بیروت – ایرنا – جبران باسیل و برت كوندرس وزیران خارجه لبنان و هلند بر حل سیاسی و فوری بحران سوریه ، معضل پناهجویان و نقش لبنان در تسهیل گفت وگوها در منطقه تاكید كردند.

به گزارش ایرنا، باسیل به همراه همتای هلندی خود در یك كنفرانس خبری مشترك شركت و تاكید كرد: اروپا امروز مانند لبنان با چالش هایی همچون گسترش گروه های تروریستی و موج بزرگ پناهجویان مواجه است و این چالش ها نتیجه مستقیم درگیری های موجود در منطقه به ویژه سوریه است.
كوندرس عصر یكشنبه از طریق تهران وارد بیروت شد تا با همتای لبنانی خود در باره روابط دوجانبه و تحولات در لبنان و منطقه گفت وگو و اوضاع اردوگاه های پناهجویان سوری در لبنان را بررسی كند.
وزیر خارجه لبنان خاطرنشان كرد: تنها راه حل بحران ها در منطقه به ویژه در سوریه راهكار سیاسی همه جانبه و اجازه دادن به سوری ها است تا رهبران و نظام خود را با حفظ وحدت و سلامت سرزمینی كشورشان برگزینند.
وی با بیان اینكه « تروریسم یك خطر جهانی است و برای مقابله با آن باید شاهد یك رویارویی بین المللی بود»، گفت كه لبنان خواستار محاكمه سریع همه كسانی است كه در جنایات جنگی و ضدبشری دست داشته اند.
جبران باسیل تصریح كرد: حمله های هوایی ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریكا علیه مواضع تروریست ها كافی نیست و این حمله ها تنها در حالی مفید خواهند بود كه به طوری مناسب با كشورهای ذیربط هماهنگی و از ارتش های ملی آنها استفاده شود.
وزیر خارجه لبنان افزود: بیروت از هلند و دیگر كشورها می خواهد تا به ارتش لبنان برای مبارزه با تروریست ها در مرزهای شرقی كمك نظامی كنند به ویژه اینكه امكانات و تجهیزات لبنان كم است.
وی با اشاره به مشكلات گسترده لبنان ناشی از میزبانی بیش از یك و نیم میلیون پناهجوی سوری از بی تحركی جامعه جهانی برای كمك به لبنان در این زمینه انتقاد كرد.
جبران باسیل تاكید كرد: دیروز از ما خواستار بودند تا مرزهای لبنان را به روی همه پناهجویان باز بگذاریم اما امروز كه موجی بزرگ از پناهجویان به اروپا رسیده و تشخیص پناهجو و جنگجو سخت است شاهدیم كه مرزها را بسته اند.
وزیر خارجه لبنان ، نفوذ عناصر تندرو تروریست بین پناهجویان را مورد تاكید قرار داد و گفت كه تنها راه حل بحران پناهجویان، بازگشت آنها به مناطق امن در كشور خودشان است.
وی خاطرنشان كرد: كشورهایی كه به طور مستقیم و یا غیرمستقیم در ایجاد بحران در سوریه نقش داشته اند باید برای متوقف كردن جنگ در سوریه مشاركت كنند.
جبران باسیل با اشاره به تجاوزهای مستمر رژیم صهیونیستی علیه خاك لبنان از جامعه جهانی خواست تا به این رژیم برای عقب نشینی از مناطق اشغالی لبنان و پذیرش حق پناهجویان فلسطینی برای بازگشت به سرزمین مادری خود فشار وارد كند.
وزیر خارجه لبنان با بیان اینكه « توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 به زودی راه ها را برای حل درگیری ها و بحران های در منطقه خاورمیانه می گشاید»، گفت كه لبنان آماده است نقش خود را برای شروع گفت وگوها در منطقه ایفا كند.

** در ابتدای راه مبارزه با داعش هستیم
وزیر خارجه هلند نیز در این كنفرانس خبری مشترك با تاكید به این كه مبارزه با تروریسم و تروریست ها ضروری است، گفت كه همه می دانیم نبرد علیه داعش در ابتدای راه است و ما باید این مبارزه را با تلاش های بیشتر ادامه دهیم.
كوندرس تاكید كرد: مسئولیت ما ایجاد حل سیاسی برای بحران عمیق سوریه است كه موجب فرار برخی از شهروندان این كشور شده است.
وی گفت كه سازمان ملل و اتحادیه اروپا باید در زمینه حل سیاسی بحران سوریه نقش آفرینی كنند.
وزیر خارجه هلند با بیان اینكه« حل بحران پناهجویان مستلزم حل سریع بحران سوریه است»، افزود: درهفته های گذشته شاهد بودیم كه برخی طرف ها در این زمینه اعلام آمادگی كرده اند.
كوندرس اعلام كرد: اجلاس سران اروپا چهارشنبه آینده در بروكسل تشكیل می شود و موضوع مهاجران به اروپا را بررسی می كند.
وی برحمایت هلند از لبنان در قضیه پناهجویان تاكید كرد و گفت كه اتحادیه اروپا باید با كشورهای منطقه از جمله لبنان به منظور ایجاد راه حلی برای پایان بحران در سوریه رایزنی كند.
براساس این گزارش، بورگ برندی وزیر امور خارجه نروژ هم برای دیدار با همتای لبنانی خود و گفت وگو درباره روابط دو جانبه و تحولات منطقه و جهان و مسئله پناهجویان سوری وارد بیروت شد.
خاورم ** 1324