تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴

پكن - ایرنا - چین روز پنجشنبه با برگزاری بزرگترین رژه نظامی خود به مناسبت شكست ژاپن در جنگ جهانی دوم كه از آن به عنوان «رژه صلح» نام برده است، توانایی های نظامی خود را در ابعاد گسترده و بی سابقه به نمایش گذاشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این مراسم كه برای اولین بار در چنین روزی (سوم سپتامبر) برگزار می شود، باعث شد دولت چین از ماههای قبل تدارك گسترده ای برای انجام آن ببینند.
دولتمردان چینی حتی این روز را كه یادآور محاصره چین توسط ارتش امپراطوری ژاپن در دوران جنگ جهانی دوم است، روز شكست «فاشیسم» نامگذاری كردند و در تقویم این كشور، این روز تعطیل رسمی اعلام شده است.
مراسم امروز از ساعت 10 صبح با پیام «لی كچیانگ» نخست وزیر چین و شلیك 70 گلوله توپ به مناسبت هفتادمین سالگرد جنگ جهانی دوم در میدان بزرگ «تیان آنمن» در شهر پكن آغاز شد و پس از آن با رژه 12 هزار سرباز نیروی پیاده نظام، پرواز 200 فروند هواپیما و صدها بالگرد، رژه تانك ها، واحدهای زرهی، توپخانه ای، واحدهای موشكی و دیگر ادوات نظامی ادامه یافت.
در مراسم امروز كه با استقبال رسمی «شی جین پینگ» رییس جمهور چین از رهبران و مقام های بیش از 30 كشور جهان نیز همراه بود، فرصت خوبی ایجاد شد تا این كشور آخرین پیشرفت های خود را در عرصه نظامی و موشكی به نمایش بگذارد.
به گفته رسانه های دولتی چین نمایش بیش از 80 درصد این تجهیزات و تسلیحات كه در مقابل جایگاه ویژه حركت داده شدند، برای اولین بار صورت گرفته است.
از جمله تجهیزات به نمایش در آمده می توان به موشك جدید بالستیك ضد ناو موسوم به « دونگ فنگ 21» (Dong-Feng 21) اشاره كرد.
همچنین در مراسم امروز برای اولین بار سربازان 17 كشور دیگر از جمله مكزیك، روسیه، قزاقستان و ونزوئلا در كنار نیروهای نظامی چین در برابر جایگاه رژه رفتند.
«ولادیمیر پوتین» و «پارك گئون هی» روسای جمهوری روسیه و كره جنوبی، «بان كی مون» دبیركل سازمان ملل متحد، رهبران سازمان همكاری شانگهای، سربازان سالمند جنگ جهانی دوم و شماری از ژنرال ها و خانواده های قربانیان جنگ از سرشناس ترین میهمانان مراسم امروز بودند.
هر چند حضور رییس جمهور كره جنوبی و دبیركل سازمان ملل متحد طی روزهای اخیر با واكنش و انتقادهای زیادی از سوی ژاپن همراه شد اما آنان بدون توجه به این موضوع و با اعلام اینكه برگزاری این رژه در راستای صلح و امنیت بین المللی صورت می گیرد، در آن شركت كردند.
حضور این افراد در حالی صورت می گیرد كه بسیاری از سران رهبران كشورهای غربی از جمله آمریكا، انگلیس، استرالیا و ژاپن از حضور در این مراسم امتناع ورزیدند.
گفتنی است، ارتش آزادیبخش خلق چین با 2.3 میلیون عضو بزرگترین ارتش جهان است، و همچنین بعد از آمریكا بزرگترین بودجه دفاعی را به خود اختصاص داده است.
چین می گوید در جریان حمله سال 1937 ژاپن به این كشور 14 میلیون چینی در جنگی كه هشت سال به طول انجامید، جان خود را از دست دادند.
رادیو بین المللی چین نیز امروز در گزارشی از برگزاری مراسم ویژه‌ای خبر داد كه در آن «شی جین پینگ» دبیركل حزب كمونیست و رئیس جمهور این كشور به سربازان سالخورده در جنگ مقاومت با تجاوز ژاپن و همچنین تعدادی از سرداران نظامی و دوستان بین المللی این كشور مدال افتخار و شجاعت اعطا كرده است.
همچنین یكی از برنامه هایی كه مسوولان چینی جهت هر چه بهتر برگزار شدن این مراسم در نظر گرفته بودند، بكارگیری یك میلیون و 200 هزار نفر از افرادی بود كه با كلاه های قرمز در اقصی نقاط شهر پكن و به فاصله 100 متر از هم حضور داشتند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، این افراد كه از ساكنان شهر 22 میلیون نفری پكن هستند در زمینه برقراری امنیت از جمله تردد خودروها و ایست و بازرسی ها در معابر، ورودی ها و خروجی های شهر با پلیس همكاری ویژه ای داشتند.
مسوولیت برقراری امنیت شهر پكن برای رژه بزرگ نظامی امروز بر عهده نیروهای پلیس مسلح و پلیس ویژه پكن گذاشته شده بود.
دهها خبرنگار داخلی و خارجی نیز از مركز مطبوعاتی كه برای آنان ایجاد شده بود، این رویداد را پوشش خبری و تصویری دادند.
تمامی خیابان های قدیمی كه در اطراف میدان «تیان آنمن» قرار داشت برای این روز كه برای چینی ها از اهمیت بسزایی برخوردار است، بازسازی شد و با انواع و اقسام گل های رنگی، تزیین شده بود.
اهمیت برگزاری این مراسم برای مسوولان چین به قدری بالا بود كه آنان از بیستم ماه میلادی جاری (اوت) طرح زوج و فرد را در پكن اجرا كردند تا این شهر هوای صاف و تردد روان خودروها را تجربه كند. این طرح تا پایان امروز نیز برقرار است.
این مراسم حتی باعث شد كه بازارهای اصلی سهام و اوراق بهادار چین از جمله در دو شهر «شن جن» و «شانگهای» در جنوب و شرق كشور از امروز به مدت چهار روز تعطیل شود.
برگزاری مراسم بزرگ رژه نظامی امروز، اوایل اردیبهشت ماه سالجاری از سوی مقامات نظامی چین اتخاذ شد و آنان تصمیم گرفتند رژه نیروهای مسلح این كشور در روزی غیر از روز ملی و در سالروز شكست ژاپن در جنگ جهانی دوم برگزار شود.
به همین منظور دولت چین سوم سپتامبر (12 شهریور) را برای مردم این كشور كه یادآور محاصره چین توسط ارتش امپراطوری ژاپن در دوران جنگ جهانی دوم بوده و به عنوان روز شكست «فاشیسم» نام برده می شود، تعطیل رسمی اعلام كرد.
آساق*1597