تهران - ایرنا - روزنامه اكونومیك تایمز هند روز چهارشنبه نوشت: در نشست اخیر دهلی نو، تهران، مسكو و 10 كشور دیگر، پیش نویس توافقنامه های ترانزیت و گمرك كریدور بین المللی حمل و نقل شمال جنوب (آی.ان.اس.تی.سی) تصویب شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایرنا به نقل از روزنامه یادشده، این پیش نویس ها، چارچوب قانونی حمل و نقل و باربری را از مسیری فراهم می كند كه با كشتی، خط آهن و جاده، هند، ایران، روسیه، آسیای مركزی و اروپا را به هم وصل می كند.
به دنبال امضای برنامه جامع اقدام مشترك (برجام)توسط ایران و قدرت های جهانی كه چشم انداز روشنی برای لغو تحریم های ایران ایجاد كرد، هند، ایران و روسیه، گام های بلندتری برای عملیاتی كردن پروژه كریدور حمل و نقل شمال جنوب برداشتند.
در ماه اوت، دولت مودی دور از چشم دوربین ها، میزبان نشست انجمن همكاری آی.ان.اس.تی.سی در دهلی نو بود.
در كنار مقام های ارشد ایران، هند و روسیه، نمایندگان بیشتر 10 كشور ذینفع و دیگر كشورهایی كه ممكن است در این پروژه سهیم باشند نیز در این نشست شركت كردند.
یك مقام مسوول با اشاره به اینكه پیش نویس این توافقنامه ها توسط همه ذینفعان بررسی می شود، گفت: آنها متعهد به انجام اقدامات لازم در زمینه تداركات و امور زیربنایی مرتبط با این پروژه شده اند.
توافقنامه های حمل و نقل و گمرك آی.ان.اس.تی.سی، چارچوب قانونی مورد نیاز برای هدایت مباحث تداركاتی را فراهم و حركت محموله ها از طریق این كریدور را تسهیل می نماید.
مقامات شركت كننده در این نشست به اكونومیك تایمز گفتند، این كریدور به كشورهای جنوب شرق آسیا نیز امكان می دهد تا به جای كانال سوئز، از این مسیر بار خود را به اروپا بفرستند و در وقت و هزینه صرفه جویی نمایند.
وزیر امور خارجه هند در این نشست، پیشنهاد ایجاد یك نمایندگی برای عملیاتی كردن این كریدور را مطرح كرد.
ایران، هند و روسیه از سپتامبر سال 2000 پروژه كریدور حمل و نقل شمال جنوب كه اقیانوس هند و خلیج فارس را به دریای خزر متصل می كند را در ذهن می پرورانند.
اقتصام(6)1063**1558