مشهد - ايرنا - دبير كنگره بين المللي ام.اس در مشهد گفت: هم اكنون استان هاي اصفهان، تهران و قم بيشترين شيوع بيماري ام.اس را در كشور به خود اختصاص داده اند.

بيماري ام .اس (Multiple sclerosis) يك بيماري ناتوان‌كننده است كه مغز و نخاع را تحت تاثير قرارمي دهد و باعث از دست‌ دادن كنترل، ديد، تعادل و حواس مي‌ شود.
دكتر محسن حكاك، شنبه در جمع خبرنگاران افزود: شيوع ابتلا به بيماري ام.اس در كشور طي دو دهه گذشته رشد فزاينده اي داشته است.
مدير گروه مغز و اعصاب بيمارستان رضوي مشهد ادامه داد: اين در حالي است كه در گذشته ايران با شيوع پنج بيمار در صد هزار نفر جمعيت، جزو مناطق كم خطر از نظر ابتلا به بيماري ام.اس در جهان شناخته شده بود.
وي ميانگين فعلي شيوع بيماري ام.اس در ايران را 50 بيمار در صد هزار نفر جمعيت عنوان كرد و افزود: شيوع اين بيماري در اصفهان 90 بيمار و در تهران 55 بيمار در صد هزار نفر جمعيت گزارش شده است.
حكاك گفت: بيماري ام.اس در سنين جواني بروز مي يابد به طوريكه هم اكنون 90 درصد مبتلايان به ام.اس بين 20 تا 50 سال سن دارند و 10 درصد اين بيماران در سنين كمتر از 20 سال و يا بيش از 50 سال هستند.
وي با بيان اينكه شيوع ام.اس در زنان ايراني سه برابر مردان است افزود: شيوع اين بيماري در بين زنان ايران بيش از ميانگين جهاني است به طوريكه اين بيماري در بين زنان ساير كشورها شيوع دو برابري نسبت به مردان دارد.
وي كمبود ويتامين دي را يكي از فرضيه هاي مطرح در زمينه ابتلاي بيشتر زنان ايران به بيماري ام.اس ذكر كرد و گفت: كمبود اين ويتامين كه آفتاب در ايجاد آن نقش بسزايي دارد، يكي از علل احتمالي بيماري ام.اس شناخته شده است.
حكاك اظهار كرد: بر اساس تحقيقات جهاني افرادي كه نزديك خط استوا زندگي مي كنند، به دليل نزديك بودن به آفتاب كمتر به ام.اس مبتلا مي شوند، درحالي كه هر چه از استوا فاصله بگيريم ابتلا به اين بيماري افزايش مي يابد.
وي با بيان اينكه علل ابتلا به ام.اس همچنان ناشناخته است گفت: كمبود ويتامين دي، نقش فاكتورهاي محيطي در افرادي كه استعداد ژنتيكي دارند، مواد سمي صنعتي و ابتلا به برخي از ويروس ها از جمله دلايل احتمالي ابتلا به اين بيماري هستند.
اين متخصص مغز و اعصاب، ام.اس را بيماري هزار چهره دانست و افزود: علائم حسي و بينايي مهم ترين علام اين بيماري هستند كه با خواب رفتگي در اندام ها، مور مور شدن دست ها، بي حسي اندامها، كاهش بينايي، كاهش ديد و اختلال در ديد رنگي تظاهر مي يابند.
وي علائم حركتي، ضعف حركتي، اختلال در راه رفتن، سرگيجه، اختلالات ادراري، كاهش حافظه و افسردگي را از ديگر علائم بيماري ام.اس عنوان كرد.
وي ادامه داد: ام.اس معالجه قطعي ندارد و درمان هاي رايج در راستاي توقف سير پيشرونده بيماري و كنترل و تسكين علائم بيماري انجام مي شود.
به گفته وي 75 درصد بيماران مبتلا به ام.اس بعد از 15 سال همچنان زندگي شخصي و مستقل خود را حفظ مي كنند.
كنگره بين المللي بيماري ام.اس با حضور متخصصان داخل و خارج كشور به همت بيمارستان فوق تخصصي رضوي مشهد متعلق به آستان قدس رضوي طي روزهاي 27 تا 29 شهريور ماه امسال برگزار مي شود.
در بيماري ام. اس اعصاب مغز و نخاع توسط سيستم ايمني بدن آسيب مي‌ بينند كه به اين اختلال بيماري خودايمني مي‌گويند.
بيماري هاي خود ايمني بيماري هايي هستند كه در آنها سيستم ايمني بدن كه وظيفه‌ آنها حفاظت از بدن و نابودكردن آسيب رسان‌ هاي خارجي همچون باكتري هاست، به اشتباه شروع به حمله به بافت ‌هاي بدن مي‌ كنند.
در بيماري ام اس، سيستم ايمني بدن شروع به حمله به مغز و نخاع مي كند و باعث فلج شدن و از كارافتادگي آنها مي‌شود.
3027 / 6053 / 1876