نیویورك - ایرنا - بان كی مون با اشاره به این كه بسیاری از پناهندگان و مهاجران بدلیل شرایط خطرناك وناامن كشورهای خود را ترك كرده اند از ممانعت برخی از كشورهای اروپایی از ورود این پناهندگان انتقاد كرد و خواستار پایبندی آن ها به مقررات بین المللی مربوط به حقوق پناهندگان شد.

بان كی مون دبیر كل سازمان ملل روزدوشنبه دربیانیه دیگری ضمن ابراز نگرانی شدید ازشدت گرفتن بحران پناهندگان ومهاجرینی كه به كشورهای اروپایی روی آورده اند ، یاد آور شد كه بسیاری از این پناهندگان بدلیل شرایط نا امن یا بدرفتاری از سوی مسئولین كشورها ناگزیر به مهاجرت شده اند.
وی بار دیگر ازهمه رهبران كشورهای اروپایی خواسته است تا به تعهدات بین المللی خود ازجمله قوانین مربوط به حق پناهجویی مهاجران وآوارگان عمل كنند و از ممانعت از ورود این پناهندگان و یا بازگردادن آن ها به كشورهای خود بپرهیزند.
دبیر كل سازمان ملل یادآور شده است كه درگفت وگوهای اخیر خود با رهبران كشورهای اروپایی نیزمراتب نگرانی وناخرسندی خود ازبرخورد بعضی از این كشورها با مهاجرین را به آنها ابراز كرده وخواستار برخوردهای مناسب تری با ان ها شده است.
وی درآستانه برگزاری نشست وزرای خارجه كشورهای اتحادیه اروپا در روز سه شنبه و نشست اضطراری سران این كشورها درروزچهارشنبه، ازآن ها خواسته است تا در گفت وگوها وتصمیم گیری ها عطوفت وانساندوستی را فراموش نكنند.
اروپام-4-541/1859