همدان-ایرنا- مدیر زراعت و تولیدات گیاهی جهاد كشاورزی همدان گفت: تغییر الگوی كشت مهمترین راه مقابله با كم آبی است.

شهرام پرورش روز سه شنبه در گردهمایی استانی ترویج و توسعه كشت كلزا افزود: كشت كلزا بهترین جایگزین برای محصولاتی از جمله سیب زمینی و گندم می باشد.
وی اضافه كرد: كشت كلزا در مزارع كشاورزی استان می‌تواند در مدیریت آب و آبیاری نقش بسزایی داشته باشد.
وی ادامه داد: آب و خاك مهم‌ترین منبع تولید كلزا محسوب می‌شوند و در كشور ما كه با كمبود آب مواجه است نقش مدیریت آب در آبیاری بسیار مهم است.
وی افزود: اولین گام در برنامه‌ریزی آبیاری كلزا تعیین میزان نیاز آبی گیاه است و پس از برآورد نیاز آبی امكان ارایه برنامه‌ریزی مناسب فراهم می‌شود.
وی با بیان اینكه 92 درصد از روغن مورد نیاز كشور وارداتی است تصریح كرد: كلزا محصولی است كه كیفیت روغنی بالایی دارد و مورد نیاز صنعت روغن در كشور است.
وی ادامه داد: طبق برنامه پیشنهادی در استان همدان سال زراعی 94-95 باید بیش از 10 هزار هكتار زمین به كشت كلزا اختصاص یابد.
مدیر شركت خدمات حمایتی كشاورزی همدان نیز گفت:امروزه در كشور و به خصوص استان همدان زنگ خطر منابع آب و خاك به صدا درآمده است .
حسین فضلی با بیان اینكه باید به فكر محصول جایگزین به جای محصولات با مصرف آب بالا باشیم ادامه داد: تغییر الگوی كشت از اهداف وزارتخانه است و باید الگوی كشت در استان همدان رعایت شود.
وی ادامه داد: محصول كلزا به عنوان تناوب خوبی به عنوان كشت جایگزین غلات در نظر گرفته شده است.
وی اضافه كرد: در چندسال اخیر به دلیل مشكلاتی كه در بخش كشت كلزا و نگهداری از آن بود رغبت كشاورزان به این محصول كاهش یافته است.
وی ادامه داد: در سال جاری چهار رقم بذر كلزا با كیفیت بالا از كشور فرانسه وارد شده است كه با انجام آزمایش های صورت گرفته این بذر در مقابل ریزش در هنگام برداشت مقاوم است.
وی افزود: 60 درصد از قیمت این بذر به طور یارانه توسط دولت تقبل شده است و كشاورزان 40 درصد آن را پرداخت می كنند.
وی كشاورزان را به كشت كلزا تشویق كرد و افزود: این محصول چند برابر محصول گندم سود دهی دارد.
گفتنی است روغن كلزا به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده و نداشتن كلسترول از كیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است و بین ارقام و در شرایط مختلف تنوع زیادی در تركیب اسیدهای چرب آن مشاهده می‌شود.
كلزا از گیاهان دانه روغنی مهم در مناطق معتدله و دارای طیف نسبتاً وسیعی از سازگاری اقلیمی است.
دانه كلزا دارای 25 تا 55 درصد روغن، 18 تا 24 درصد پروتئین و 12 تا 20 درصد پوست است.
كلزاهایی كه از آنها روغن استخراج می‌شود را كانولا می‌نامند.