تهران- ایرنا- معاون امنیتی و انتظامی وزیر كشور گفت: دستورالعمل برقراری نظم و امنیت اجتماعات قانونی در سخنرانی ها حداكثر در مهرماه سال جاری ابلاغ می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حسین ذوالفقاری روز دوشنبه در حاشیه نشست استانداران كشور در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره جزییات دستورالعمل برقراری نظم و امنیت اجتماعات قانونی در سخنرانی ها افزود: در این زمینه یكسری مقررات و قوانین مختلفی را داشتیم كه از نظر اجرایی سازوكار دقیق و مشخصی برای آن تعیین نشده بود كه در مرحله اجرا بتواند بر مبنای یك قاعده كلی به طور هماهنگ عمل كنند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال یك جا مجوزی صادر می شود و در جای دیگر می گویند این مراسم نباید برگزار شود یا شورای تامین یك تصمیم می گیرد و دانشگاه ها تصمیم دیگری می گیرند یا در محافل مختلف ممكن است سخنرانی هایی در مسجد، فضای باز و تجمعات قانونی صورت بگیرد كه ما این را در اتفاقات رخ داده از جمله اتفاقات شیراز شاهد بودیم.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر كشور گفت: یكی از ضرورت هایی كه تشخیص داده شد، این بود كه باید یك دستورالعمل اجرایی مبتنی بر قوانین و مقررات بالادستی، مصوبه هیات وزیران، مصوبات شورای عالی امنیت ملی و دیگر قوانین سازمان ها و نهادها را تهیه كنیم كه براساس آن مجوزهایی صادر شود و براساس مجوزهای صادر شده نیز دستگاه ها وظیفه خود را در برقراری نظم و امنیت انجام دهند.
وی افزود: این اقدام یك كار سنگینی است چون جزییات زیادی دارد و ممكن است بخواهد یك سخنرانی در داخل دانشگاه برگزار شود ولی تبعات بیرون از دانشگاه چیز دیگری باشد؛ دانشگاه در داخل خودش تصمیم می گیرد چه كسی را دعوت كند و شورای تامین در بیرون دانشگاه بررسی هایی دارد و می گوید اگر این فرد بیاید و سخنرانی كند، ممكن است مشكلاتی در بیرون و ناامنی هایی در داخل شهر رخ دهد.
وی ادامه داد: همه اینها از جمله موضوعاتی بود كه گاهی منجر به اتخاذ تصمیماتی متضاد می شد و دردسرآفرین بود.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر كشور گفت: در حال حاضر پیش نویس این دستورالعمل را براساس گزارشی كه از مسائل شیراز تهیه شد و دیگر پیشنهادات تدوین شده است كه از این به بعد نیاز به این مسائل نداشته باشیم و هر كدام از دستگاه ها وظایف خود را بدانند.
ذوالفقاری افزود: این دستورالعمل را به استانداران داده ایم كه با توجه به مسائلی كه در استان ها با آن مواجه هستند، نظر اصلاحی خود را به ما بدهند و ما تلاشمان این است كه حداكثر در مهرماه سال جاری این دستورالعمل را ابلاغ كنیم تا در سراسر كشور یك هماهنگی در برگزاری مناسبت ها داشته باشیم.
دبیر شورای امنیت كشور همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه با توجه به طراحی سامانه ای برای رصد مسائل امنیتی برای مقابله با تهدیدهای امنیتی چه اقدامی را انجام می دهید گفت: ما به طور كلی یكسری موضوعات در داخل و بیرون از كشور در حوزه امنیت داریم كه ممكن است تاثیرگذار باشد.
ذوالفقاری افزود: دستگاه هایی كه با شورای امنیت كشور همكار هستند هم موضوعات خارج از كشور یعنی مسائل مرتبط با مرزها و هم موضوعات داخل كشور اعم از مسائل سیاسی و اجتماعی را به صورت هفتگی، روزانه و ماهانه و به طور دقیق رصد می كنند و آن مواردی كه ممكن است در درازمدت بر امنیت انتخابات تاثیرگذار باشد را از همین الان مدیریت می كنیم.
وی ادامه داد: به عنوان مثال، در حوزه آب ممكن است مشكلاتی بین شهرها و برخی نقاط وجود داشته باشد و اگر اینها ادامه پیدا كند بر امنیت انتخابات تاثیرگذار باشد كه ما از همین الان این موضوعات را حل و فصل می كنیم.

** بررسی پیامدهای پس از برجام برای تامین امنیت انتخابات
معاون امنیتی و انتظامی وزیر كشور گفت: همچنین در حوزه سیاسی ما موضوعاتی به عنوان پس از برجام داریم كه بر اساس رصدهایی كه می كنیم جهت گیری ها و سمت و سوهایی كه وجود دارد ممكن است هر كدام به نوعی تاثیر مثبت یا منفی در حوزه امنیت انتخابات ایجاد كند.
وی ادامه داد : لذا آنها را از همین الان بررسی كردیم و پیامدهای مثبت و منفی پس از برجام را در حوزه های مختلف اعم از اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی بررسی كردیم و به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ارجاع دادیم كه در آنجا بررسی بیشتری صورت بگیرد.
ذوالفقاری افزود: همچنین سیاست های كلی به منظور اینكه اساسا به مساله ای تحت عنوان مسائل امنیتی برخورد نكنیم را پیش بینی می كنیم و راه هایی پیشگیری را در نظر می گیریم.
وی همچنین درخصوص آخرین وضعیت تهیه اطلس امنیتی انتخابات نیز گفت: وقتی این طرح تهیه شد در این زمینه اطلاع رسانی خواهیم كرد.
سیام(3)**9254**3061**1449