قم - ايرنا - ساماندهي وانت بارهاي ميوه فروش درقم از موضوعاتي است كه به عنوان يكي از دغدغه هاي مديريت شهري مطرح است، وتمام نگاه ها به اين مساله معطوف شده كه اين معضل چگونه از سوي مسوولان مديريت مي شود.

به گزارش ايرنا، ساماندهي ميوه فروشان سيار در قم، تكه كلامي است كه هم در جلسات شوراي اسلامي شهر و جلساتي كه با حضور مسوولان شهري برگزار مي شود ، بسيار شنيده شده است، اگرچه هر از گاهي برخوردهاي مقطعي صورت گرفته اما هنوز راهكار اساسي براي آن پيدا نشده و نيازمند آن است كه مديريت شهري با تعامل با ديگر مسوولان بهترين گزينه را با بهره گيري از توانمندي كارشناسان براي برگزيند.
درحال حاضر با وجودي كه اين وانت بارها در برخي خيابان هاي اصلي شهر ، مشكلاتي از جمله ترافيك در ساعتهاي خاص ايجاد مي كنند ، اما مردم هنوز اين علاقه مندي را دارند كه از آنها خريد كنند و اين مساله باعث شده كه فعاليتهاي كاري آنان نيز گسترش يابد.
نگاهي اجمالي به اين معضل نشان مي دهد ساماندهي وانت بارهاي دوره گرد مي تواند هم در بعد اقتصادي و هم در بعد زيبايي شهر قم، يك گام به جلو براي سرمايه گذاري در بخش هاي مختلف باشد بخشي از نازيبايي هاي اين شهر را ترميم بخشد.
گرچه اخيرا توسط مسوولان ذيربط آماري از تعداد وانت بارهاي ميوه فروش داده نشده است اما محمد دلبري شهردار سابق قم سال گذشته اعلام كرده بود كه شهرداري تاكنون 9 هزار وانت ‌بار را شناسايي كرده است.

** مردم اعتقاد به ساماندهي وانت بارها و عدم جمع آوري كامل آنها دارند
جمعي از مردم در گفت و گو با خبرنگار ايرنا به بيان ديدگاه هاي خود در زمينه بحث ساماندهي وانت بارهاي ميوه فروش پرداخته و بيشتر آنان بر عدم جمع آوري كامل آن ها تاكيد داشتند.
يكي از كسبه خيابان شهيد دل آذر گفت: متاسفانه به دليل عدم ساماندهي مناسب وانت بارهاي ميوه فروش شاهد ايجاد گره هاي ترافيكي شديدي در خيابان هاي مختلف شهر توسط آن ها حتي در ساعات پرتردد خودروها همچون ظهرها و ساعات پس از اذان مغرب هستيم.
حسين حلاجيان افزود: متاسفانه برخي شهروندان نيز رعايت حال ساير مردم را نكرده و براي خريد از وانت باري كه خود حاشيه زيادي از خيابان را گرفته به صورت دوبله پارك كرده و از داخل خودرو دستور خريد را به فروشنده مي دهند و اين امر باعث تشديد ترافيك مي شود.
وي بيان داشت: قيمت مناسب فروش ميوه و تره بار توسط وانت بارها باعث جذب شدن مردم به سمت آنان شده است و معتقدم نبايد وانت بارها به صورت كامل جمع شوند و بايد در مكان هاي خاصي شاهد كار آن ها باشيم.
يكي از اهالي بلوار 15 خرداد قم نيز گفت: متاسفانه برخي از مغازه هاي ميوه فروشي در قيمت هاي فروش ميوه مراعات حال مردم را نمي كنند و همين امر باعث شده است قشر متوسط به پايين جامعه براي تكميل سبد كالاي خانواده خود ناچار به خريد از وانت بارهاي ميوه فروش باشند.
زهرا امامي در مورد ديگر علت هاي تمايلش به سمت خريد از وانت بارها گفت: اين افراد معمولا ميوه هايي را عرضه مي كنند كه از تازگي بيشتري نسبت به برخي مغازه ها برخوردار است. هم چنين برخي اقلام آن ها قيمتي تا 50 درصد كمتر از مغازه هاي ميوه فروشي قيمت دارند.
خانم ديگري از اهالي بلوار جمهوري قم كه يكي از مكان هاي اصلي استقرار وانت بارهاي ميوه فروش است نيز گفت: تا زماني كه از سوي مردم براي خريد از وانت بارها تقاضاي وافر وجود داشته باشد بحث جمع آوري يا ساماندهي آن ها كاري بسيار دشوار براي دستگاه هاي ذيربط مي شود.
