بیروت – ایرنا - در ماه آوریل گذشته در نخستین حادثه در نوع خود در جنگ سوریه،عناصر مسلح یك فروند جنگنده میگ 29 را هنگام بلند شدن از زمین در فرودگاه نظامی خلخلی واقع در مسیر دمشق و السویدا ساقط كردند.

به گزارش ایرنا، پایگاه اینترنتی شبكه المنار لبنان افزود: دو روز بعداز انتشار این خبر و تاكید بر وقوع این حادثه ، یك تیم از كارشناسان ویژه روس برای تحقیق در باره این نوع از عملیات وارد سوریه شد.
ادامه گزارش المنار در ادامه می آید:
بعداز بررسی و تحقیقات وجمع آوری لاشه های جنگنده و قطعات فلزی پراكنده شده درمنطقه، تیم كارشناسان روس یك قطعه فلزی را كشف كردند كه متعلق به موشك استینگر آمریكایی بود و بر روی آن شماره ویژه تجهیزات نظامی آمریكایی فروخته شده به كشورهای خارجی نقش بسته بود.
همچنین روشن شد كه این موشك استینگر توسط قطر برای ارتش این كشور از آمریكا خریداری شده و از سلاح هایی است كه قطر نباید آن را به طرف سومی واگذار كند و یا به طرف دیگری بفروشد.
روس ها در تماس با آمریكایی ها نتایج تحقیقات خود را ارائه كردند اما آمریكایی ها اعلام كردند كه در جریان این اقدام قطر نیستند.
روس ها در پاسخ تهدید كردند سلاح های بسیار پیشرفته از جمله جنگنده های ویژه حمله های شبانه و سامانه های راداری جدید تحویل ارتش سوریه می دهند و آمریكایی ها هم در جواب گفتند كه به زودی در اختیار عناصر مسلح فعال در سوریه موشك های استینگر نسل جدید قرار می دهند.
المنار خاطرنشان كرد، این اطلاعات را منابعی نقل كرده اند كه روند گفت وگوهای روس ها و آمریكایی ها را در این خصوص پیگری نموده اند.
المنار در ادامه گزارش خود نوشت: بعداز حادثه سقوط جنگنده میگ، فرماندهی روسیه تصمیم گرفت به طور مستقیم وارد خاك سوریه شود تا به ارتش سوریه كمك كند و این یك سال بعداز ورود آمریكایی به سوریه از طریق ائتلاف بین المللی و رسیدن كمك های كشورهای عرب حوزه خلیج فارس به عناصر مسلح تكفیری صورت گرفت.
كشورهای خلیجی در سطحی بی سابقه انواع سلاح های پیشرفته را در اختیارعناصر مسلح تكفیری قرار داده بودند بدون اینكه آمریكا تحركی جدی برای جلوگیری از آن از خود نشان دهد.
علاوه بر این ، مسكو تحركات سازمان های امنیتی و اطلاعاتی تركیه در كشورهای آسیای میانه نزدیك روسیه را زیر نظر گرفته بود به ویژه اینكه ترك ها موفق شده بودند نظر هزاران تركستانی را در یك سال گذشته جلب و آنها را روانه سوریه برای جنگ كنند.
این جنگجویان تركستانی در نبردهای شمال سوریه مشاركت و در نبردهای عناصر جیش الفتح برای اشغال كامل استان ادلب نقش اصلی را بازی كردند.
دراین چارچوب منابع فرانسوی عالی رفته گفتند كه موضوع مهاجرت پناهجویان به اروپا برای روس ها كه تصمیم گرفتند ورود خود به سوریه را اعلام كنند، بسیار مهم و سرنوشت ساز است.
بعداز سروصداهای زیاد در خصوص مهاجرانی كه از اردوگاه های پناهجویان سوری در تركیه با تصمیم آنكارا با هدف تخلیه این اردوگاه ها و پر شدن كشورهای اروپایی از آنها، روشن شد كه هدف ایجاد بهانه برای مداخله مستقیم آمریكا در سوریه تحت عنوان « مداخله انسانی» بوده است.
