كرمانشاه - ایرنا - چهار دارو كه عمدتا ویژه بیماران مبتلا به ام اس است روز چهارشنبه در شركت داروسازی باختر بیوشیمی كرمانشاه با حضور رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و داروی كشور رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا علیرضا برازش مدیرعامل شركت باختر بیوشیمی كرمانشاه عنوان كرد، قرار است از هفته آینده این داروها وارد بازار كشور شوند و پزشكان هم می توانند برای بیماران ام.اس در نسخه های خود این داروها را تجویز كنند.

الف - سوبایوویر

این دارو با نام تجاری «سوفوسبوویر» از دسته دارویی ضد ویروس است كه در درمان هپاتیت C كاربرد دارد.
براساس اعلام شركت سازنده، این دارو در كبد به سرعت به فرم تری فسفات تبدیل می شود و میزان اتصال آن به پروتئین های پلاسمای آن بین 61 تا 65 درصد و غیر وابسته به غلظت دارو است.
این دارو علاوه بر اینكه در درمان بیماری هپاتیت سی كاربرد دارد می تواند مكملی برای سایر داروهای ضد ویروس باشد.
ذكر این نكته خالی از لطف نیست كه براساس اعلام مدیر شركت باختر بیوشیمی، هر عدد قرص سوبایوویر در حالیكه در كشورهای خارجی حدود یك هزار دلار است اما نوع تولیدی آن در كرمانشاه به رقم 500 هزار ریال كاهش یافته است.

ب - میلوبایوكس

داروی دیگری كه امروز با حضور معاون وزیر بهداشت و استاندار و جمعی دیگر از مسوولان استانی و علوم پزشكی استان كرمانشاه مورد بهره برداری قرار گرفت، میلوبایوكس با نام تجاری «متیل فومارات» است.
این دارو از دسته داروهای تنظیم كننده سیستم ایمنی بدن می باشند و عمده كاربرد آن در درمان بیماری ام.اس است كه هرگاه بیمارانی مبتلا دچار اختلال در سیستم ایمنی بدن شوند و احیانا سلولهای سیستم عصبی مركزی آسیب ببینند یا ملتهب شوند، استفاده از دی متیل فومارات می تواند این مشكل را برطرف كند و با فعال كردن مسیر Nrf2 می تواند برخی از ژن های آنتی اكسیدان كه نقش محافظت از سلولها را دارند، تنظیم و باعث كاهش تعداد حملات ام اس در بیماران شود.
این دارو به شكل كپسول های 120 میلی گرمی در بسته های 10 عددی (هر جعبه 30 عدد) و نیز كپسول های 240 میلیگرمی با بسته های 30 عددی تولید می شود.

ج - سایتوبایوویر

این دارو نیز با نام تجاری «والگانسایكلوویر» از دسته داروهای ضد ویروس سیستمیك است كه از امروز تولید آن در شركت باختر بیوشیمی كرمانشاه آغاز شد.
این دارو در درمان عفونت های شبكیه چشم در بیماران مبتلا به اچ.آی.وی (ایدز) كاربرد دارد.
سایتوبایوویر همچنین برای جلوگیری از عفونت ناشی از سایتو مگالویروس بعد از اعمال جراحی پیوند كلیه، قلب و كلیه - لوزالمعده در بیماران با ریسك بالا كاربرد دارد.
این دارو بصورت قرص روكشدار 450 میلی گرمی در جعبه های 30 عددی تولید می شود.

