مسكو-ایرنا - پروفسور «سرگئی بابورین» معاون سابق دومای روسیه با تاكید بر این كه خلق ناگهانی داعش تكرار سازماندهی القاعده توسط آمریكا است، گفت: تلاش های روسیه و ایران برای حل و فصل سیاسی مساله سوریه ضامن تامین امنیت و ثبات این كشور و منطقه است.

بابورین روز یكشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در مسكو گفت: ایران و روسیه تنها كشورهایی هستند كه از دولت سوریه و دیگر دولت های منطقه در مبارزه با تروریسم و به ویژه گروه تروریستی داعش حمایت می كنند.
وی افزود: كشورهای غربی و عربی با وجود ادعاها مبنی بر حمایت از صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه، هیچ گام قابل توجهی در مبارزه با تروریسم و ریشه كنی این پدیده شوم برنمی دارند و بسیاری از این كشورها در راستای تلاش های سلطه جویانه آمریكا حتی با تروریست ها و افراط گرایان همراهی و از آنها حمایت می كنند.
استاد دانشگاه در روسیه به عربستان سعودی و تركیه از جمله این كشورها اشاره كرد و گفت: این كشورها متحدان آمریكا هستند و در عین حال پنهانی و در مواردی آشكار از گروه های تروریستی حمایت می كنند.
بابورین برپایی اردوگاه های آموزش معارضان مسلح در تركیه و اردن و كمك به اعزام آنها به سوریه برای جنگیدن با نیروهای ارتش دمشق را از جمله اقدامات برای ضربه زدن به نظام ثبات منطقه خاورمیانه برشمرد.
معاون سابق دومای روسیه در مورد نقش و جایگاه گروه های تروریستی در سیاست خارجی آمریكا گفت: آمریكا در واقع از این گروه ها به عنوان وسیله و ابزاری برای دستیابی به اهداف و پیشبرد سیاست های خود استفاده می كند. به طور نمونه سازمان القاعده كه با تلاش امریكا ایجاد شد در اجرای نقشه های این كشور در خاورمیانه به ویژه عراق و افغانستان كمك كرد.
وی ادامه داد: خدماتی كه این سازمان تروریستی به آمریكا كرد گرانبها بود و كاخ سفید بارها از آن برای توجیه حضور نظامی خود در كشورهای منطقه خاورمیانه و اقدامات غیرقانونی این نیروها استفاده و بهره برداری كرد. هر گاه نیاز به چنین توجیهی بود سران سازمان القاعده از طریق رسانه ها اظهارات تهدیدآمیز می كردند یا به حمله تروریستی دست می زدند.
كارشناس روس گفت: در سال های اخیر آمریكا این گونه حملات را علیه سوریه متمركز و صدها میلیون دلار برای پیشبرد این طرح شوم هزینه كرد كه حاصل آن قتل عام صدها هزار نفر و آواره شدن میلیون ها شهروند سوری است كه امروز این پدیده كشورهای اروپایی را به دردسر انداخته است.
وی ادامه داد: اگر امریكا و متحدان غربی این كشور از تروریست ها در سوریه و كشورهای دیگر منطقه حمایت نمی كردند، امروز سیل مهاجران روانه كشورهای اروپایی نمی شد و در واقع این كشورها مسئول وضعیت به وجود امده هستند كه نمی خواهند در حل آن سهم كامل بگیرند.
بابورین گفت: اما ایران و روسیه تلاش های خود را برای برقراری صلح و امنیت در سوریه و عراق و مبارزه با تروریست ها در این كشورها متمركز كرده اند و این حمایت از تلاش های ضدتروریستی ارتش های منطقه و نیروهای مردمی بسیار مهم و قابل تقدیر است.
وی ادامه داد: غرب بجای انتقاد از روسیه بخاطر حمایت از سوریه باید به این تلاش ها بپیوندد زیرا وخامت اوضاع امنیتی این كشور در وهله اول كشورهای اروپایی را متضرر می كند.
معاون سابق دومای روسیه در ادامه این گفت وگو تاكید كرد: فقط نیروهای دولتی سوریه با داعش مبارزه می كنند و ادعاهای امریكا و متحدانش مبنی بر مبارزه و جنگیدن با این گروه بی اساس و عوامفریبی بیش نیست.
كارشناس روس بر لزوم همگامی سایر كشورهای منطقه خاورمیانه با ایران و روسیه در مبارزه با گروه های تروریستی و همكاری نزدیك از جمله مبادله اطلاعات در باره این گروه ها تاكید و این گونه اقدامات را ضامن تامین امنیت و صلح و ثبات منطقه خاورمیانه،خلیج فارس و كشورهای منطقه قفقاز و حوزه دریای خزر دانست.
اروپام**391**1516 **1561**1517