تهران- ايرنا- در نخستين نشست هم انديشي سواد رسانه اي، اخلاق حرفه اي و مسئوليت اجتماعي كه با حضور جمعي از اساتيد حوزه و دانشگاه در دانشگاه جامع علمي كاربردي كشور برگزار شد، بر اجراي فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامي در خصوص آموزش سواد فضاي مجازي و ايجاد رشته هاي نوين دانشگاهي تاكيد شد.

به گزارش روز شنبه ايرنا از دانشگاه جامع علمي-كاربردي، حسين مجتبي زاده مشاور عالي دانشگاه جامع علمي كاربردي با اشاره به ظرفيت ويژه اين دانشگاه براي اجراي فرمان مقام معظم رهبري به اعضاي جديد شوراي عالي فضاي مجازي كشور گفت: دانشگاه جامع علمي كاربردي با برخورداري از 4 هزار و 700 دانشجوي شاغل در رسانه هاي سراسري و استاني كشور مي تواند نقش مهمي در ترويج هنجارها، ‌ارزش‌ها و سبك زندگي اسلامي ايراني و ممانعت از رخنه‌ها و آسيب‌هاي فرهنگي و اجتماعي در اين عرصه و مقابله مؤثر با تهاجم همه‌جانبه فرهنگي و ارتقاي فرهنگ كاربري و سواد فضاي مجازي جامعه ايفا كند.
اميد علي مسعودي؛ مدير گروه ارتباطات دانشگاه سوره نيز با اشاره به اينكه زمان منتظر ما نمي ايستد و بايد عجله كنيم تاكيد كرد: ريشه ي بسياري از مشكلات كنوني جامعه كمبود سواد رسانه اي است و خانواده ها در شرايط فعلي حاضر هستند براي افزايش سواد رسانه اي خود هزينه كنند اما مساله اينجا است كه ما هنوز نتوانسته ايم از ظرفيت اساتيد و دانشجويان دانشگاه ها براي افزايش سواد رسانه اي جامعه به شكل مناسب استفاده كنيم. در اين ميان اگر دانشگاه جامع علمي كاربردي و ساير دانشگاه ها براي گسترش سواد رسانه اي جامعه در قالب دوره هاي كوتاه مدت و بلند مدت اقدام كنند، قطعا با استقبال خانواده ها مواجه شده و حتي مي توانند رشته ي سواد رسانه اي را به عنوان يك رشته ي مهارتي مورد نياز عموم مردم در دانشكده هاي عرصه ي رسانه و روابط عمومي ارائه كنند.
محمد سلطاني فر رييس موسسه آموزش عالي فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان ديگر سخنران اين همايش توجه به عرصه ي شبكه هاي اجتماعي را موضوعي مهم در حوزه ترويج اخلاق حرفه اي و مسووليت اجتماعي دانست و خاطر نشان ساخت: در فضاي مجازي به خاطر جذابيت هاي آن توليد محتوا خود به خود انجام مي شود، بنابراين آن چيزي كه مهم است مديريت محتوا است.
وي افزود: راهكار مديريت محتوا در جهان امروز، توليد محتواي بيشتر توسط نخبگان است و در فضاي مجازي كسي برنده است كه محتواي بيشتر و جذاب تر توليد كند. بنابراين اگر واقعا مي خواهيم شاهد ترويج اخلاق حرفه اي و مسووليت هاي اجتماعي توسط اساتيد و دانشجويان باشيم بايد از ظرفيت هاي دانشگاهي براي توليد محتواي بيشتر و جذاب تر استفاده كنيم.
حسن نجفي سولاري مشاور شوراي عالي فضاي مجازي كشور نيز ضمن تاييد سخنان رييس موسسه آموزش عالي فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: مقام معظم رهبري در حكم اخير خود براي اعضاي شوراي عالي فضاي مجازي بر ايجاد رشته‌هاي نوين دانشگاهي و تربيت سرمايه‌هاي انساني متعهد،‌ متخصص و كارآمد مورد نياز در بخش‌هاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري، محتوايي و خدماتي در تمامي ابعاد فضاي مجازي به‌ويژه در برنامه ششم توسعه و برنامه‌ريزي سالانه كشور تاكيد داشتند.
وي افزود: توليد محتواي بيشتر در فضاي مجازي نه تنها باعث مديريت محتوا مي شود بلكه ثروت آفرين هم هست و الان يكي از منابع ايجاد ثروت در دنيا، توليد محتوا در فضاي مجازي است. البته بايد در نظر داشته باشيم زماني توليد محتوا به ثروت تبديل مي شود كه آنرا به يك سرويس مشخص در فضاي مجازي تبديل كنيم.
اين مدرس دانشگاه هاي امام صادق(ع) و دانشگاه صدا و سيما گفت: باز وقتي شما به حكم مقام معظم رهبري براي اعضاي شوراي عالي فضاي مجازي نگاه مي كنيد مي بينيد كه ايشان بر احراز جايگاه و سهم مناسب براي اقتصاد دانش‌بنيان در فضاي مجازي در چارچوب سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي كشور و برنامه‌ريزي همه‌جانبه براي بهبود شرايط كسب وكار مرتبط با فناوري‌هاي مجازي و بهره‌گيري از فرصت‌هاي اشتغال‌زايي ونيز رونق محتوا، خدمات و تجارت در اين عرصه تاكيد داشتند. بنابراين بايد دانشگاه هاي كشور از فرصت فضاي مجازي براي تحقق ماموريت هاي مد نظر رهبر انقلاب استفاده كنند.
محمد صادق افراسيابي؛ مدير گروه رشته ي روابط عمومي دانشكده ي خبر گسترش سواد رسانه اي، اخلاق حرفه اي و مسئوليت اجتماعي را نيازمند طراحي يك برنامه تركيبي دانست و گفت: برگزاري يك يا چند همايش به تنهايي نمي تواند پاسخگوي دغدغه هاي مقام معظم رهبري باشد، بلكه ما نيازمند طراحي برنامه هاي تركيبي شامل فراخوان توليد محتوا در شبكه هاي اجتماعي و تبديل آن به سرويس هاي درآمد زا و اشتغال زا براي اساتيد و دانشجويان هستيم.
وي افزود: علاوه بر اين لازم است نشست هاي تخصصي ماهيانه در سطح اساتيد و دانشجويان رشته هاي روابط عمومي، خبرنگاري، رسانه و ... دنبال شود تا خود آنها به اين سوال پاسخ دهند كه چگونه مي شود از ظرفيت هاي دانشگاه هاي كشور براي تحقق ماموريت هاي اقتصادي، علمي، فرهنگي و اجتماعي ايران 1404 استفاده كرد.
وي آموزش سواد رسانه اي و تاكيد بر اخلاق حرفه اي و مسئوليت اجتماعي در قالب برگزاري دوره هاي آموزشي و كارگاهي كوتاه مدت، بلند مدت، نشست ها و همايش ها و انجام اقدامات فرهنگي با همكاري سازمان صدا و سيما را تنها مسير استفاده ي درست از فرصت هاي فضاي مجازي عنوان كرده و گفت: توسعه ي سواد رسانه اي و گسترش اخلاق حرفه اي و مسئوليت اجتماعي پيش نياز هر گونه فعاليتي است و تا زماني كه ما نتوانيم سواد رسانه اي را نهادينه كنيم، نمي شود به استفاده از فرصت هاي فضاي مجازي فكر كنيم.
فراهنگ**9129 ** 1569