مشهد- ايرنا - مدير آب، خاك و امور فني و مهندسي سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي گفت: شهرستان سبزوار با يك هزار رشته قنات ،بيشترين تعداد قنات را در اين استان دارد.

محمد ابراهيم بهبودي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: يك سوم قناتهاي استان خراسان رضوي در سه شهر سبزوار، گناباد و بجستان قرار دارد.
وي با بيان اينكه در گناباد 600 رشته و در بجستان بيش از 400 رشته قنات وجود دارد، اظهار كرد: در مجموع بيش از شش هزار و 300 رشته قنات ذر استان خراسان رضوي شناسايي شده است.
وي گفت: بازسازي قنوات در استان از اهميت بسيار برخوردار است و در اين راستا پارسال از محل اعتبارات ملي و استاني حدود 140 ميليارد ريال براي اين منظور تصويب شد كه 47 درصد آن تخصيص يافت.
وي افزود: استفاده از آب قنات ها موجب مي شود از آبهاي زير زميني كمتر استفاده كنيم زيرا در صورت تداوم روند برداشت از آبهاي زيرزميني در آينده اي نه چندان دور دچار بحران جدي مي شويم.
مدير آب جهاد كشاورزي استان با بيان اينكه پديده خشكسالي در كاهش آب قنات ها تاثير زياد داشته است گفت: مرمت، بازسازي و لايروبي قنات ها براي حفظ و نگهداري اين منابع ضروري است.
هم اكنون از مجموع بيش از شش هزار و 300 قنات استان خراسان رضوي بيش از 70 درصد نيازمند مرمت و بازسازي هستند.
كاريز يا قنات يا كهريز به مجراي تونلي شكل كه در زير زمين كنده شده تا آب در آن جريان يابد گفته مي شود.
اين مجرا در عمق زمين براي ارتباط دادن رشته چاه هايي كه از 'مادر چاه' سرچشمه مي گيرد به منظور هدايت و مديريت آب براي كشاورزي و ساير مصارف به كار گرفته مي شود.
اين كانال ممكن است تا رسيدن به سطح زمين هزارها متر طول داشته باشند و سرانجام آب اين كاريزها به روي سطح زمين مي آيند كه به اين محل دهانه كاريز، سر قنات، يا مظهر مي گويند./3
7496 / 6053