ساری - ایرنا- مدیركل تعزیرات مازندران با بیان اینكه تخلفات فروش برنج و مخلوط كردن آن در مازندران وجود دارد گفت: از سال 93 تاكنون 89 پرونده تخلف در این زمینه در استان تشكیل شده كه 30 فقره آن مربوط به مخلوط كردن برنج بوده است.

علی عباسی یكشنبه شب در نشست طرح ساماندهی بازار برنج مازندران افزود:
این متخلفان دو تا 10 برابر ارزش مقدار برنجی كه مخلوط و به بازار عرضه كرده اند جریمه می شوند.
وی همچنین از نظارت تعزیراتی بر واحد های شالیكوبی استان از اول مهر خبر داد.
مدیركل تعزیرات حكومتی مازندران با بیان اینكه امسال تاكنون پرونده قاچاق برنج در مازندران نداشته ایم، گفت: تعزیرات آمادگی بررسی و نظارت بر بازار برنج و برخورد با متخلفان را بر اساس تقاضای و اعلام شهروندان در نقاط مختلف استان را دارد.
نظارت بر تبدیل و بسته بندی برنج تولیدی استان در شالیكوبی ها و برنج فروشی ها و جلوگیری از عرضه فله ای این محصول مهم ترین اقداماتی است كه شورای سلامت استان مازندران قرار است آنها را در قالب طرح ساماندهی بازار برنج استان از اول مهر ماه امسال اجرایی كند.
چگونگی اجرایی شدن این طرح یكشنبه شب در نشست مشترك رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران به همراه رییس سازمان جهاد كشاورزی ، تعزیرات حكومتی و مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشكی مازندران با خبرنگاران مورد بررسی قرار گرفت.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در این نشست با بیان اینكه عرضه و قیمت برنج یكی از دغدغه های جدی كشاورزان استان است، گفت : سیاست های حمایتی دولت در عرضه صحیح برنج استان های شمالی در دو سال اخیر به درستی اجرایی شده است.
محمد محمدپور با بیان اینكه ارزش سالانه تجارت برنج در جهان بیش از 180 میلیارد دلار بر آورد شده است ، افزود : اهمیت حفاظت و مراقبت از بازار برنج مازندران به عنوان مهم ترین غله تولیدی استان باید در كشور تبیین شود.
وی با بیان اینكه موضوع آلودگی در برنج مازندران مصداق عینی ندارد ، گفت: متاسفانه اخیرا برنج قاچاق آلوده در یكی از استان های كشور با برنج مازندران مخلوط و به بازار عرضه شده است كه بدنامی برنج استان را در پی داشته است.
محمد پور با تاكید بر این نكته كه شهروندان به برنج های خارجی به سادگی اعتماد نكنند و دقت لازم را در مورد سلامت این نوع برنج ها با توجه به نوع بسته بندی و داشتن یا نداشتن پروانه بهداشتی داشته باشند ، افزود : ساماندهی زنجیره عرضه برنج مازندران نیز شروع شده است.

** خرید و فروش فله ای ممنوع
رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران با اشاره به اینكه اصناف و برنج فروشی های استان مازندران باید خود را برای عرضه برنج با رعایت مقولات بهداشتی و با بسته بندی مطلوب آماده كنند ، گفت : بر اساس تصمیم جدی شورای سلامت استان مازندران عرضه فله ای برنج ممنوع خواهد شد.
وی با بیان اینكه هر گونه عرضه برنج به غیر از بسته بندی هایی كه دارای پروانه بهداشتی هستند ، ممنوع خواهد شد ، افزود : اعمال ممنوعیت عرضه برنج به صورت فله ای در بازار مازندران از ابتدای مهر ماه سال جاری اجرایی می شود.
محمد پور از تشكیل گشت های ویژه برای نظارت بر بازار برنج مازندران خبر داد و افزود : حاصل دسترنج شالیكاران مازندران باید به همان صورتی كه سالم تولید می شود، سر سفره شهروندان قرار بگیرد.
وی با بیان اینكه به لحاظ فنی در تولید گونی های ویژه برنج در مازندران مشكلی نداریم ، ادامه داد : موضوع فرهنگی بسته بندی برنج و مصرف این گونه برنج ها نیز باید در جامعه ترویج شود.