اعظم سادات روحاني بيان داشت: گرچه مردم نيز بايد بدانند كيفيت ميوه اي كه از مغازه هاي ميوه فروشي با اختيار خود دست چين مي كنند با كيفيت ميوه هايي كه به صورت درهم توسط وانت بارها عرضه مي شود بسيار متفاوت است و براي خودم پيش آمده است كه نيمي از محصولي كه از وانت باري خريداري كرده ام را مستقيم به داخل سطل زباله ريخته ام.
وي بيان داشت: ساماندهي وانت بارها نيازمند عزمي جزم از سوي تمامي دستگاه هاي ذيربط چون فرمانداري، دادگستري و نيروي انتظامي است كه نبايد شهرداري را در برخورد مناسب با معضل سد معبر وانت بارها تنها بگذارند.
يكي از شهروندان نيز كه مشغول جر و بحث با يكي از صاحبان وانت بارهاي ميوه فروش به دليل آلوده شدن محيط مقابل منزلش به تكه هاي بلااستفاده كاهو است مي گويد: اين وانت بارها مشكلات بهداشتي فراواني را ايجاد مي كنند و هميشه در محله خود شاهد بروز آلودگي هاي محيطي به دليل به جاي ماندن پسماند پس از فروش محصولات هستيم.
حسين زرقاني افزود: شهرداري قم بايد غرفه هايي را در مناطق مختلف شهر با نظارت سازمان ميادين ميوه و تره بار ايجاد كند و مشاغل كاذبي چون وانت بارهاي ميوه فروش را در اين نقاط جمع و براي آن ها امكانات زيرساختي مناسبي ايجاد كند.
يك وكيل دادگستري نيز قوانين فعلي را براي مقابله با سد معبر وانت بارها كافي نمي داند و مي گويد: هم اكنون شايد تنها راه چاره توقيف وانت بارها توسط شهرداري يا راهنمايي و رانندگي باشد كه اين مساله نيز معضلات اجتماعي فراواني به دنبال خواهد داشت.
محمد حسين سبحاني ادامه داد: سد معبر طبق قانون تخلف محسوب مي شود و بايد مطابق قانون با متخلفان برخورد لازم صورت گيرد، معاونت خدمات شهري شهرداري بايد به وظايف ذاتي خود عمل كنند اما به نظر مي رسد شهرداري براي برخورد مناسب با وانت بارهاي ميوه فروش از سوي برخي نهادهاي ديگر تنها گذاشته شده است.
به سراغ يكي از فروشندگان وانت بار رفتيم و نظرات او را نيز جويا شديم، اصغر رسولي مي گويد: چندين سال است كه كارگري مي كنم و بارها به دليل مشكلات اقتصادي كارفرمايان خود از كار اخراج شده و بيكار شده بودم و به همين دليل خواستم با فروش ميوه توسط وانت بار خودكفا شوم.
وي ادامه داد: هم اكنون تنها راه معيشت من فروش ميوه با وانت است و تا زماني كه در شغل ثابتي احساس امنيتي شغلي نكنم به شغل فعلي ام ادامه مي دهم.
حسين محمدي ديگر فروشنده اي است كه با تندي جواب مي دهد و مي گويد: شما بگوييد من وانت بارم را در گوشه خانه پارك كنم و ديگر در گوشه خيابان بساط نكنم آن گاه چگونه خرج سير كردن شكم فرزندان خود و خرج تحصيل آن ها را بدهم، آيا شما راضي هستيد كه بچه هاي خود را به مدرسه نفرستم؟
وي افزود: خودمان مي دانيم كه با بساط در كنار خيابان باعث ايجاد مشكلات ترافيكي براي ساير شهروندان مي شويم و مايل هستيم كه يك مكان ثابت در هر منطقه براي عرضه محصولاتمان داشته باشيم اما شهرداري كمك چنداني نكرده است.

**شهردار قم: هشت منطقه را براي استقرار وانت بارها تعيين كرده ايم
شهردار قم گفت: وانت بارهاي ميوه فروش منظر شهري قم را به هم ريخته اند و در بسياري از گلوگاه هاي شهر در ساعات اوج ترافيك مواجه با وانت باري هستيم كه دوبله پارك كرده و يك نفر از شهروندان نيز در كنار او قرار گرفته و خريد مي كند.
سيد مرتضي سقائيان نژاد افزود: اين گونه سد معبر و ايجاد ترافيك ظاهر قضيه است اما در باطن قضيه شاهد مزاحمت هاي شهري هستيم هم چنين از نظر حقوقي بايد از مغازه داري كه ماليات و عوارض مي دهد حمايت شود.
