تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷

كيش - ايرنا - شاعر آييني معاصر كشور، شعر را يك اتفاق دانست و گفت : اتفاق مايه اصلي يك شعر خوب است ، زبان ، فضا سازي مناسب ، رنگ و طعم و كاربرد زياد ، سبب ماندگاري برخي اشعار در ذهن مخاطب مي شود .

به گزارش روز جمعه ايرنا ، قاسم صرافان شاعر آييني كشور در پاتوق ادبي و نشست نقد و بررسي دفتر شعر 'بهيگ ( عروس ) بختياري ' در مورد دليل ماندگاري برخي از آثار هنري در اذهان مخاطبان گفت : دليل اين موضوع يك اتفاق است كه اين اتفاق انواع مختلفي دارد ، گاه زبان ، رواني و دلنشيني زبان سبب ماندگاري يك شعر در ذهن مي شود .
وي افزود : داشتن كشف هاي جديد همراه با شيرين زباني و نمك ، فضا سازي مناسب ، طعم و رنگ شعر نيز از ديگر نكاتي است كه شعر را ماندگار مي سازد.
خالق مجموعه شعر 'حيدرانه ' با بيان اينكه در اشعار اين شاعر رويكرد به سمت كشف هاي جديد نبوده است افزود : المانهاي موجود در شعر ،فرد را به فضا مي برد و مخاطب مي تواند با آن همذات پنداري كند .
وي در مورد رباعي هاي اين شاعر نيز گفت : سطح آنها متوسط است اما در برخي از آنها نكته پردازي ، غافلگيري و ضربه هايي كه بايد وجود داشته باشد را مي توان ديد.
صرافان با تاكيد براينكه فضا سازي به صورت يكدست و يكپارچه به مخاطب در اين آثار ارائه نمي شود افزود : يكي از مشكلات آثاري كه ماندگار نيستند همين نبودن يكپارچگي است .
وي با تاكيد بر اينكه شاعر نبايد بر قوميت ستيزي تكيه كند افزود : در برخي غزلها پيوند گذشته به امروز به خوبي ديده مي شود ، غزل هاي اين شاعر بيشتر يك سناريو است و به خوبي يك روايت را نشان مي دهد.
قادر طراوت پور از ديگر شاعران مطرح كشور در اين جلسه به طرح نقاط قوت و ضعف اثر پرداخت و گفت : وجود شاعراني از اين دست در جزيره و حضور دوستداران شعر و ادب در اين محفل نشان از توجه مسوولان منطقه به برنامه هاي فرهنگي دارد .
به گزارش ايرنا ، وي با بيان اينكه در برخي اشعار اين اثر واژه هاي خوبي در كنار هم بكار گرفته شده است افزود : شاعر از استعاره هاي ادبي و صنايع ادبي بهره نگرفته و بيشتر بدنبال بيان روايت بوده است ، او در اشعار خود بدنبال حقيقت بوده و غزل هاي وي معناگراست .
سراينده مجموعه شعر' يوسف' گفت : شاعر اين اثر بدنبال كشف و يا زيبا شناسي ادبي نيست و تلاش دارد پيامي را به مخاطب منتقل كند .
وي اظهار داشت : غزل ها به سادگي روايتي را بيان مي كنند و شاعر از عهده ارائه مطالب به خوبي برآمده است .
طراوت پور با بيان اينكه تصوير گرايي در برخي سروده هاي اين شاعر بخوبي صورت نگرفته است افزود: بكارگيري برخي واژگان در ادبيات فولكلوريك ( مردمي يا بومي )جواب مي دهد و شاعر به نوعي در بكارگيري آن خواسته دروني خود را مطرح مي كند ، اين واژگان ممكن است در ادبيات رسمي و امروزي كاربرد نداشته باشد ، فولكلوريك كردن( بومي كردن) برخي واژگان رسمي در ادبيات درست نيست .
اين شاعر معاصر اظهار داشت : شاعر توانسته بدور از هر گونه لاف هاي شاعرانه فضاي ايلي و عشايري سرشار از محبت ، سادگي و صميميت را به تصوير بكشد .
رييس سابق دفتر شعر و ادب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت : شاعر در غزل هاي خود از وزن هاي متفاوتي استفاده كرده كه نشان از قدرت شاعر دارد ، وجود صاحب قلمي همچون غفاري در ادبيات فولكلوريك يك سرمايه است .
وي با بيان اينكه ترجمه هيچ شعري نمي تواند اصل شعر را به مخاطب برساند گفت: ترجمه اشعار كه در كتاب آمده ضعيف تر از خود سروده ها است .
در اين نشست 'ايوب غفاري گوشه سراينده مجموعه شعر 'بهيگ بختياري' به قرائت چند رباعي ، دوبيتي و غزل به گويش لري پرداخت .
وي از سال 1370 با شعر آشنا شده و از سال 85 بطور جدي به سرودن شعر در قالب كلاسيك پرداخته است ، 'بهيگ بختياري 'نخستين اثر اين شاعر است كه انتشارات سامان دانش آن را در شمارگان دو هزار نسخه به چاپ رسانده است .
در ادامه اين نشست شاعران ميهمان و همچنين شاعران جواني از جزيره كيش به قرائت برخي سروده هاي خود پرداختند .
نشست نقد و بررسي دفتر شعر 'بهيگ ( عروس ) بختياري ' اثر ايوب غفاري گوشه ،با حضور قادر طراوات پور و قاسم صرافان دو تن از شاعران مطرح كشور، ابراهيم رضواني معاون فرهنگي آجتماعي سازمان منطقه آزاد كيش ، رضا اردلان رييس فرهنگسراي سنايي و جمعي از شاعران و دوستداران شعر و ادب ، درسالن اجتماعات فرهنگسراي سنايي در جزيره كيش برگزار شد.
اين نشست دومين پاتوق ادبي است كه به همت معاونت فرهنگي و اجتماعي سازمان منطقه آزاد كيش به صورت ماهانه برگزار شد .
1630**1641 /6048/ 6075