تبريز - ايرنا - فرمانده پدافند هوائي منطقه شمالغرب كشور گفت: رسالت و ماموريت اصلي اين نيرو توليد امنيت پايدار دركشور است.

امير سرتيپ دوم ملك علي اسدي فرد روز چهارشنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا با اشاره به اينكه امروز نوع جنگ هاي هوايي نسبت به گذشته بسيار متفاوت است، افزود: امنيت پايدار به لحاظ سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي داراي اهميت است كه اين مهم اكنون محقق شده است.
وي اضافه كرد: با تشكيل قرارگاه پدافند هوايي خاتمه الانبيا در سال 1387 نيز ، پدافند هوايي از نيروي هوايي تفكيك و كارها به صورت تخصصي ادامه پيدا كرد كه اين روند نيز امنيت هوايي را بيش از پيش تقويت كرده است.
وي ادامه داد: با پيشرفت تكنولوژي و دستاوردهاي جديد در بحث جنگ هاي هوايي ، نياز است براي مقابله با حملات هوايي و كنترل هواپيماها با تلاش، نوآوري و تدبير كار خود را رشد و توسعه دهيم.
امير سرتيپ دوم اسدي فرد گفت: در همين راستا قرارگاه پدافند هوايي با فرمان مقام معظم رهبري تشكيل و در طول هفت سالي كه تشكيل شده، 9 منطقه در كل كشور به وجود آمده كه هركدام از اين مناطق كنترل، حفظ و حراست آسمان چندين استان ها را بر عهده دارد كه در اين ميان حراست از آسمان استان هاي آذربايجان غربي و شرقي، اردبيل، زنجان و بخشي از كردستان بر عهده پدافند هوايي شمالغرب كشور است.
فرمانده پدافند هوائي منطقه شمالغرب كشور افزود: با استفاده از سامانه ها و تجهيزات و تلاش شبانه روزي كاركنان قادر به برقراري امنيت پايدار هوايي شده ايم كه با گسترش سامانه هاي راداري در اقصي نقاط منطقه و با تجسسي كه در 24 ساعت توسط افسران كنترل شكاري انجام مي شود منطقه شمالغرب كشور بطور كامل تحت پوشش قرار دارد.
امير سرتيپ دوم اسدي فرد با اشاره به اينكه در دوران دفاع مقدس نيز خلبانان نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي نقش بسزايي در حفظ و حراست از شهرها و مناطق حساس و حياتي مهم كشور بر عهده داشتند افزود: در اين دوران براي اينكه نيروهاي زميني ما بتوانند به خوبي عمليات آفندي خود را عليه دشمن انجام دهند نياز به پشتيباني پدافند هوايي قوي داشتند تا نيروهاي هوايي دشمن نتوانند آنها را زمين گير كنند.
وي ادامه داد: در طول هشت سال دفاع مقدس توانستيم در حدود 650 فروند هواپيماي دشمن را توسط سايت هاي موشكي، سايت هاي توپخانه اي و يا جنگنده هاي شكاري ساقط كنيم.
6120/6183