ساري - ايرنا - مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي مازندران خواستار تجديد نظر در روش كشت كلزا شد و افزود: روشي كه در كشت اين محصول در حال انجام است به روش سنتي و مربوط به سال هاي گذشته است.

به گزارش روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي مازندران، حسن عنايتي روز پنجشنبه در جلسه كشت پاييزه محصولات زراعي با موضوع زراعت كلزا اظهار كرد: با توجه به شرايط سخت و ناهنجاري هاي اقليمي كه در سال زراعي گذشته وجود داشته سبب شده توليد محصولات پاييزه نسبت به سال قبل دشوار تر شود.
وي با بيان اينكه تنش و استرس گرمايي و سرمايي در توليد و عملكرد محصولات كشاورزي بسيار تاثيرگذار است، گفت: فعاليت هاي توليدات كشاورزي بايد دقيق تر و كارشناسي تر انجام شود.
مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي مازندران، هسته اوليه توليد را بذر دانست و افزود: اگر بذر قابليت توليد نداشته باشد شاهد عملكرد و راندمان خوبي در كشت محصولات نخواهيم بود.
عنايتي با بيان اينكه اكثر بذر ها در داخل كشور تامين و توزيع نمي شود و با قيمت بالا وارد كشور مي شود، گفت: متاسفانه در كشت كلزا شاهد بذرپاشي به ميزان 10 كيلوگرم در هكتار از سوي كشاورزان در زمين هاي كشاورزي هستيم كه اين روش در زراعت كلزا قابل قبول نيست.
مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي مازندران ادامه داد: متاسفانه كشت مكانيزه در غلات و كلزا در مازندران كمتر از 5 درصد است.
عنايتي با بيان اينكه بايد به تاريخ و زمان كشت در زراعت محصولات پاييزه به خصوص كلزا توجه كرد، گفت: عدم رعايت تاريخ كشت كلزا و همزماني با فصل سرما خسارت جدي به مزرعه وارد مي كند.
وي خاطرنشان كرد: متاسفانه وضعيت علف هاي هرز در مزارع به گونه اي است كه از زراعت بيشتر است و نشان دهنده اين است زمان مصرف علف كش ها بدرستي رعايت نمي شود.
مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي مازندران بر حضور جدي تر كارشناسان بخش كشاورزي در مزراع تاكيد كرد و افزود: كشاورزان تشنه مباحث فني و تخصصي كارشناسان بخش كشاورزي هستند.
عنايتي ادامه داد: خوشبختانه امسال تنوع ارقام كلزا بيشتر شده و ارقام وارداتي بيشتري وارد چرخه توليد شده است كه 11 رقم براي مازندران در نظر گرفته شده است.
گفتني است سطح زير كشت كلزا در مازندران در سال گذشته 4 هزار و 100 هكتار بوده كه از اين سطوح بيش از هشت هزار تن محصول برداشت شد.
مازندران 460 هزار هكتار اراضي زراعي و باغي دارد. ك/1
6097