تهران - ايرنا - جمهوري اسلامي ايران مي گويد تا دو ماه آينده كار مرمت و بازسازي تونل استقلال (انزاب) تاجيكستان ‌را به پايان خواهد رساند و مشكل جاري شدن آب در اين تونل رفع مي شود.

بخش تاجيك پايگاه اطلاع رساني «آزادي» در گزارشي از پيشرفت عمليات عمراني در اين تونل نوشت: حدود 320 مهندس و كارگر ايراني و تاجيك در تونل استقلال مشعول فعاليت هستند.
عمليات بازسازي تونل استقلال را يك شركت ايراني عهده دار است و مسوولان اين شركت مي ‌گويند تاكنون 90 درصد عمليات اجرايي اين تونل به پايان رسيده است و در دو ماه آينده نيز به صورت كامل آماده بهره برداري مي شود.
در حال حاضر به دليل انجام عمليات عمراني در تونل استقلال، اين تونل بسته است و ساكنان اطراف از راه شهرستان انزاب از دوشنبه به خجند و يا برعكس تردد مي كنند.
تونل «استقلال» در 72 كيلومتري جاده دوشنبه به سمت خجند واقع است و منطقه شمال كشور را به جنوب ‌متصل مي كند.
«شادمان باقيف» يك كارمند بخش اداري در مورد سابقه احداث تونل استقلال گفت: مهندسان روس اواخر سال‌ هاي فروپاشي شوروي اين طرح را آغاز كردند، اما به سبب برودت هوا و جاري شدن آب، عمليات عمراني متوقف شد.
وي افزود‌: پس از كنار رفتن روس‌ ها، شركت تاجيكي «دنغرستراي» عمليات اجراي اين تونل را عهده دار شد، اما اين شركت نيز از عهده كار برنيامد و در نهايت از جمهوري اسلامي ايران دعوت شد تا اجراي اين تونل را به عهده بگيرد.
«نريمان رضايي» نماينده وزارت نيروي ايران كه مسوول نظارت بر انجام عمليات عمراني توسط شركت ايراني است، مي ‌گويد: با وجودي كه اين طرح به مراحل نهايي نرسيده بود، اما آيين افتتاح آن با حضور روساي جمهوري تاجيكستان و ايران انجام شد و قرار شد همزمان با بهره برداري از تونل، عمليات عمراني نيز ادامه يابد.
به گفته مهندسان و كار‌شناسان ايراني وجود رودخانه، چشمه و آب هاي فراوان در اطراف اين تونل باعث شد كه عمليات اجرايي تونل استقلال با مشكل مواجه شود.
تونل «استقلال» دو هزار و 700 متر از سطح دريا ارتفاع دارد و بر اساس پژوهش محققان آلماني يكي از تونل هايي است كه سرشار از آب است. بر اساس اين پژوهش در هر ثانيه پنج متر مكعب آب از اطراف تونل جاري مي ‌شود.
«عبدالمجيد شريف اف» نماينده وزارت حمل و نقل تاجيكستان نيز مي ‌گويد متخصصان مشكل نفوذ آب به اين تونل را حل كرده اند، اما به خاطر موقعيت خاص طبيعي محل تونل، نمي توان تضميني براي پنج تا 10 سال ديگر براي جاري نشدن مجدد آب داد.
هزينه بازسازي تونل «استقلال» 9 ميليون و 338 هزار دلار است كه از جانب تاجيكستان و ايران پرداخت مي شود.
عمليات اجرايي تونل استقلال (انزاب) در سال 2006 ميلادي - 1385هجري - توسط شركت ايراني آغاز شد، اين تونل در حالي توسط رييس جمهوري وقت دو كشور به بهره برداري رسيد كه همچنان نياز به عمليات تكميلي داشت.
اين تونل علاوه بر ايجاد مسير دسترسي دايمي در تابستان و زمستان مسير جاده «دوشنبه» به «خجند» را حدود 60 كيلومتر كوتاه و مسير شمال و جنوب تاجيكستان را به هم متصل مي كند.
قرارداد حفاري اين تونل در سال 2003 ميلادي بين وزارت حمل و نقل تاجيكستان و يك شركت ايراني به ارزش 39 ميليون دلار به امضا رسيد.
اين تونل كه پنج هزار و 200 متر طول دارد و به همراه تونل هاي جانبي تهويه مجموعا 10 هزار و 400 متر درازا دارد. تونل استقلال از جمله بزرگترين طرح هاي در دست اجراي ايران در تاجيكستان است و در 72 كيلومتري شمال دوشنبه پايتخت تاجيكستان، از كوه هاي بلند «فان» مي گذرد و اين شهر را به استان سغد در شمال اين كشور و مركز آن شهر تاريخي «خجند» پيوند مي دهد.
آساق**1663**1545