر پوتین» به پكن جلب نماید، به پیشرفته‌ترین جنگنده این كشور از نوع «سوخو» دست می‌یابد.

به گزارش ایرنا، برآیند مطالب منتشر شده در رسانه های چین حاكی است كه این كشور به شدت مایل است به هواپیمای جنگنده «سوخو 35» روسیه كه یكی از پیشرفته ترین جت های جنگی دنیا محسوب می شود دست یابد و ناوگان هوایی خود را تقویت كند.
تارنمای «چاینا تایمز» چین روز دوشنبه در گزارشی اعلام كرد كه در صورت توافق میان دو كشور، چین به زودی 24 فروند از جنگنده «سوخو 35» روسیه را از آن خود خواهد كرد.
در همین حال «گلوبال تایمز»، دیگر نشریه چینی زبان نیز چین هم نوشته است كه چینی ها و روس ها در حال گفت وگو در باره پیش نویس یك قرارداد در خصوص خرید همین جنگنده ها از سوی پكن هستند.
بنا به دلایل بسیار، این خرید برای چین از ارزش زیادی برخوردار است كه یكی از آنها دستیابی به یك جنگنده مدرن دنیا و تقویت نیروی هوایی است.
نشریه «نشنال اینترست» از آمریكا هم پیشتر در گزارشی اعلام كرده بود كه این خرید تسلیحاتی قابلیت های هوایی رزمی چین را به شكل خطرناكی افزایش می دهد. زیرا «سوخو 35» دارای تجهیزاتی است كه تنها با پیشرفته ترین هواپیماهای جنگی آمریكا قابل مقایسه است.
كاخ سفید نیز پیشتر در مورد گسترش همكاری های نظامی روسیه و چین ابراز نگرانی كرده بود.
همزمان ناظران می گویند كه این خرید به چین این امكان را می دهد تا فن آوری ساخت جنگنده ها را در داخل كشور تقویت كرده و نهایتا یك سازنده بزرگ جنگنده های پیشرفته باشد.
چین پیشتر با یك قرارداد یك میلیارد دلاری موفق به خرید جنگنده های «سوخو 27» روسیه شده بود.
قرار است ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مراسم سالگرد رژه نظامی چین كه 12 شهریور برگزار می شود، به این كشور سفر كند.
گفتنی است، رئیس جمهور روسیه نیز اواخر مرداد ماه گذشته و در جریان سفر «یانگ جیه چی» عضو عالی شورای دولتی چین به مسكو از پیشرفت و افزایش همكاری‌های دو كشور در زمینه نظامی و فناوری ابراز خشنودی كرده بود.
چین و روسیه در راستای همكاریهای نظامی، هفت گذشته بزرگترین رزمایش مشترك خود را در آبهای دریای ژاپن و سواحل ولادی وستوك برگزار كردند.
آساق*231*1597