تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۶

اهواز - ايرنا - يك متخصص بيماري هاي مغز و اعصاب (نورولوژيست)، علائم و نشانه هاي بيماري تومور مغزي را تشريح كرد.

دكتر سيد احسان محمدياني نژاد شنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: تومور مغزي به عنوان يكي از بيماري هاي مغز و اعصاب، رشد نابجا و كنترل نشده سلول هاي مغزي است و منشا آن مي تواند از سلول هاي مختلف يا پرده هاي مغزي باشد.
وي با اشاره به اينكه تومور مغزي به دو نوع خوش خيم و بدخيم تقسيم مي شود افزود: بايد توجه داشته باشيم كه مكان تومور در مغز بسيار اهميت دارد و به عنوان مثال گاهي يك تومور خوش خيم در يك نقطه حساس و بحراني از مغز ممكن است عوارض جبران ناپذيري را نشان دهد.
دكتر محمدياني نژاد تصريح كرد: گاهي يك تومور خوش خيم در يك نقطه حساس مغز ممكن است رفتار بدخيمي داشته باشد.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپوراهواز در خصوص علل ايجاد تومور مغزي گفت: علت تومورهاي مغزي به درستي شناخته شده نيست و در ميان تومورهاي بدن، كمترين دانش در مورد علت به وجود آمدن تومور مغزي است.
وي ادامه داد: عواملي مانند مصرف سيگار و عوامل ژنتيكي از جمله علل ايجاد اين بيماري مطرح شده است.
دكتر محمدياني نژاد اضافه كرد: استفاده زياد از تلفن همراه و جريان هاي الكتريكي فشار قوي زماني علت ايجاد تومور مغزي مطرح شد اما مطالعات بعدي آن را اثبات نكرد ولي توصيه مي شود كه از تلفن همراه براي مدت طولاني در طول روز استفاده نشود.
اين متخصص مغز و اعصاب با اشاره به علائم بيماري تومور مغزي گفت: سردرد يكي از مهمترين علائم اين بيماري محسوب مي شود كه در بسياري از اوقات هيچ ويژگي خاصي ندارد و در اغلب موارد خفيف تا متوسط بوده و حتي به مسكن نيز پاسخ مي دهد و به همين علت بيمار با تاخير به پزشك مراجعه مي كند.
وي ادامه داد: سردرد هاي تازه و بدون سابقه قبلي بعد از سن 40 سالگي، همراه با استفراغ، تاري ديد پيشرونده، تشنج و دو بيني از جمله علائم بيماري تومور مغزي محسوب مي شود.
دكتر محمدياني نژاد اضافه كرد: سردردي كه بيمار را از خواب بيدار كند، هر چند در اغلب موارد به علت ميگرن است اما نياز به بررسي بيشتري دارد.
اين متخصص بيماري هاي مغز و اعصاب اظهار كرد: سردردي كه در حالت درازكش و يا با تغيير وضعيت بيشتر مي شود، همراه با احساس ضعف در يك نيمه بدن باشد، سردرد در منطقه خاصي از سر، بدتر شدن ظرف چند هفته تا چند ماه از جمله ديگر علائم تومور مغزي است.
وي افزود: همچنين سردردي كه علي رغم تشخيص اوليه به عنوان يك سردرد خوش خيم، به درمان هاي دارويي، پاسخ موردانتظار را نمي دهد از جمله مواردي است كه بايد از نظر تومور مغزي بررسي شود.
دكتر محمدياني نژاد گفت: بديهي است در همه موارد فوق، ارزيابي بيمار از نظر ابتلا به تومور مغزي با تصويربرداري مغزي ضرورت دارد.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز تصريح كرد: در صورت نياز به تصوير داري، انجام ام آر آي مغز به سي تي اسكن ارجحيت دارد، هرچند تشخيص در نهايت به عهده پزشك است.
وي به تشنج به عنوان ديگر علامت تومور مغزي اشاره كرد و ادامه داد: هر فردي كه براي اولين بار و بدون علت مشخصي بعد از سن 18 سالگي دچار تشنج شود نياز به تصويربرداري مغزي دارد.
دكتر محمدياني نژاد گفت: تغيير رفتار نيز به عنوان يكي ديگر از علائم اين بيماري است كه به خصوص در تومورهايي كه در نواحي پيشاني يا غدامي مغز وجود دارد كه اين دسته از بيماران دچار افسردگي مي شوند.
اين متخصص بيماري هاي مغز و اعصاب اضافه كرد: تغيير شخصيت در افراد نيز ممكن است علامت بيماري باشد به همين علت تغيير در رفتار يا شخصيت فرد جوان، ميانسال و يا سالمند خانواده ظرف چند هفته يا چند ماه با پيشرفت تدريجي و به ويژه همراه با سردرد نيازمند تصويربرداري مغزي است.
وي اظهار كرد: درمان بيماران بر اساس نوع و مكان تومور كاملا متفاوت است كه استفاده از درمان هاي جراحي، اشعه درماني و شيمي درماني كاربرد دارد.
دكتر محمدياني نژاد تصريح كرد: تومورهاي خوش خيمي كه در نقطه قابل برداشت مغز هستند با برداشت كامل تومور ممكن است بهبود يابند اما در مواردي كه امكان برداشت كامل آنها وجود ندارد، درمان هاي كمكي مانند اشعه درماني و يا شيمي درماني براساس نوع تومور نياز است.
3004/6064