سنندج- ايرنا- 'لطيف هلمت' شاعر، نويسنده، مترجم و روزنامه نگار اقليم كردستان عراق روز سه شنبه مورد تجليل شعرا و اصحاب فرهنگ و هنر استان كردستان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ايرنا، ' ماموستا لطيف هَلمَت' شاعر، نويسنده، مترجم و روزنامه نگار اقليم كردستان كه بيش از 5 دهه از عمر خود را براي خلق آثاري در حوزه ترويج آيين ها، سنن و فرهنگ مردم كردستان عراق و دفاع از مقاومت مردم مظلوم فلسطين و دفاع از مسلمانان بي دفاع منطقه صرف كرده است در مسير سفر به شهر تبريز و براي حضور در يادواره استاد شهريار ديداري چند ساعته با جمعي از شعرا و اصحاب فرهنگ و هنر استان كردستان داشت.
در اين نشست كه به همت حوزه هنري استان كردستان و در سالن اجتماعات هتل جهانگردي سنندج برگزار شد، امين مرادي رييس حوزه هنري استان در سخناني اظهار كرد: خرسنديم كه اين شاعر برجسته كردزبان دعوت ما را قبول كردند و اميدواريم چنين نشست هايي را در ايام مختلف سال براي انسجام بخشي هرچه بيشتر به امور فرهنگي و هنر برگزار نماييم.
وي افزود: در سال 92 و هنگامي كه حوزه هنري استان كردستان ميزباني دوازدهمين جشنواره سراسري شعر و داستان سوره را برعهده داشت از مقام تني چندي از شاعران برجسته كرد زبان ازجمله ماموستا لطيف هلمت تجليل به عمل آمد.
مرادي خاطرنشان كرد: امروز خرسنديم كه ايشان را از نزديك زيارت مي كنيم و اميدواريم اين ديدار زمينه ساز تعاملات هرچه بيشتر بين شعرا و ادبا و اصحاب فرهنگ و هنر اقليم كردستان عراق با استان كردستان باشد.
كامبيز كريمي از شعرا و نويسندگان كردستاني نيز در اين ديدار در سخنان اظهار كرد: بيش از 15 سال است كه با ماموستا هلمت آشنايي نزديك دارم و به جرات مي توان گفت ايشان يكي از شناسنامه هاي فرهنگ و ادب كردي به شمار مي آيند.
وي افزود: هر كدام از شعراي برجسته كردستاني در عصر حاضر كوشيده اند تا تجربه اي جديد از آثار برجسته جهان به شعر و ادب كردي اضافه نمايند و در اين راستا يكي از ماندگارترين و قابل تقديرترين فعاليت هاي ادبي كه توانسته است شعر مقاومت عرب را به شعر كردي انتقال دهد و حتي بالاتر از شاعران عرب زبان نيز خودنمايي كند ماموستا لطيف هلمت است.
كريمي اظهار داشت: ماموستا هلمت تجربه شعر مقاومت عربي را آنچنان به شعر و ادب كردي انتقال داد كه از كردستان عراق تا منطقه سنقر و كليايي در استان كرمانشاه تحت تاثير اشعار ايشان قرار گرفتند.
وي افزود: شعر امروز كردي روسياه خواهد ماند اگر نسبت به بلايايي كه بر سر مردم مظلوم سوريه، عراق و فلسطين مي آيد سكوت كند.
كريمي خاطرنشان كرد: ماموستا هلمت با اشعار ناب خويش زبان گوياي مظلوميت هاي مردم بي دفاع فلسطين بوده است و بارها با اشعار مقاومتي خود به وظيفه انسانيش در قبال برادران و خواهران و كودكان مظلوم فلسطين به اداي دين پرداخته است.
رحيم لقماني ديگر شاعر و نويسنده حاضر در اين نشست در سخنان اظهار داشت: برخي شعرا صدا و رنگشان با واقعيت وجودي شان و آثارشان متفاوت است اما وجه تمايز ماموستا لطيف هلمت با ديگر شعرا اين است كه آثارشان با شخصيت وجوديشان همگام و همراه است.
سيد اسماعيل حسيني شاعر و پژوهشگر حوزه ادبيات كردستان نيز در اين نشست به خلق هزاران اثر به زبان هاي كردي و عربي توسط استاد هلمت اشاره كرد و گفت: ايشان روزنامه نگار و نويسنده اي نوآور هستند كه با آثار خويش در دل مردم كردستان عراق و مردم خاورميانه و حتي جهان جايي براي خود بازكرده اند و سهم ارزنده اي در جهاني كردن شعر مقاومت كردي دارند.
وي افزود: اشعار ماموستا هلمت داراي ادبياتي انساني و با درون مايه عرفان است و همواره طي بيش از نيم قرن تلاش خستگي ناپذير از سرزندگي و پويايي در محافل مختلف برخوردار است.
در ادامه اين نشست نيز جمعي از شعرا، هنرمندان و نويسندگان استان مطالبي پيرامون ضرورت هاي شعر مقاومت و آثار نقادانه استاد هلمت بيان كردند و خواستار حضور دوباره ايشان در استان كردستان و شهر سنندج شدند.ك/2
7351/1904