این سروصداها همزمان شد با تصمیم فرانسه برای مشاركت در بمباران مواضع داعش در سوریه تا تردیدهای روسیه در این خصوص بیشتر شود.
این منابع فرانسوی اضافه كرده اند، روسیه كه با آلمان در جنگ اوكراین هماهنگی می كند، پشت سر تصمیم آنجلا مركل صدراعظم این كشور برای عقب نشینی از تصمیم استقبال از صدها هزار مهاجر سوری قرار داشته است.
با قفل شدن دروازه های آلمان بر روی مهاجران جدید، منابع فرانسوی گفتند كه روس ها دریافتند هر تصمیم آمریكا برای ورود به سوریه تحت عنوان انسانی ممكن است در هر لحطه به مداخله این كشور برای ساقط كردن نظام سوریه تبدیل شود.
روس ها همچنان می دانستند كه آمریكایی ها قصد ساقط كردن نظام سوریه را از یك دهه قبل داشته اند و با اشغال عراق درسال 2003 میلادی نقشه نومحافظه كاران آمریكایی برای تغییر نظام های سوریه ، ایران و عراق فاش شده بود.
اما واقعیت نظامی و خسارت های گسترده ارتش آمریكا در عراق، رویكردهای راهبردی آمریكا را تغییر داد اما موجب لغو آنها نشد.
این منابع گفتند، شكی نیست كه سازمان اطلاعات روسیه ، نیت آمریكا را برای ایجاد واقعیتی جدید در خاك سوریه از طریق اجازه تركیه به آن برای استفاده از پایگاه انجرلیك در عملیات بمباران سوریه دریافته است.
این شك و تردید روسیه بعداز همراهی انگلیس ، استرالیا و فرانسه برای بمباران خاك سوریه تقویت شد.
در این مرحله بود كه روسیه به طور رسمی ورود مستقیم خود به جنگ سوریه و خاك این كشور را اعلام كرد.
تردید روس ها در خصوص برنامه آمریكا برای مداخله در سوریه بعداز اظهارات اخیر سرگئی لاورف وزیر امور خارجه روسیه بیشتر روشن شد.
لاوروف یكشنبه گذشته در گفت وگو با تلویزیون رسمی روسیه از تردیدهای مسكو در خصوص نیت های مداخله جویانه آمریكا در سوریه تحت پوشش ضرورت شكست گروه تروریستی تكفیری داعش پرده برداشت.
وی گفت: برخی از همكاران ما در ائتلاف گاهی اوقات اطلاعاتی را در باره مواضع و مراكز تجمع داعش ارائه می كنند اما آمریكا كه فرماندهی ائتلاف را برعهده دارد با بمباران این مواضع مخالفت می كند.
وزیر خارجه روسیه افزود: نمی خواهم در باره عملكرد فرماندهی ائتلاف ضد داعش نتیجه گیری كنم اما همه چیز به زودی روشن خواهد شد.
لاوروف كه یك دیپلمات بسیار دقیق شناخته می شود و عبارات و تعبیرهای خود را با تانی انتخاب و بیان می كند ، تصمیم گرفت تا به واشنگتن بفهماند، روسیه برنامه های آمریكا در خصوص سوریه را دریافته است و عملیات هوایی ائتلاف را رصد و كنترل می كند.
منابع فرانسوی گفتند: روس ها به اطلاعاتی دست یافته اند كه ایران همواره بر آنها تاكید می كرد و از جمله آنها سلاح های آمریكایی كه توسط هواپیماها به داعش داده شده و همچنین حمایت آمریكا از داعش در سوریه و عراق است.
این اطلاعات موجب شد تا روس ها برای ورود به سوریه شتاب كنند و به آمریكایی ها بگویند برنامه آنها كه از زمان تشكیل ائتلاف ضد داعش اجرا می كردند، اكنون به پایان رسیده است.
خاورم ** 1324