رشت - ایرنا - دست اندركاران خرید و فروش برنج می گویند : با ورود برنج محصول تازه ، بازار خرید و فروش برنج در گیلان رونق فصلی خود را بازیافته است.

با اتمام برداشت بیش از 95درصد محصول شالیزارهای گیلان برنج جدید به بازارهای مصرف محلی عرضه شده است.
هم اكنون بهای برنج محلی گیلان نسبت به سال گذشته در وضعیت بالاتری قرار دارد و با ورود برنج جدید ، بازار برنج در استان گیلان رونق گرفته است.
یك فروشنده برنج در رشت گفت : هم اكنون هر كیلو برنج هاشمی در گیلان حدود 70 تا 80 هزار ریال و علی كاظمی حدود 65 تا 70 هزار ریال عرضه می شود.
بهزاد رمضانی قیمت هركیلوگرم برنج هاشمی در سال گذشته در این زمان را حدود 60 تا 65 هزار ریال و علی كاظمی را 55 تا60 هزار ریال ذكر كرد.
یك تولید كننده برنج نیز در منطقه لشت نشاء كیفیت برنج امسال را نسبت به سال گذشته به دلیل گرمای شدید تابستان بهتر عنوان كرد و گفت : امسال خوشه های برنج به دلیل گرمای مناسب تابستان به خوبی رسیده و كیفیت مناسب پیدا كرده است.
محمد حسن زاده افزود : با تدابیر دولت در حمایت از تولید داخلی و محدودیت واردات ، امسال برای نخستین از محصول سال گذشته هیچ برنجی در انبار نمانده است و همگی فروش رفته و بیش از 90 درصد محصول عرضه شده در فروشگاهها را برنج محصول تازه تشكیل می دهد.
مدیر تعاون روستایی استان گیلان نیز گفت : بازار برنج در گیلان وضعیتی متعادل دارد و خرید و فروش آن در بازار جریان دارد و در صورت غیر عادی شدن قیمت برنج و احتمال متضرر شدن كشاورزان بر اثر نوسانات بخش دولتی به منظور حمایت از كشاورزان به عرصه خرید توافقی برنج وارد خواهد شد.
تیمور رنگیدن افزود : تاكنون دستورالعملی در خصوص خرید توافقی و یا تضمینی برنج به این سازمان ابلاغ نشده است و قیمت فعلی برنج در بازار مورد تایید است و به اتحادیه ها نیز اعلام شده است كه در صورت نیاز می توانند اقدام به خرید برنج نمایند.
رییس اداره تنظیم بازار محصولات كشاورزی سازمان جهادكشاورزی گیلان نیز گفت : با توجه به ورود برنج جدید به بازار در صورت بروز نوسانات قیمتی ، سازمان جهادكشاورزی گیلان آمادگی كامل دارد كه در حمایت از كشاورزان نسبت به خرید توافقی برنج اقدام نماید.
رضا ابراهیم نیا افزود : امسال در كل با توجه به افزایش هزینه تمام شده كاشت و برداشت برنج قیمت برنج نسبت به سال گذشته از افزایش معقولی برخوردار است.
وی خاطرنشان كرد : همچنین تلاش می شود تا ممنوعیت واردات برنج تا آذرماه ادامه داشته باشد و برای اینكه شالیكاران بتوانند محصول خود را به راحتی به فروش برسانند و متضرر نشوند جلوی مجوز هر گونه برنج خارجی گرفته شود.
وی اظهارداشت : همچنین از سوء استفاده دلالان كه هرساله با خرید ارزان برنج كشاورزان این محصول را از چنگ كشاورزان خارج و با قیمت بالاتری به فروش می رسانند نیز جلوگیری می شود.
استان گیلان با 238 هزار هكتار اراضی شالیزاری سالیانه حدود 700 هزار تن برنج سفید كیفی تولید می كند.
تولید برنج در كشور سالانه حدود 8 / 1 تا دو میلیون تن و میزان نیاز كشور نیز به این محصول خوراكی 6/ 2 تا 8 / 2 میلیون تن در سال است. ك/4
6029/6070