زنجان - ايرنا - مدير شركت غله و خدمات بازرگاني منطقه 14 استان زنجان گفت: طي چند سال گذشته گرايش مردم به مصرف نان هاي سفيد در اين استان افزايش يافته كه متاسفانه به همين علت تقاضاي خبازان نيز براي تهيه آرد سفيد از كارخانجات آرد سازي افزايش يافته است.

رسول منصوري روز دوشنبه در جلسه امنيت غذايي استان افزود: بر اساس مصوبه سال گذشته كميته آرد و نان قيمت انواع نان در استان افزايش يافت.

فزود: قيمت نان سنگك هفت درصد، نان بربري با 18 درصد و نان لواش 15 درصد اعلام شد.
وي اظهار كرد: هم اكنون يكهزار و 117 واحد خباري با استفاه از يارانه و نزديك به 318 واحد آزاد پز در اين استان فعال هستند كه آزادپزها آرد مورد نياز خود را از استان هاي ديگر تهيه مي كنند.
منصوري ابراز كرد: در كميته پايش شركت غله اين موضوع بررسي شده كه نه تنها درصد سبوس گيري در استان رعايت نمي شود حتي اكثر كارخانجات نيز با درصد هاي 19 و 21 درصد سبوس گيري مي كنند.
وي يادآوري كرد: اين اقدام موجب مي شود نان هاي عرضه شده ارزش غذايي كافي را براي مصرف كنندگان نداشته باشد.
مدير شركت غله و خدمات بازرگاني منطقه 14 استان زنجان ادامه داد: نان در سبد غذايي خانوارهاي ايراني قرار دارد كه غني سازي آن مي تواند به سلامتي فرد كمك كند.
وي يادآوري كرد: وظيفه شركت غله خريد گندم و تبديل آن به آرد است و ساير وظايف به سازمان صنعت و معدن و تجارت به عنوان دبيرخانه آرد و نان واگذار شده است.
منصوري خاطر نشان كرد: طي ماه گذشته آناليزي كه از سوي كارشناسان اين اداره از كارخانجات آرد سازي استان انجام گرفته است، سبوس گيري آرد لواش و تافتون از 15 درصد به 13.5 درصد، سنگگ 10 درصد و بربري 18 درصد كاهش يافته است.

**استفاده از آرد ديگر براي توليد سنگك در زنجان
كارشناس تغذيه مركز بهداشت استان زنجان گفت: هم اكنون مشكلي كه در اين استان وجود دارد اين است كه براي توليد سنگك از آرد سنگك استفاده نمي شود.
عصمت عباسي با بيان اينكه واحدهاي آزاد پز سنگكي استان آرد لواش و تافتان را بالاي 15 درصد سبوس گيري مي كنند، افزود: حتي اين واحدها آرد بربري را براي توليد سنگك استفاده مي كنند.
وي يادآوري كرد: بررسي ها نشان مي دهد سبوسي كه بر روي سنگك پاشيده مي شود ارزش غذايي ندارد و حتي ضرر هم دارد.
عباسي ابراز كرد: اين در حالي است كه از يك طرف آرد را با آهن و اسيدفوليك غني مي كنند و وقتي سبوس بر روي آن پاشيده مي شود و چون فرآوري در خمير صورت نمي گيرد، در نتيجه آن اسيدهاي مضر حذف نمي شود به عبارتي ديگر اين عمل مانع جذب آهن مي شود.
وي با بيان اينكه توصيه مي شود، سبوس اضافه در تهيه سنگك حذف شود، ابراز كرد: زمانيكه سبوس در كوره مي سوزد مواد آن براي سلامتي بسيار مضر است.
كارشناس تغذيه مركز بهداشت استان زنجان ادامه داد: بر اين اساس بايد ميزان سبوس گيري نان طوري تعيين شود كه با ذايقه مردم مشكلي را ايجاد نكند.
عباسي با اشاره به اينكه 65 درصد از كالري روزانه مردم از گروه نان و غلات تامين مي شود، افزود: متوسط سرانه مصرف نان در كشور بيش از 300 گرم در روز است.
وي اظهار كرد: فيبر يك ماده غذايي مغذي است كه بايد همه مردم روزانه آن را دريافت كنند چرا كه مهمترين نقش را در پيشگيري از بروز سرطان هاي دستگاه گوارش دارد.
عباسي با بيان اينكه فيبر در ديگر مواد غذايي مانند ميوه ها و سبزيجات نيز وجود دارد اظهار كرد: بررسي نشان مي دهد 10 درصد مردم آگاهي به اين موضوع داشتند كه سبزي و ميوه از گروههاي اصلي غذايي بوده و براي بدن و لازم ضروري است و بايد روزانه مورد مصرف قرار گيرد.
اين كارشناس تغذيه مركز بهداشت استان ادامه داد: فقط 43 درصد مردم زنجان در روز ميوه و سبزي هاي تازه مصرف مي كنند و نزديك به 60 درصد مردم مي توانند فيبر مورد نياز خود را از طريق 300 گرم نان در روز تامين كنند.
6085/7320