تهران- ایرنا- رییس پلیس راهور نیروی انتظامی اعلام كرد: شمار تلفات تصادفات هر چند در نیمه نخست شهریور ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تفاوتی نكرده است اما در عین حال ، مجروحین ناشی از این تصادفات 6 درصد افزایش داشته اند.

به گزارش خبرنگار انتظامی ایرنا، سردار تقی مهری در چهل و هشتمین جلسه كمیته هماهنگی اجرای طرح های ویژه ترافیكی افزود: در این زمینه نیاز است تا رانندگان نسبت به رعایت قوانین توجه بیشتری داشه باشند.
وی ادامه داد: بر اساس گزارش اعلامی از سوی پزشكی قانونی در چهار ماهه اول امسال، تصادفات كاهش خوبی داشته است به گونه ای كه 3.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد كاهش تلفات و كشته ها در سطح كشور بودیم.
وی اظهار امیدواری كرد تا این روند، كاهش و با هماهنگی بیشتر و اقدامات لازم و همچنین تشدید اجرای طرح های خاص، ادامه یابد.
مهری اضافه كرد: نیاز است برخی مقررات، اصلاح و تجهیزات جدید برای كنترل و ایمن سازی انجام شود و اقدامات موثر در رفتار رانندگان به ویژه رانندگان پرحادثه و تخلف ساز اجرایی شود.
رییس پلیس راهور ناجا ادامه داد: برابر قانون سال 89 باید برای رانندگان متخلف و حادثه ساز افزایش جریمه پیش بینی شود كه امیدواریم دولت این تصمیم نهایی را به عنوان ابزاری برای رانندگان حادثه ساز در نظر بگیرد.
رییس پلیس راهور ناجا با بیان این كه بیشترین سفرها در طول تابستان و شهریورماه به ویژه نیمه دوم انجام می شود، گفت: حجم ترددها در این ماه افزایش می یابد و با هماهنگی خوبی كه بین پلیس، دستگاه های امدادرسان و خدمات رسان در جاده ها انجام می شود امیدواریم سفری ایمن برای مردم در پیش داشته باشیم.

**عدم توجه به جلو ، بیشترین عامل تصادفات
وی با اشاره به علل تصادفات به ویژه در شهریورماه امسال افزود: بیشترین عامل تصادفات نیمه نخست شهریور، عدم توجه به جلو بوده است كه ممكن است دلیل آن خستگی، خواب آلودگی راننده و سرعت بالا باشد.
وی اضافه كرد: البته بیشترین تخطی، تجاوز به چپ و همچنین تجاوز از سرعت مطمئنه بوده است كه منجر به تصادفات جرحی و فوتی شده است؛ به عنوان مثال در تصادف اخیری كه در استان خراسان شمالی رخ داد، تجاوز و انحراف به چپ منجر به فوت پنج تن شد.
رییس پلیس راهور ناجا، ادامه داد: بیشترین ساعات تصادف در این ایام بین ساعت های چهار تا هشت بعدازظهر رخ داده است.
وی با اشاره به حادثه روز گذشته در جاده ملایر به نهاوند چنین توضیح داد كه در این حادثه شاهد واژگونی یك دستگاه اتوبوس اسكانیا بودیم كه عدم كنترل مناسب راننده در فاصله كمتر از یك كیلومتری شهر و همچنین لغزنده بودن جاده سبب شد ، 11 زائر عراقی، كشته و مجروح شوند.
رییس پلیس راهور ناجا، نقش راننده را در كنار سایر عوامل مهم و اساسی عنوان كرد و اظهارداشت: علت اصلی این حادثه در دست بررسی است و اطلاع رسانی دقیقی صورت می گیرد.
مهری توصیه كرد: بهتر است هموطنان سفر خود را به روزهای پایانی شهریور ماه موكول نكنند و رانندگان در جاده اصلی دقت خود را افزایش دهند؛ چرا كه تردد در راه های اصلی بیشتر است و از سوی دیگر باید به علایم، خط كشی و نقاط حادثه خیز بیشتر توجه داشته باشند.
وی ادامه داد: بیش از سه هزار و 200 نقطه حادثه خیز در كشور با نصب علایم، آشكارسازی شده است؛ این در حالی است كه 62 درصد تصادفات فوتی و جرحی نیز در همین جاده های اصلی رخ می دهد؛ بر این اساس می طلبد تا رانندگان رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی را بیشتر مورد توجه قرار دهند.
وی با اشاره به خط قرمز های پلیس در برخورد با متخلفان، افزود: رانندگان پرخطری كه سرعت، سبقت غیرمجاز، حركات غیرمتعارف و مارپیچ و همچنین سبقت در شانه خاكی داشته باشند، همكاران ما بدون چشم پوشی خودروی آنان را متوقف می كنند و آنان را جهت ایمنی جان راننده و سرنشینان خودرو و دیگر رعایت كنندگان قوانین رانندگی از سفر باز می دارند.
مهری تاكید كرد: در دهه پایانی شهریورماه با به كارگیری تمام ظرفیت و امكانات نیروی انتظامی به ویژه پلیس راهور و سایر پلیس های تخصصی، سفری ایمن برای هموطنان فراهم می شود اما از سوی دیگر از هموطنان می خواهیم تا راهنمایی همكاران ما در طول مسیر و در جاده های درون و برون شهری را در نظر بگیرند و از طریق تلفن گویای 120 یا از طریق شماره تفن 88255555 در جریان آخرین اطلاعات جاده ها قرار گیرند.
رییس پلیس راهور ناجا اظهار داشت: بیش از 72درصد كشته ها در چهار ماهه امسال مربوط به تصادفات برون شهری و مابقی به درون شهری و از این تعداد 5/24 درصد كشته ها مربوط به موتورسكیلت سواران بوده اند.
مهری به موتورسیكلت سواران توصیه كرد حتما از كلاه ایمنی استفاده كنند، تجهیزات لازم را همراه داشته باشند و قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت كنند.
وی همچنین در توصیه به رانندگان سایر خودروها گفت: همه رانندگان در حین رانندگی به ویژه در جاده های كویری كه خسته كننده است و امكان خواب آلودگی وجود دارد، استراحت كنند و رانندگان در سایر مسیر ها هر دو ساعت یك بار استراحت كنند؛ علاوه بر رانندگان، همه سرنشینان خودرو باید كمربند ایمنی خود را برای حفظ جانشان ببندند.
این مقام انتظامی همچنین به استفاده نكردن از تلفن همراه اشاره كرد و این مورد را ازمصادیق عدم توجه به جلو به عنوان یكی از علل تصادفات عنوان كرد.
مهری، اضافه كرد: افرادی كه از وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس استفاده می كنند باید دقت داشته باشند تا رانندگان شماره انتظامی خود را در داخل خودرو نصب كرده باشند و علاوه بر آن شماره پیامكی 110120 نیز در دید مسافران باشد تا اگر راننده تخلف حادثه ساز مرتكب شد موارد را اطلاع دهند؛ چرا كه همكاران ما در مركز كنترل ترافیك، شكایات را رصد می كنند و خودرو را در پاسگاه های پلیس بعدی یا گشت های راهور متوقف می كنند تا از بروز حوادث احتمالی جلوگیری كرده باشند.
این مقام مسوول در نیروی انتظامی با اشاره به طرح وی‍ژه بازرس نامحسوس گفت: این طرح كه هرسال برگزار می شود امسال نیز از طریق افسران راهور در حال اجراست به گونه ای كه ماموران در اتوبوس به عنوان مسافر حاضر می شوند و رفتار رانندگان را زیرنظر قرار می دهند تا در صورت تخلف، برابر قانون با آنان برخورد شود.
وی در مورد امداد جاده ای اظهارداشت: براساس آمار چهارماهه سازمان پزشكی قانونی 51 درصد تلفات جاده ای، سر صحنه كشته می شوند و 49 درصد در مراحل پیش بیمارستانی و بیمارستانی فوت می شوند؛ براین اساس حدود 50 درصد افرادی كه در تصادفات كشته می شوند به دلیل جراحات بعد از تصادف می میرند.
این مقام انتظامی به لزوم تجدیدنظر بر مدیریت امداد سوانح ترافیكی اشاره و خاطرنشان كرد كه نیازمند آمبولانس هوایی هستیم؛ علاوه بر آن لازم است تا آمبولانس های موجود بازسازی شود.

