تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸

تهران- ایرنا- كتاب آرشیو چارلی چاپلین/ The Charlie Chaplin Archives شامل تصاویر و داستان های ناگفته ای از زندگی هنرپیشه انگلیسی الاصل است.

به گزارش روز یكشنبه خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا از نشریه نیویوركر، كتاب 560 صفحه ای آرشیو چارلی چاپلین كه ماه ژوئیه (تیر/مرداد) منتشر شده است تصاویر منحصر به فردی از وی در موقعیت های گوناگون و زندگینامه وی را مانند كولاژی گردآورده است.
پائول دانكن ویراستار كتاب كه در نوشتن 10 فصل از 15 فصل كتاب نیز نویسندگان را یاری كرده، هدف از انتشار آن را نشان دادن شیوه فیلمسازی چاپلین اعلام كرده است. خانواده چاپلین مواد مورد نیاز را در اختیار نویسندگان قرار داده اند اما به نظر نمی رسد مشاركت آنها در تالیف آن بر محتوای كتاب تاثیر گذاشته باشد؛ كتابی كه زندگی خصوصی چاپلین از جمله انحرافات مجرمانه و رسوایی های وی را نیز ثبت كرده است.
حتی اگر كتاب بدون تصویر منتشر می شد، مجموعه صرف متن های گسترده آن می توانست بینش مهمی از هنر و پیوستگی جدایی ناپذیری زندگی چاپلین به دست بدهد.
وی كه در سال 1889 در لندن متولد شد در كودكی با فقر دست و پنجه نرم كرد و برای اولین بار در سن 14 سالگی روی صحنه تئاتر رفت. چاپلین در اوایل بیست سالگی به چنان ثروت و شهرتی رسیده بود كه تصمیم گرفت شركت فیلمسازی خود را دایر كند. وی كه به عنوان مطرح ترین هنرمند عرصه پانتومیم نیز شناخته می شود همواره فیلم های ناطق را رد می كرد و با آنكه از سال 1927 صدا به فیلم ها آمد در سال 1936 فیلم عصر جدید را بدون گفتار ساخت.
این كتاب كه 900 قطعه عكس از چاپلین را نیز در بر می گیرد به جنبه های از زندگی خصوصی وی از جمله ازدواج ها غیره و تلاش او برای جلوگیری از برملا شدن می پردازد. كتاب آرشیو چارلی چاپلین همچنین مصاحبه های انجام شده با شخصیت های مختلف در مورد وی و تاریخ شفاهی زندگی او را كه برگرفته از نوشته ها و خاطراتش است نیز برای علاقمندان به هنر سینما گرد آورده است.
چارلی چاپلین (1889 تا 1977) كه از هنرمندان مهم قرن بیستم است در محله ای در جنوب لندن متولد شد اما اوایل دهه 1910 به آمریكا مهاجرت و تا آخر عمر در این كشور زندگی كرد.
فراهنگ**9157**1601**