** برنج سالم با آب و خاك سالم
رییس سازمان جهاد كشاورزی مازندران ضریب سلامت برنج تولیدی استان تا 98 درصد برآورد كرد و اظهار داشت : مهم ترین ادله برای اثبات سالم بودن برنج مازندران عدم ورود فاضلاب های صنعتی در آب و خاك اراضی شالیزاری استان است.
وی با بیان این كه منشا آلودگی برنج آب و خاك است ، افزود : این دو عنصر مهم در مازندران سالم و عاری از بیماری و آلودگی هستند.
حیدرپور موضوع مخلوط كردن برنج مازندران با برنج های خارجی و یا ارقام مختلف را یك حركت غیر اخلاقی و دور از شان بازار توصیف كرد و اظهار داشت : باید با بازررسی و نظارت دقیق این مشكل را حل كرد.
وی با بیان اینكه وزارت جهاد كشاورزی متولی برنج كشور است ، افزود : خرید توافقی برنج ارقام محلی نیز در صورت نیاز امسال نیز همانند سال قبل انجام می شود.
رییس سازمان جهاد كشاورزی مازندران افزایش تعرفه واردات تا 40 درصد ، ممنوعیت واردات برنج در زمان برداشت و كاهش واردات برنج در سال 93 و سال جاری را از حمایت های جدی دولت یازدهم از شالیكاران عنوان كرد.
وی میانگین ضریب تبدیل شالی به برنج سفید در مازندران را 65 درصد عنوان كرد و گفت : 35 درصد بقیه شالی تبدیل به نیم دانه و سبوس می شود كه این هر دو فراورده متعلق به كشاورزان است.
حیدرپور به فرسودگی شالیكوبی های مازندران اشاره كرد و افزود : با نوسازی تجهیزات شالیكوبی ها درصد شكستگی كاهش می یابد.

** فروش بدون پروانه بهداشتی ممنوع
مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشكی مازندران نیز در این نشست گفت : با روی كار آمدن دولت یازدهم لزوم ساماندهی بازار عرضه برنج در كشور مورد تاكید قرار گرفت و بر این اساس هم عرضه هر گونه برنج فاقد بسته بندی و پروانه بهداشتی ممنوع می شود.
حسن مكرمی با بیان اینكه واردات برنج نیز بر اساس مقررات بهداشتی نیز صورت می گیرد ، افزود : واردات برنج نیز بر اساس دریافت كد 16 رقمی وزارت بهداشت است.
وی به سوء استفاده برخی از برنج فروشان از مرغوبیت و مشتری پسندی برنج مازندران اشاره كرد و گفت : متاسفانه این افراد برنج های نامرغوب را در بسته بندی های نامعتبر با انگ برنج مازندران روی آن به بازار عرضه می كنند.
مكرمی افزود : برای صیانیت از برند برنج مازندران و حمایت از حقوق مصرف كنندگان و تولیدكنندگان از مهر ماه تنها آن دسته از واحدهای عرضه برنج كه دارای پروانه بهداشتی از دانشگاه علوم پزشكی باشند می توانند برنج را در قالب بسته بندی عرضه كنند.
وی با اشاره به این كه هم اكنون 50 كارگاه و 12 كارخانه شالیكوبی در مازندران دارای پروانه بهداشتی عرضه برنج هستند ، ادامه داد : روی گونی های برنج این واحد ها مشخصاتی مانند سری ساخت ، تاریخ تولید و انقضا برنج مشخص است.
مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشكی مازندران همچنین تاكید كرد كه از اول مهر عرضه برنج به صورت فله ای و گونی هایی كه فاقد پروانه بهداشتی هستند ، ممنوع خواهد شد.
مازندران با داشتن حدود 230 هزار هكتار اراضی شالیزاری و تولید یك میلیون و 50 هزار تن برنج سفید 42 درصد برنج نیاز كشور را تامین می كند.
سالانه در مجموع یك میلیون و 800 هزار تن برنج در كشور تولید می شود و نیاز واردات سالانه این محصول هم یك میلیون تن است.
سرانه مصرف برنج كشور بر اساس گزارش رسمی وزارت جهاد كشاورزی 38 كیلوگرم است.
6990/1654/1042**
اول*1337