**دغدغه برای استانداردهای اسكانیاهای قبلی
رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به نواقص فنی اتوبوس اسكانیا گفت: آنچا توسط پلیس شماره گذاری می شود براساس استانداردهایی است كه سازمان ملی استاندارد برای خودروها تعیین كرده است و سازمان محیط زیست از نظر آلایندگی به صورت كتبی اعلام می كند كه فلان خوردو آلایندگی فنی و زیست محیطی داشته است و سپس پلیس، آن خودرو را شماره گذاری خواهد كرد.
مهری اضافه كرد: اتوبوس اسكانیا نیز مشكلاتی داشت كه شماره گذاری آن توسط سازمان ملی استاندارد در سال 92 متوقف شد و این اتوبوس ها در سالجاری با مدل های جدید به چرخه حمل و نقل وارد شدند؛ این در حالی است كه نسبت به استاندارد اسكانیاهای قبلی دغدغه هایی داریم كه البته توسط مسوولان ذیربط فراخوان و برخی از نواقص برطرف شده است.
وی با اشاره به سوختن برخی خودروها در ماه های اخیر گفت: به عنوان مثال یك مورد بنز،‌ دو مورد ولوو و دو مورد اسكانیا در ماه های اخیر خودبخود به دلیل نقص فنی دچار حریق شدند، البته برخی از این موارد به دلیل بی توجهی رانندگان بود و یا برخی استانداردهای لازم را نداشت.
رییس پلیس راهور با اشاره به حادثه روز گذشته مبنی بر واژگونی یك دستگاه اتوبوس اسكانیا در محور ملایر به نهاوند، چنین توضیح داد: زمان تولید این اتوبوس به سال 90 بازمی گردد و علت این حادثه از نظر سقف و ستون، تست واژگونی و تجدیدنظر از نظر فنی مورد بررسی قرار می گیرد چرا كه این حوادث هشداری برای ما به شمار می آید.
مهری اظهارداشت: كارشناسان ما در فرآیند بررسی علت تصادف ، سر صحنه حضور می یابند و علت اصلی تصادف توسط آنان، همان، سر صحنه مشخص می شود.

**كاهش شماره گذاری خودروهای نو در سال جاری
رییس پلیس راهور ناجا گفت: شماره گذاری خودروهای نو، امسال نسبت به سال گذشته كاهش یافته است؛ به گونه ای كه طی پنج ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با 15 درصد كاهش در این حوزه مواجه بودیم.
مهری افزود: شماره گذاری در فرایند نقل و انتقال، 9،7 درصد كاهش داشتیم ؛ همچنین شماره گذاری خودروهای وارداتی 11 درصد و موتورسیكلت ها 20 درصد كاهش داشته ایم ؛ این در حالی است كه در شماره گذاری خودروهای اسقاطی با دو برابر افزایش روبه رو بودیم.
اجتمام**9105**ل.الف.ی**9131**1776