به گزارش روز سه شنبه ایرنا، محمد اخباری اظهار كرد: دانشگاه جامع علمی كاربردی دارای ویژگی های منحصر به فردی است كه در قرن حاضر به عنوان یك دانشگاه مدرن دیده می شود.
وی در سومین گردهمایی سالانه مشترك مدیران كل سازمان آموزش فنی وحرفه ای كشور، تعاون، كار و رفاه اجتماعی استان ها و روسای مراكز موسسه آموزش عالی افزود: این دانشگاه از نظر ساختاری یك دانشگاه نسل سومی است و به عبارت دیگر تنها دانشگاه نسل سوم كشور محسوب می شود.
اخباری اضافه كرد: این دانشگاه از دل صنعت، خدمات، كشاورزی، فرهنگ و هنر به وجود آمده است و در راستای اهداف عالی كشور كه همانا مهارت آموزی است فعالیت می كند.
وی ادامه داد: بحث اول در این راستا ارتقاء كیفیت و استانداردسازی درون دانشگاه بر اساس نظام بین المللی آموزش است؛ اساس كار ما رتبه بندی است و همه سیستم های آموزشی تحقیقی و پژوهشی ما در قالب رتبه بندی اتفاق خواهد افتادكه این كار از مرداد ماه امسال در قالب بیش از 250 شاخص در حال پیگیری است.
رییس دانشگاه جامع علمی كاربردی گفت: حدود 78 درصد از دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه جامع علمی-كاربردی شاغل هستند و این دانشگاه عرضه محور نیست بلكه تقاضا محور است كه بر اساس نیاز روز بازار كار رشته های خود را تبیین می كند.
اخباری افزود: موضوع كار ما در راستای ارتقاء سطح مهارتی مدرسین دانشگاه است یعنی مدرسین ما باید مهارتی باشند كه در حال حاضر یكی از مسائل مهم در دانشگاه جامع علمی-كاربردی همین مسئله است.
وی افزود: برای پیشبرد اهداف و ارتقاء دانشگاه جامع علمی-كاربردی در سه زمینه كیفیت دروس، ارتقاء سطح مهارتی مدرسین و ارتقاء سطح كیفی مراكز خود همكاری لازم و بایسته ای با سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور خواهیم داشت.
اخباری ادامه داد: در تلاش هستیم تا نیاز اساسی كشور را كه همانا نیاز مهارتی است با كمك هم برآورده سازیم و به این همكاری به طور جدی نیازمندیم و می بایست با یك هم پوشانی در راستای ارتقاء سطح مهارتی جامعه گام های موثری با همكاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور برداریم.
** مشاركت دانشگاه جامع علمی-كاربردی در فرآیند توسعه كارآفرینی
سرپرست موسسه آموزش عالی علمی- كاربردی مهارت نیز گفت: به طور كلی مشاركت دانشگاه جامع علمی-كاربردی در فرآیند توسعه كارآفرینی در سطح جامعه نیازمند تلفیق كارآفرینی در تمامی كاركردهای مورد انتظار از دانشگاه اعم از آموزش، پژوهش و فناوری، ارائه خدمات اجتماعی یا برون رسانی دانشگاهی و نیز تأمین ملزومات ساختاری و نهادی مربوطه است.
غلام حسین حسینی نیا ادامه داد: در جریان گذار به دانشگاه كارآفرین، برقراری توازن و هماهنگی بین كاركردهای متعارف در عرصه آموزش و پژوهش و كاركرد كارآفرینانه كه نیازمند رویكرد تجاری، بازاری و بنگاه گونه است، امر مهمی است كه باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: در حال حاضر تعهد دانشگاه جامع علمی -كاربردی در قبال توسعه ملی همساز با الگوی جامعه دانایی محور به یكی از مضامین مهم مطرح در مباحث جاری مرتبط با نقش در حال تحول این دانشگاه بدل شده است.
حسینی گفت: برآیش اقتصاد و جامعه دانایی محور فرصتی را ایجاد كرده است تا دانشگاه جامع علمی -كاربردی با بیش از یكهزار مركز آموزشی و حدود 700 هزار دانشجو و ده ها هزار مدرس در قامت یك كارگزار اجتماعی ایفا گر نقش جدیدی باشد كه از آن با عنوان مهندسی دانش یاد می شود؛ ایفای نهادینه چنین نقشی، مبین تكامل دانشگاه به معنای واقعی كلمه یا همان ' نهاد اجتماعی دانش ' است.
وی افزود: رویكرد كارآفرینانه در این دانشگاه به عنوان متولی منحصر به فرد آموزش های علمی -كاربردی و تربیت پنجه های كارآمد، می تواند از طریق تربیت نیروی كارآفرین مورد نیاز بازار كار و ارایه خدمات دانشی به جامعه و از رهگذر تنوع بخشی به منابع مالی از طریق تجاری سازی دانش و فناوری و همكاری مشترك و نظایر آن كارساز واقع شود و كمك نماید تا دانشگاه به یك نظام اجتماعی مشاركت جو و پاسخگو تبدیل شود.
** ایجاد مراكز علمی -كار بردی در مراكز آموزش فنی و حرفه ای
رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای نیز گفت: با وجود امكانات و تجهیزات از یك سو و منابع انسانی توانمند از سوی دیگر در سازمان آموزش فنی وحرفه ای كشور، ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد مراكز علمی – كاربردی در این سازمان است.
كورش پرند افزود: با توجه به ضرورت ارتباط بین آموزش های مهارتی رسمی و غیر رسمی افزود: الگوی ارتباط بین آموزش های مهارتی غیررسمی و رسمی یكی از دلایل ایجاد مراكز علمی–كاربردی در مراكز آموزش فنی وحرفه ای بود.
وی با بیان اینكه كشور اكنون به شدت به تكنسین ماهر نیاز دارد اظهار كرد: نظام صلاحیت حرفه ای با هماهنگی دستگاه های اجرایی مرتبط قبلاً تنظیم و به تصویب دولت رسیده است و امروز نیاز است كمك كنیم تا این نظام در كشور اجرا شود، اجرای نظام صلاحیت حرفه ای برای ارتقای بهره وری نیروی كار ضروری است.
پرند گفت: نظام آموزشی دنیا با تأثیر 3 موضوع تكنولوژی مجازی، سلامت و تأمین مالی در حال تغییر اساسی است. ایجاد كنسرسیوم بین دانشگاه ها و مراكز آموزشی برتر دنیا بر اساس آموزش های آنلاین و مجازی یكی از اتفاقات جدید در نظام آموزشی دنیا است.
معاون وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی افزود: در نظام آموزش فنی وحرفه ای نیاز به یك كنسرسیوم آموزشی داریم كه سازمان آموزش فنی وحرفه ای، دانشگاه جامع علمی– كاربردی و آموزش و پرورش می توانند در این راستا اقدام نمایند و این سازمان در این زمینه اعلام آمادگی می كند.
وی افزود: با توجه به امكانات موجود در سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور به ویژه در مركز تربیت مربی و پژوهش های فنی وحرفه ای، آمادگی جذب دانشجوی خارجی را در حوزه آموزش های مهارتی داریم.
فراهنگ**9187**1027
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱
تهران-ایرنا- رییس دانشگاه جامع علمی- كاربردی با بیان اینكه یكی از معیارهای كنونی جهانی در راستای پیشبرد اهداف ملی استفاده از فناوری و مهارت است، گفت: برای ارتقای سطح مهارتی جامعه نیازمند همراهی با سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور هستیم.