بغداد-ایرنا- انتشار گزارش عملكرد ائتلاف بین المللی ضد داعش در رسانه های روز دوشنبه بغداد ، با طعنه همراه بود. این ائتلاف در مدت یك سال، روزانه 10 میلیون دلار جمعا، 3 میلیارد و 700 میلیون دلار هزینه كرده، 6 هزار و 870 سورتی بر فراز عراق و سوریه حملات هوایی انجام داده و در نهایت از كارشناسان و رسانه ها نمره منفی گرفته است.

به گزارش ایرنا، گزارش وزارت دفاع آمریكا در این خصوص حاكی است، ائتلاف بین المللی از اگوست 2014 علیه داعش در عراق و سپتامبر همان سال در سوریه حملات هوایی خود را آغاز كرده است و طی مدت 375 روز ظاهرا 4 هزار و 323 بار در عراق و بقیه در سوریه اقدام به هدف گرفتن مواضع داعش كرده است.
در این گزارش كل حملات هوایی آمریكا 5300 مورد ذكر شده و هزار و 570 مورد بقیه مربوط به حدود 70 كشور عضو این ائتلاف است.
به این ترتیب آمریكایی ها روزانه 14 پرواز بر فراز عراق و سوریه داشته اند و كل كشورهای ائتلاف سرجمع روزانه 18 سورتی پرواز كه این آمار به گفته بسیاری از كارشناسان نشانه جدیت برای شركت در یك جنگ سخت با گروه های تروریستی در منطقه نیست.
از دیگر اطلاعات موجود در گزارش وزارت دفاع آمریكا، به این نكته اشاره شده كه كشورهای استرالیا، كانادا، دانمارك ، فرانسه ، اردن و هلند عمده پروازهایشان بر فراز خاك عراق و بحرین ، سعودی و تركیه و فرانسه بر فراز سوریه بوده است.
وزارت دفاع آمریكا این گزارش را در شرایطی منتشر كرده كه رسانه ها و تحلیلگران بین المللی بطور آشكارا اقدام ائتلاف بین المللی علیه داعش را بی اثر توصیف كرده اند.
در عراق اصولا تعداد سورتی پروازهای آمریكا بر علیه داعش را با پروازهای جنگنده های این كشور علیه ارتش عراق در جنگ خلیج فارس مقایسه می كنند؛ 14 پرواز روزانه علیه داعش در برابر بیش از هزار سورتی پرواز در زمان جنگ خلیج فارس!
رسانه های عراقی در سابقه این خبر همچنین به تعداد بیشمار حملات جنگنده های آمریكایی به مواضع نیروهای ارتش عراق و نیروهای مردمی پرداخته اند. به بیان دیگر بخشی از این حملات نه علیه داعش كه علیه نیروهای عراقی بوده است.
نیروهای عراقی در طول سال گذشته بطور مستمر از ضربات هوایی به مواضع خود كه آمریكایی ها همیشه مدعی بوده اند به اشتباه صورت گرفته، گزارش كردند. تعداد این گزارش ها آن قدر بالا بود كه پارلمان عراق در مقاطعی بطور رسمی آن را محكوم كرد.
وزارت دفاع آمریكا در عین حال مشخص نكرده كه این حملات نیز جزء آمار اعلام شده در گزارش است یا نه؟
موضوع دیگر مربوط به پروازهایی است كه در طول یك سال گذشته برای داعش كمك های تجهیزاتی و تسلیحاتی پرتاب می كردند.
نبرد زمستان گذشته در فرودگاه الضلوعیه در استان صلاح الدین، رویدادی بود كه به تكذیبیه های واشنگتن در خصوص پرتاب محموله پایان داد، چرا كه نیروهای عراقی برای اولین بار فیلم واسناد آن را منتشر كردند.
این موضوعات باعث شد كه عراقی ها به نیات واشنگتن مشكوك شوند و رفته رفته بحث حمایت عینی آمریكا از داعش مطرح شد و به دنبال آن افشاگری ها ادامه یافت تا اینكه در آخرین مورد در هفته جاری منابع كرد در شمال عراق فاش كردند كه آمریكایی ها یكی از گروه های بزرگ كرد عراقی را از حمله به داعش در گذرگاه های مرزی عراق با سوریه منع كرده و برحذر داشته است.
كارشناسان و رسانه های عراقی همچنین یكی از دلایل عدم توفیق ائتلاف بین المللی را حضور كشورهایی می دانند كه طی سال های اخیر حامی مالی و تسلیحاتی داعش و سایر گروه های تروریستی بوده اند.
در حقیقت نزدیك به 4 میلیارد دلار هزینه آمریكایی ها در مجموعه ائتلاف بین المللی تاكنون تاثیری در جنگ علیه داعش نداشته و هر اتفاقی كه افتاده، بر روی زمین نبرد بوده است كه آمریكایی ها و ائتلاف در آن نقشی نداشته اند.
خاورم*1*1770*1917