د - فامبایوكس

چهارمین دارویی كه رونمایی شد با نام تجاری «فامپریدین» از دسته آزادكننده های استیل كولین می باشد.
از مشخصات این دارو می توان به مصرف آن برای بهبود توانایی راه رفتن در افراد بالای 18 سال سن مبتلا به بیماری ام.اس اشاره كرد.
این دارو می تواند امیدبخش خانواده هایی باشد كه بیماران مبتلا به ام.اس دارند و برای تهیه نوع خارجی آن مبلغ هنگفتی باید از جیب پرداخت می كردند ولی با تولید این دارو، هزینه هایی كه از سبد خانوار باید برای تهیه این نوع دار می شد، بسیار كاهش یافته است.
فامبایوكس بصورت قرص پیوسته رهش 10 میلیگرمی در بطریهای پلی اتیلنی 30 عددی تولید می شود.
این قرص هم در خارج از كشور هر عدد حدود 130 یورو قیمت دارد ولی با راه اندازی خط تولید آن در كرمانشاه، بیماران ام.اس می توانند آن را به قیمت هر عدد 30 هزار ریال خریداری كنند.
(گفتنی است، اطلاعاتی كه در مورد این داروها آمده است، از سوی شركت باختر بیوشیمی در اختیار خبرنگاران قرار گرفت).

** بازار دارویی كشور همسایه را هدفگیری كنید

معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و داروی كشور نیز به وجود بازار گسترده دارویی كه در كشور همسایه (عراق) قرار دارد و نیز با اشاره به مجاورت كرمانشاه و امكانات وسیع بهداشتی - درمانی و نیز توانی كه در این استان در حوزه داروسازی قرار دارد، اظهار كرد: مسوولان استان و وزارت بهداشت باید نسبت به حضور موثر و صادرات داروها به كشور عراق متمركز شوند.
رسول دیناروند اظهار كرد: یكی از ضعف های بزرگ داروسازان كشورمان در بازاریابی و ماركتینگ است.
وی گفت: اقدام شركت باختر بیوشیمی كه با رعایت اصول جی.ام.بی و ضوابط فنی نسبت به تولید این داروها اقدام كرده، بسیار ارزشمند است و داروهایی كه امروز رونمایی شدند، از هفته آینده وارد بازار دارویی كشور می شوند.
وی تولید داروهای ویژه بیماران ام.اس را خبر خوبی برای خانواده هایی كه این بیماران را دارند، است و امروز حدود 30 هزار بیمار مبتلا به ام.اس در كشور از درمانهای روتین و متعارف بهره گیری می كنند.
دیناروند افزود: 80 درصد از بیماران ام.اس كشور از داروهای رایگان تولید داخل استفاده می كنند و وزارت بهداشت نیز 95 درصد از هزینه های تامین داروها را پرداخت می كند و بیماران فقط پنج درصد از هزینه ها را متقبل می شوند.
وی تولید داروهایی كه امروز در كرمانشاه برای بیماران ام.اس رونمایی شد را مایه آرامش بیماران مذكور عنوان كرد و گفت: این اقدام از دغدغه های بیماران خواهد كاست.

** تاكید بر لزوم شكوفایی استعدادهای كرمانشاه در حوزه داروسازی

استاندار كرمانشاه با ابراز خرسندی از این موفقیت مهم برای استان تاكید كرد: كرمانشاه با داشتن دانشگاه های علوم پزشكی و رازی كه از مراكز علمی بزرگ كشور به شمار می آیند، ظرفیت های بزرگی دارد كه لازم است با برنامه ریزی موثر و هوشمندانه، این توان های بالقوه را به فعل در آوریم.
ابراهیم رضایی بابادی، اظهار كرد: بهره گیری از دانش بومی در استان و توان مراكز دانشگاهی می تواند مایه قطع وابستگی كشور به انواع داروهای خارجی و وارداتی باشد.
استاندار كرمانشاه گفت: اقدام امروز باختر بیوشیمی قابل تحسین است و می تواند گامی در راه شكوفایی اقتصادی استان كرمانشاه بشمار آید.
استان كرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت و دسترسی به مراكز چهار استان همسایه به فاصله ای كمتر از 200 كیلومتر و نیز 330 كیلومتر مرز مشترك با كشور عراق در بخش های كرد و عربی، یكی از قطبهای منطقه ای در حوزه بهداشت و درمان به شمار می آید و روزانه بیماران زیادی از استانهای همسایه و نیز كشور عراق برای مداوا به این استان سفر می كنند.
6539/8066