مشهد - ایرنا - استاندار خراسان رضوی گفت: عملكرد در خصوص جذب سرمایه های داخلی و خارجی در حوزه های دانش بنیان و فناوری عملكرد مطلوب نبوده است.

علیرضا رشیدیان روز دوشنبه در نشست هم اندیشی رووسای دانشگاهها، حوزه ها، مراكز پژوهشی و پارك علم و فناوری خراسان با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مشهد افزود: پارسال در خراسان رضوی 612 میلیون دلار سرمایه خارجی جذب شد اما در این میان حوزه های فناوری و دانش بنیان حضوری نداشته اند.
وی جذب سرمایه های داخلی برای این حوزه را نیز غیرقابل قبول توصیف و بیان كرد: با توجه به باز شدن فضا و اقبال اروپاییان به حضور در ایران باید از این ظرفیت به نفع شركتهای دانش بنیان استفاده شود و این شرایط نه تنها برای شركتهای دانش بنیان ما تنگنا ایجاد نكند بلكه در راستای تقویت و انتقال فناوری، دانش و نیز سرمایه گذاری در این حوزه تلاشی گسترده صورت گیرد.
استاندار خراسان رضوی گفت: این استان با وجود 260 دانشگاه و مركز آموزش عالی در 28 شهرستان، 330 هزار دانشجو و سه هزار و 757 نفر عضو هیات علمی از جمله قطبهای علمی و دانش در ایران است.
وی افزود: هم اكنون 40 هزار دانشجو در مقاطع كارشناسی ارشد و دكترا در خراسان رضوی تحصیل می كنند كه حدود 10 هزار فرصت پژوهشی در سال برای این استان ایجاد می كند.
رشیدیان ادامه داد: در كنار این ظرفیت 37 موسسه علم و فناوری و 98 شركت دانش بنیان در خراسان رضوی، از دیگر فرصتهای پژوهشی و علمی استان است.
وی همچنین با اشاره به شكل گیری شبكه بین دانشگاهی و نشستهای مستمر بین دانشگاهها گفت: تلاش شده از این ظرفیت قابل توجه تحقیقاتی پژوهشی برای بررسی، پیگیری و ارائه معضلات اصلی استان اعم از آب، اشتغال، محیط زیست و حاشیه نشینی در مشهد در قالب قراردادهای دو یا سه جانبه بهره گرفته شود.
استاندار خراسان رضوی به فعالیت بنیاد نخبگان در این استان نیز اشاره و بیان كرد: تاكنون 981 نخبه در حوزه های مختلف در این استان شناسایی شده اند كه از جمله مطالبات آنان فراهم شدن امكان استفاده از ظرفیتهای آزمایشگاهی و كارگاهی مراكز علمی و دانشگاهها است.
وی با اشاره اینكه كریدور علم و فناوری خراسان نیز در حال شكل گیری است افزود: مدیریت این مجموعه مشخص شده و تقسیم كار لازم هم صورت گرفته اما نیازمند حمایتهایی است تا قبل از سال 2017 میلادی كه مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام تعیین شده فعال شود.
رشیدیان در ادامه با اشاره به ضرورت نظارت جدی بر فعالیت شركتهای دانش بنیان از معاون رییس جمهور درخواست كرد: در این حوزه و نیز برای به روز نمودن و تقویت تجهیزات آزمایشگاهی در حوزه های مختلف پزشكی، صنعتی و مهندسی همچنین توجه به بودجه های پژوهشی وتقویت آن و نیز ارتقا صندوق پژوهش و فناوری خراسان رضوی مورد توجه قرار گیرد.
1906/1858