تهران-ايرنا- سازمان بين المللي ديده بان حقوق بشر (HRW) در گزارش جديد خود از بدرفتاري پليس محلي و ماموران بازداشتگاه هاي مقدونيه با آوارگاني خبر داد كه به اميد عزيمت به كشورهاي عضو اتحاديه اروپا مجبور به عبور از مرز مقدونيه هستند.

خبرگزاري اسپوتنيك روسيه با استناد به گزارش امروز (دوشنبه) ديده بان حقوق بشر نوشت: 76 نفر از پناهجوياني كه اين سازمان با آنها مصاحبه كرده است، گفته اند پس از عبور از مرز يونان به مقدونيه بدرفتاري فيزيكي و كلامي ماموران پليس مقدونيه را تجربه كرده اند.
ديده بان حقوق بشر افزود: پناهجويان به محض ورود به خاك مقدونيه بازداشت شده اند، مورد ضرب و شتم قرار گرفته و ضمن انتقال به مناطق مرزي غيررسمي، به آنها دستور داده شده است كه به يونان بازگردند.
آوارگان پناهجو گفته اند هنگامي كه مجبور بودند از ميان صفوف پليس عبور كنند با باتوم به پشت و سر آنها ضربه وارد شده است.
آوارگاني كه بين ماه هاي ژوئن تا ژوييه ( خرداد تا مرداد) در مراكز نگهداري اتباع خارجي در «اسكوپيه» پايتخت مقدونيه نگهداري مي شدند، از شرايط بد بازداشت و رفتارهاي غير انساني ماموران مقدونيه سخن گفته اند.
مقدونيه يكي از كشورهاي اصلي گذرگاه آوارگان كشورهاي خاورميانه است كه تلاش مي كنند خود را به اروپا برسانند.
مقدونيه در اوت (مرداد-شهريور) گذشته به بهانه هجوم غيرقابل كنترل پناهجويان حالت فوق العاده اعلام كرد.
پليس اين كشور تخمين زده كه بيش از 83 هزار نفر طي سه ماه گذشته از اين كشور كوچك منطقه بالكان عبور كرده اند.
بدرفتاري با پناهجوياني كه بيشترشان در نتيجه جنگ از كشورهايشان آواره شده اند، موضوع جديدي نيست. بتازگي تصاويري از بدرفتاري پليس كرواسي با پناهجويان منتشر شده است. كرواسي پس از ورود 10 هزار پناهجو به اين كشور در مدت دو روز، هفت نقطه از هشت نقطه مرزي خود با صربستان را بست و تعدادي زيادي از پناهجويان را به مجارستان بازگرداند.
مرز مجارستان نيز بارها صحنه درگيري پناهجويان و پليس مرزي اين كشور بوده و ماموران پليس با استفاده از گاز اشك آور به پناهجويان معترض واكنش نشان داده اند.
رفتار پليس مجارستان همچنين «بان كي مون» دبير كل سازمان ملل را شوكه كرد و وي طي سخناني در تاريخ 26 شهريور، با تاييد اين مساله خواستار رفتار انساني با آوارگان شد.
هجوم پناهجويان كه بيشتر آنها را آوارگاني از كشورهاي عراق و سوريه تشكيل مي دهند، به بروز اختلافات شديد بين كشورهاي اروپايي منجر شده است و پيمان شنگن درباره عبور و مرور آزاد در مرزهاي كشورهاي عضو اين پيمان را به مخاطره انداخته است.
خشونت و جنگ ناشي از مداخلات آمريكا و غرب در عراق، سوريه و افغانستان، بسياري از ساكنان اين كشورها را وادار كرده به اميد بهبود وضعيت زندگي شان كشورهاي اروپايي را به عنوان مقصد خود انتخاب كنند.
اروپام**9158**1485**1517