وي بيان داشت: پيش از اين كه كار خود را در شهرداري قم آغاز كنم بحث هايي در زمينه ساماندهي وانت بارهاي ميوه فروش وجود داشته و بحث هايي در اين زمينه بوده است كه محل هايي براي وانت بارها در نظر گرفته شود تا محصولات خود را در آن نقاط به مردم عرضه كنند.
شهردار قم ادامه داد: در هشت منطقه شهر هشت قطعه زمين را در نظر گرفته ايم تا وانت بارها در آن نقاط استقرار يابند.
وي تاكيد كرد: شهرداري هيچ گونه مسووليتي براي اداره اين مناطق بر عهده نمي گيرد، تنها محل لازم را پيش بيني مي كنند تا نيروي انتظامي و فرمانداري ضوابط را تعيين كنند.
وي يادآور شد: هشت قطعه زمين براي استقرار وانت بارها فراهم شده است و بايد جلسه اي با فرماندار و دادستان قم داشته باشيم تا فروش ميوه توسط وانت بارها به امري ضابطه مند تبديل شود.
سقائيان نژاد در مورد زمان آغاز به كار فروش ميوه توسط وانت بارها در مناطق هشت گانه اظهار نظر قاطعي نكرد و ابراز اميدواري كرد بزودي با همكاري ساير دستگاه هاي همكار شاهد آغاز به كار بحث فروش ميوه توسط وانت بارها در زمين هاي اختصاص يافته توسط شهرداري باشيم.

** يك عضو شوراي اسلامي شهر: ساماندهي وانت بارها جزء سياست هاي ما نيست
يك عضو شوراي اسلامي شهر قم نيز گفت: طي دو سه سال بحث ساماندهي وانت بارهاي ميوه فروش مطرح شده و مشكل نيز بسيار جدي بوده است اما متاسفانه اقدام مناسبي براي برخورد با وانت بارها صورت نگرفته است.
عباس ذاكريان افزود: در هيچ شهر ديگري اين پديده را نداريم و در اين زمينه دو بحث برخورد جدي با وانت بارها و ديگري ساماندهي آن ها مطرح شده است و اين در حالي است كه ساماندهي وانت بارها جزء سياست هاي ما نبوده و نيست چرا كه با ساماندهي ، مشاغل كاذب را كه خلاف قوانين جمهوري اسلامي فعال هستند توسعه خواهيم داد.
ذاكريان افزود: سياست شورا اين است كه با توجه به اين كه تهيه ميوه تازه، ارزان و با كيفيت خوب از نيازهاي اساسي شهروندان است ايجاد بازارچه هاي عرضه مستقيم ميوه و تره بار در محلات مختلف شهر را داشته باشيم.
وي معتقد است كه بازارچه هاي عرضه ميوه و تره بار را مي توان در مدت زمان كوتاهي ايجاد كرد و اين طرح در شهرهايي چون تهران، اصفهان و مشهد موفق بوده و پاسخ منطقي به نياز مردم داده شده است.
ذاكريان سن كساني كه توسط وانت بارها ميوه فروشي مي كنند را پايين عنوان كرد و افزود: اين افراد درآمدهايي از ميوه فروشي با وانت بارها دارند كه نمي توانند به راحتي از آن بگذرند.
وي يادآور شد: تعداد زيادي از وانت بارها نيز از شهرهاي اطراف به قم مي آيند و صبح تا شب ميوه فروشي كرده و به شهر خود بر مي گردند.
ذاكريان با اشاره به اين كه مردم نيز در رفع مشكل وانت بارها با شهرداري و ساير دستگاه ها همكاري داشته باشند بيان داشت: طيف زيادي از مردم از اين وانت بارها خريد مي كنند و بايد مردم نيز در طرح هاي ويژه ساماندهي وانت بارها با دستگاه هاي مسوول همراه شوند.
با وجود همه مشكلات و تفاسير مطرح شده مسوولان امر بايد اين نكته را مد نظر قرار دهند كه در برخورد با اين قشر كه هر كدام در تلاش براي كسب روزي حلال هستند بايد ابتدا زيرساخت ها و شرايط قانوني را مطرح كرد سپس سراغ روش هاي سخت گيرانه و برخورد رفت.
حال بايد منتظر ماند و ديد اميدي كه مردم قم به وعده و تدبير شهردار قم مبني بر ايجاد مناطق هشتگانه جهت ساماندهي وانت بارها ميوه فروش ، بوقوع مي پيوندد يا خير؟.ك/4
7408/ 6133/
گزارش از : محمد جهانگيريان