برلین- ایرنا- هفته نامه فوكوس چاپ آلمان گزارش داد: روسیه از برنامه ایالات متحده آمریكا برای استقرار سامانه سلاح های هسته ای جدید B61-12 آن كشور در آلمان بشدت انتقاد كرد.

به گزارش ایرنا به نقل از شماره دوشنبه فوكوس، ماریا ساشاروا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در گفت وگو با یك شبكه آلمانی در این باره اظهار كرد: استقرار این سامانه سلاح هسته ای جدید آمریكا در شهر بویچل آلمان واقع در جنوب غرب این كشور نقض صریح ماده 1 و 2 پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای است.
بنا به این گزارش، قدرت انفجاری هریك از سلاح های جدید هسته ای آمریكا كه شمار آنها به 20 بمب می رسد، 80 برابر بیشتر از بمبی است كه در حمله به هیروشیما مورد استفاده قرار گرفته و بسیار دقیق تر از مدل قدیمی تر B61-4 به شمار می رود.
این سلاح های هسته ای جدید در آینده نزدیك در شهر بویچل مستقر خواهد شد.
این گزارش می افزاید: آلمان به عنوان یك كشور غیر هسته ای، متعهد است كه از هیچ تلاشی در راستای خلع سلاح هسته ای فروگذار نباشد. با این حال، این كشور همچنان یكی از پایگاه های اصلی آمریكا برای استقرار سلاح های هسته ای محسوب می شود.
بمب های هسته ای برنامه ریزی شده برای استقرار در شهر بویچل، بخشی از یك مجموعه 200 فروندی بمب های آمریكایی است كه از زمان برقراری جنگ سرد در اروپا مستقر شده است.
بنا به اعلام كارشناسان هسته ای آمریكایی، سلاح های هسته ای این كشور به همراه 62 فروند هواپیمای مخصوص حمل بمب هسته ای در شش پایگاه نظامی مستقر در پنج كشور اروپایی استقرار یافته اند.
اروپام**ا.ت**1504