به گزارش ایرنا، تلاش چین برای عملی كردن این طرح در حالی صورت می گیرد كه مسوولان راه آهن این كشور طرحی موسوم به «خط استراتژیك شرق آسیا» را در دست اجرا دارند كه بر اساس این طرح قرار است قطارهای چین به كشورهای لائوس، مالزی، تایلند و سنگاپور عزیمت كنند.
پیشتر نیز چین مسیر خط راه آهن باری خود از شهر «هاربین» در شمال كشور را به طول 9 هزار و 820 كیلومتر به اروپا متصل و كمتر از 5 ماه پیش نیز اولین قطار باری خود را روانه شهر هامبورگ آلمان كرد.
اینك دست اندركاران ریلی این كشور از اجرا و تحقق طرح جدیدی خبر داده اند كه قطارهای سریع السیر این كشور می توانند به روسیه و كره شمالی عزیمت كنند.
براساس گزارش ها، این خط آهن تندرو از دو روز پیش به طور رسمی گشایش یافت و با انجام این كار، مناطق مرزی سه كشور به یكدیگر متصل شد.
رادیو ملی چین در گزارشی آورده است كه این خط آهن از شهر «چانگچون» به شهر «هونگ چون» در بخش شمال شرقی چین كشیده شده است كه در بخش مرزی این كشور با كره شمالی و روسیه قرار دارد.
بر این اساس، قطار مزبور از شهر «چانگچون» مركز استان «جی لین» در شمال شرق چین حركت خود را آغاز می كند و به شهر «هونگ چون» می رسد كه یك بندر مهم در شبكه حمل و نقل سریع در منطقه شمال شرق چین می باشد.
این منطقه یكی گذرگاهها مهم برای ورود به كره شمالی و روسیه و همچنین برای ارتباط با دریای ژاپن محسوب می شود.
با توجه به اینكه این قطار در مسیر خود از مناطق زیبا و دیدنی به لحاظ طبیعی عبور می كند، از آن با عنوان زیباترین خط تندرو ریلی چین در شمال شرق یاد می شود.
با راه اندازی این خط ، پیش بینی می شود مراودات تجاری چین با كشورهای كره شمالی و روسیه بیش از پیش گسترش یابد.
دولت چین در نظر دارد تا با احداث خطوط آهن بین كشورهای مختلف، ضمن تسهیل رفت و آمدها، فرصت های اقتصادی بی شماری را در اختیار بازرگانان خود و دیگر كشورها قرار دهد.
اخیرا دولت چین با راه اندازی خط آهن باری جدید از شمال شرق این كشور به اروپا، ظرفیت صادرات خود به قاره سبز را بیش از پیش كرده است.
دولت چین معتقد است با راه اندازی این مسیرهای ریلی، كالاهای تجاری این كشور آسان و ارزان تر به دست مشتریان اروپایی خواهد رسید.
در همین راستا، اولین قطار باری در مسیر اروپا با 49 كانتینر شامل كالاهای تولید چین و قطعات خودرو به ارزش 3 میلیون دلار، بیست و پنجم خرداد ماه سالجاری عازم كشورهای اروپایی شد.
قرار است در این مسیر كه هر 15 روز یك بار یك قطار عازم اروپا می شود، علاوه بر چین محموله های باری از كشورهای كره جنوبی، ژاپن، آلمان، لهستان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا نیز جابجا شوند.
آساق*231*1597
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰
پكن - ایرنا - چین با راه اندازی یك خط آهن تندرو موفق شده است مرزهای خود را با دو كشور كره شمالی و روسیه كه روابط نزدیكی با پكن دارند، مرتبط سازد.