پكن - ایرنا - دومین دوره جشنواره بین المللی فیلم جاده ابریشم با حضور نمایندگانی از سینمای كشورمان در چین برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، جشنواره فیلم جاده ابریشم از روز سه شنبه 31 شهریور به مدت 5 روز در شهر «فوجوی» استان «فوجیان» چین گشایش می یابد و بر اساس اعلام مسوولان این رویداد فرهنگی، فیلم های «ناهید» و «بدون مرز» از جمهوری اسلامی ایران نیز در آن شركت دارند.
فیلم «بدون مرز» را امیرحسین عسگری و «ناهید» را نیز آیدا پناهنده كارگردانی كرده اند.
فیلم «بدون مرز» داستان پسری را روایت می‌كند كه هر روز برای ماهی‌گیری به كشتی به گل نشسته‎ای در نقطه صفر مرزی پا می‌گذارد و آنجا را به محلی برای آرامش خود تبدیل كرده است، اما حضور غریبه‌ای این آرامش بر هم می‌زند.
«ناهید» نیز از محصولات مركز گسترش سینمای مستند و تجربی است كه سال گذشته به عنوان یكی از فیلم‌ اولی‌های این مجموعه تولید شد و در جشنواره فجر هم به نمایش درآمد. این فیلم سینمایی در اولین حضور بین‌المللی خود، در بخش «نوعی نگاه» شصت و هشتمین دوره جشنواره كن پذیرفته شد و ضمن رقابت در جمع فیلم‌های منتخب این بخش رسمی، برای كسب دوربین طلایی «كن 68» نیز با دیگر فیلم ‌اولی‌های حاضر در این رویداد معتبر رقابت خواهد كرد.
برگزاری این جشنواره از سوی مسوولان سینمای چین پس از آن صورت می گیرد كه جاده ابریشم در فهرست میراث جهانی یونسكو قرار گرفت و این موضوع سبب شد این جشنواره در كشور چین برگزار شود.
پایگاه خبری دومین جشنواره بین المللی فیلم جاده ابریشم روز چهارشنبه در گزارشی اعلام كرد كه پس از جشنواره های فیلم پكن و شانگهای، جشنواره فیلم جاده ابریشم بر اساس هدفگذاری های انجام شده، به عنوان سومین جشنواره معتبر بین المللی فیلم در كشور چین شناخته می شود.
بر اساس این گزارش جشنواره فیلم یاد شده به طور گردشی در شهرهای «شی ان» و «فوجوی» كه مبدا و سر آغاز جاده ابریشم زمینی و دریایی شناخته می شوند، به طور سالانه برگزار می شود.
به گفته دست اندركاران این جشنواره بین المللی، این حركت فرهنگی در راستای اجرای ایده «یك كمربند - یك جاده» شی جین پینگ، رئیس جمهور چین برگزار می شود كه هدف آن تقویت مناسبات فرهنگی كشورهای قرار گرفته در مجاورت این جاده است.
در این جشنواره بین المللی همچنین فیلم هایی از كشورهای تایلند، تركیه، هندوستان، گرجستان، ژاپن، مالزی، فیلیپین، آلمان و كره جنوبی حضور خواهند داشت.
چین عموما از تحولات فرهنگی از جمله فستیوال های سینمایی یا رویدادهای ورزشی به عنوان وسیله ای برای دستیابی یا تضمین دستیابی به اهداف سیاسی و اقتصادی خویش بهره می برد.
جشنواره بین المللی فیلم شانگهای كه در سال 1993 تاسیس شد، تنها جشنواره فیلم بین المللی در چین است كه به لحاظ اعتبار و كلاس بین المللی به عنوان جشنواره سطح A شناخته می شود كه «سیزده» به كارگردانی «هومن سیدی» در هجدهمین دوره این جشنواره موفق شد در بخش «استعدادهای جدید آسیا» دو جایزه «بهترین فیلم» و «بهترین فیلمبرداری» را از آن خود كند.
آساق*231*1597