مهاباد ـ ايرنا ـ رييس اداره توليدات دامي جهادكشاورزي مهاباد گفت: ميزان توليد سالانه شير خام در دامداري هاي صنعتي و نيمه صنعتي اين شهرستان به بيش از 14 هزار تن رسيده است.

جعفر عيسي زاده روز يكشنبه در گفتگو با خبرنگار ايرنا افزود: روزانه بيش از 50 تن شير در دامداري هاي صنعتي و نيمه صنعتي اين شهرستان توليد و روانه بازار مصرف مي شود كه اين مقدار در طول سال به بيش از 14 هزار تن مي رسد.
وي اضافه كرد: اين مقدار شير تنها در قسمت دام سنگين و در دو بخش خليفان و مركزي اين شهرستان توليد مي شود.
وي بيان كرد: ميزان توليد روزانه شير در دامداري هاي صنعتي بخش مركزي 20 تن و در دامداري هاي نيمه صنعتي بخش خليفان نيز 30 تن است.
رييس اداره توليدات دامي جهادكشاورزي شهرستان مهاباد گفت: در اين شهرستان هم اكنون 18 واحد دامداري صنعتي با بيش از يك هزار راس دام ، 45 واحد دامداري نيمه صنعتي با افزون بر دو هزار و 400 راس دام و بيش از 250 هزار راس دام كوچك و بزرگ در مناطق روستايي و دامداري هاي سنتي وجود دارد.
وي اضافه كرد: سه كارخانه فرآوري شير در مهاباد روزانه به 300 تن شير نياز دارند كه با توسعه دامداري هاي صنعتي ، مي توان شير مورد نياز اين واحدهاي توليدي را در داخل شهرستان تامين كرد.
عيسي زاده افزود: دامداران اين شهرستان علاوه بر تامين بخشي از نيازهاي اين كارخانه هاي توليدي ، بخشي از شير توليد شده را به منظور مصرف شهرستان و بخش ديگري را نيز براي تبديل به ساير فرآروده ها از جمله پنير محلي و ماست روانه بازار مصرف مي كنند.
وي اضافه كرد: در مجموع بيش از 50 هزار راس دام سنگين شامل گاو ، گوساله و گاوميش و 330 هزار راس دام سبك شامل گوسفند و بز در اين شهرستان وجود دارد.
به گزارش ايرنا ، شهرستان مهاباد با 215 هزار نفر جمعيت در جنوب آذربايجان غربي واقع شده است و يكي از قطب هاي صنعت دامداري استان محسوب مي شود.ك3
3020/6185/1905